סגור

פרשנות
שר הבריאות וקופת חולים בזירה: הורוביץ ומכבי ראש בראש

שר הבריאות נמצא בפינה. רבים מפקפקים ביכולות שלו לעשות סדר ולבצע שינויים על רקע היעדר נסיון ניהולי כמו גם אי־היכרות של המערכת. האם השר הטרי יעז לאיים על הקופה הכי עשירה וחזקה במערכת?

שר הבריאות ניצן הורוביץ, החליט לנקוט בצעד כמעט חסר תקדים, כשהודיע לקופת חולים מכבי, כי על רקע התעלמותה המוחלטת מהתרעות רבות, הוא מקים ועדת בדיקה מיוחדת שתחקור את התנהלותה בהקשר להוצאות פרסום ושיווק חריגות - פי עשרה יותר מהמותר לפי המשרד ומבקר המדינה. אם לא די בכך, הוא גם איים להמשיך להפעיל את ה"מקלות" שמעניק סעיף 37 ג’ בחוק ביטוח בריאות ממלכתי - ולהצמיד לקופה השנייה בגודלה במערכת, חשב מלווה. כפי שהורוביץ עצמו הסביר, כמעט כל תקציבה של מכבי, כ־86%, הוא כסף ציבורי שמגיע מסל הבריאות.


אחרי פרסום הדברים ב"כלכליסט", כמה גורמים בכירים במערכת הבריאות בישראל שעוקבים בדאגה אחרי המלחמה הסוערת שנוצרה סביב מוקדי המכירות והשיווק של הקופות (אותה הובילה מכבי) הגיבו למהלך החשוב והחיוני של הורוביץ בזלזול ובלעג. רק מאחורי הקלעים כמובן. לא בגלל חוסר החשיבות של האירוע אלא כי הם מכירים את מכבי. הם סברו כי הקופה, שכבר הוזהרה בכל דרך אפשרית, תתעלם.
1 צפייה בגלריה
שר הבריאות הנכנס ניצן הורוביץ
שר הבריאות הנכנס ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: אביגיל עוזי)

שעה קלה אחרי הפרסום ב”כלכליסט” הגיעה התגובה של מכבי. בתמצית: “משרד הבריאות מתנהג באטימות, חוסר הבנה, פוגע בחולים והוא הראשון בהיסטוריה שמעוניין להרוס תחרות”. כשקוראים את מלוא התגובה, ובעיקר מנתחים את השפה והסגנון, מבינים את הלעג והזלזול של אותם בכירים במערכת.
הורוביץ נמצא בפינה. הוא לא בשר מבשרה של מערכת הבריאות ורבים מפקפקים ביכולות שלו לעשות סדר ולבצע שינויים אמיתיים על רקע היעדר נסיון מיניסטריאלי וניהולי כמו גם אי־היכרות של המערכת. האם השר הטרי יעז לאיים על הקופה הכי עשירה וחזקה במערכת, אותה קופה שמבטחת רבע ממדינת ישראל - רובם עשירים? לא מדובר בצעד פשוט. הורוביץ יודע כי המוניטין שלו נמצא כעת על כף המאזניים.