סגור
Dun's 100

עובד יפוצה בסכום חריג של 100,000 ש"ח לאחר שפוטר שלא כדין

העובד פוטר תוך שלילת פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת לאחר שנחשד בגניבה, אולם שלילת פיצויי פיטורים יכולה להיעשות רק במקרים קיצוניים

לאחרונה, ניתן פסק דין בעניינה של מעסיקה שלא רק פיטרה עובד ללא ביצוע שימוע כהלכתו, אלא אף שללה את פיצוי פיטוריו ודמי ההודעה המוקדמת. למרות שכרו הנמוך יחסית של העובד (כ-8,400 ש"ח לחודש) בית הדין האזורי פסק לעובד פיצוי גבוה בסך של 100,000 ₪ בגין פיטורים שלא כדין, זאת בנוסף לתשלום כל יתר זכויותיו עם סיום העסקתו.
סיפור המעשה
העובד, כבן 65, הועסק במשך כ- 26 שנה כפועל בחברה המספקת שירותי הובלות. באחד הימים עבד כנהג משאית בפינוי ציוד ישן מקריית הממשלה בחיפה. מכיוון שסבר כי מדובר בגרוטאות המיועדות לזריקה, נטל אותן ומכרן למחסן ברזל. בהמשך היום, קיבל העובד שיחת טלפון מבעלי המעסיקה שמסר לו כי הגרוטאות יועדו לשימוש חוזר ולא לזריקה.
לאור כך, העובד הביע את צערו, נסע למחסן הברזל, רכש מחדש את התעלות והשיבן באותו היום לקריית הממשלה. חרף זאת, ולמרות שהעובד כתב מכתב התנצלות, הוא זומן לשימוע ולאחר מכן פוטר מעבודתו, תוך שלילת פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת. העובד הגיש תביעה במסגרתה דרש את הזכויות המגיעות לו עם סיום עבודתו, כמו גם פיצוי בגין פיטורים שלא כדין.

בית הדין האזורי לעבודה קיבל את תביעת העובד

בית הדין האזורי לעבודה קיבל את תביעת העובד כמעט במלואה: המעסיקה חויבה בתשלום פיצוי בסך של 100,000 ש"ח בגין פיטורים שלא כדין, כמו גם זכויות שונות שהגיעו לעובד לאחר סיום יחסי העבודה בסך של כ– 268,000 ש"ח, וכן הוצאות משפט בסך של 20,000 ש"ח.

שלילת פיצויי הפיטורים ודמי ההודעה המוקדמת

נקבע, כי שלילת פיצויי פיטורים היא סנקציה שמטרתה הענשת העובד על מעשיו הפסולים והרתעת כלל העובדים מהתנהגות דומה. עם זאת, על פי בית הדין, מכיוון שהפיטורים עצמם הם עונש כבד לעובד, אזי, שלילת פיצויי פיטורים תיעשה במקרים הקיצוניים ביותר ורק כאשר קיימת ודאות מעל לספק סביר, כי העובד אכן ביצע את המעשים המיוחסים לו. בית הדין הוסיף, כי במסגרת ההכרעה על שלילת פיצויי פיטורים יש לשקול, לצד חומרת המעשים שהובילו לפיטורים, גם את מכלול נסיבות יחסי העבודה, וכן את נסיבותיו האישיות של העובד.
במקרה הנדון ביקר בית הדין לעבודה בחריפות את המעסיקה על שלילת פיצויי הפיטורים ודמי ההודעה המוקדמת. צוין, כי אכן אין להקל ראש בנזק התדמיתי שהפרשה גרמה באותה העת למעסיקה, אלא שמכאן ועד להחלטה לשלול מעובד כבן 65 את מלוא פיצויי הפיטורים המגיעים לו לאחר כ- 26 שנות עבודה, המרחק רב כרחוק מזרח ממערב. במיוחד כך, כאשר לא הוכח שהעובד גנב את תעלות האוורור או כי התכוון לגנוב אותן.
בהמשך לכל האמור נקבע, כי לא היה מקום לשלול מהעובד את פיצויי הפיטורים וגם לא את דמי ההודעה המוקדמת.
פגמים בהליך השימוע
כידוע, מעסיק מחויב לקיים לעובד שימוע טרם פיטוריו, כאשר במהלך השימוע על המעסיק להקשיב לטיעוני העובד ולשקול אותם בנפש חפצה ובלב פתוח.
במקרה הנדון קבע בית הדין, כי אין כל ראיה שגרסתו והתנצלותו של העובד, כמו גם השבת תעלות האוורור בו ביום לבעליהן, נלקחו בכלל בחשבון במסגרת שיקולי המעסיקה. על פי בית הדין, הדבר מלמד כי נפל פגם היורד לשורשו של הליך השימוע והוא, כי המעסיקה גמרה אומר לפטר את העובד חרף העובדה שלא היתה בידיה כל ראיה של ממש כי ביצע את עבירת הגניבה. למעשה, כך בית הדין, מתקבל הרושם כי המעסיקה עטה על ההזדמנות לפטר את העובד על מנת להתחמק מתשלום פיצויי הפיטורים המגיעים לו לאחר כל כך הרבה שנים.
בית הדין הוסיף, כי גם אילו מעשי העובד היוו עבירת משמעת, לא מדובר בעבירת משמעת חמורה. זאת מן הטעם שטענתו של העובד, לפיה היה נוהג בחברה למכור חלק מהפסולת שפונתה, לא נסתרה וכן כי מיד עם היוודע לעובד כי מדובר בטעות, הוא סב לאחור, רכש מחדש את תעלות האוורור והשיב אותן לבעליהן החוקיים.
1 צפייה בגלריה
עו"ד איילת רייך מיכאלי
עו"ד איילת רייך מיכאלי
עו"ד איילת רייך מיכאלי
(צילום: ניקי וסטפהל)

גובה הפיצוי בגין פיטורים שלא כדין
על פי בית הדין, בעוד שבעבר נהוג היה לקבוע את שיעור הפיצוי בגין פיטורים שלא כדין כמכפיל של שכר העובד, כיום קיימת תמימות דעים כי גובה הפיצוי צריך להיקבע כסכום גלובלי בהתאם לאמות מידה מסוימות. אמות מידה אלו כוללות את עוצמת הפגם והחומרה במחדלי המעסיק; האם חובת השימוע הופרה באופן מלא או חלקי; אופיו של ההליך שקוים והאם נשמר כבודו של העובד; האם הפיטורים היו מסיבה עניינית או שאינה עניינית; משך תקופת העסקת העובד; גילו; והאם נפל דופי גם בהתנהגותו.
במקרה הנדון נקבע, כי לאור גילו המתקדם של העובד, תקופת עבודתו המשמעותית, פיטוריו באשמת גניבה ללא ראיות לכך, וספקות של ממש ביחס למניעיה האמיתיים של המעסיקה בהחלטה לפטר את העובד, יש לפסוק לעובד פיצוי בסך 100,000 ש"ח בגין פיטורים שלא כדין.
זכויות העובד לאחר סיום עבודתו
עוד נפסקו לעובד, בנוסף לפיצוי בגין הפיטורים שלא כדין, מלוא פיצויי הפיטורים, כמו גם דמי הודעה מוקדמת, דמי הבראה, הפרשות לפנסיה ושכר עבודה.
סיכומו של דבר
הנה כי כן, ניתן לפטר עובד ולשלול את פיצויי פיטוריו רק בנסיבות של הפרת אמון או הפרת משמעת קשה, ורק במידה ולמעסיק קיימות ראיות מעבר לספק סביר. כיום, שלילת פיצויי פיטורים בנסיבות אחרות עלולה להוביל לחיוב המעסיק בפיצויים גבוהים בגין פיטורים שלא כדין, וזאת גם אם שכרו החודשי של העובד נמוך יחסית.
סע"ש (עבודה ת"א) 5676-07-19
המידע המופיע במאמר הוא כללי בלבד. ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.
הכותבת לא ייצגה מי מהצדדים להליך.
"איילת רייך - משרד עורכי דין, נוטריון וגישור" מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים, בתחום המסחרי-חקלאי-מינהלי , ליטיגציה ודיני עבודה. עו"ד איילת רייך-מיכאלי משמשת כבוררת וכמגשרת במחלוקות.
. אנו מזמינים אתכם לבקר באתר האינטרנט שלנו: WWW.AYELET-RAICH.CO.IL, ולעקוב אחרינו בפייסבוק: "איילת רייך – משרד עורכי דין נוטריון וגישור".
מאת איילת רייך מיכאלי, עו"ד בוררת ומגשרת
d&b – לדעת להחליט