סגור
OPC תחנת כוח של   ב שליטת איש ה עסקים עידן עופר  ב חדרה
תחנת הכוח של OPC בחדרה (צילום: אתר החברה)

תחנות כוח: האינטרס הציבורי מתנגש ברצון הבייס הליכודי

ההצעה להרחבתן והקמתן של שתי תחנות כוח תעלה מחר שוב להצבעה. בעוד שגורמי המקצוע תומכים במהלך, שרים בליכוד, המונעים על ידי ראשי מועצות בשרון ובשומרון, מתנגדים למהלך, לפעמים עם הסבר הסותר את עמדת אנשי משרדם

האם בפעם השנייה בתוך פחות משנה תיכנע הממשלה ללחץ פוליטי של ראשי רשויות ותדחה את ההקמה של תחנות כוח חדשות, על אף תמיכה של דרגי המקצוע? מחר תצביע הממשלה על הקמת תחנת הכוח ריינדיר שבין כפר סבא וקלקיליה, והרחבת תחנת הכוח של OPC בחדרה, לאחר שאלו לא עברו בממשלה במאי 2023 בשל לחץ פוליטי וחזרו לדיון נוסף בוועדות התכנון.
במאי האחרון עלו להצבעה עניינן בממשלה ארבע תחנות כוח: קסם שליד ראש העין, הרחבת תחנת דוראד שליד אשקלון, ריינדיר והרחבת OPC. שתי הראשונות אושרו בממשלה באותה הצבעה, בעוד ריינדיר ו־OPC חזרו לוועדות התכנון. מטרת הדחייה — או לפחות השאיפה של מי שהתנגדו להקמת התחנות — היתה שהדיון הבא בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בעניין יתעכב כמה שנים, עד שיקומו חלופות אחרות והתחנות יהפכו ללא רלוונטיות. אךבשנה שעברה פנה מנכ"ל משרד האנרגיה הקודם קובי בליטשטיין לוועדות התכנון וביקש לדון בהקמה של תחנות כוח חדשות, בשל הצורך להגדיל את כמות החשמל המופק בישראל בשל הביקוש הגובר. בוות"ל החליטו להחזיר לשולחן את שתי התחנות שנדחו בממשלה.
להקמת התחנות החדשות חשיבות רבה למשק החשמל הישראלי, בעיקר בשל הצורך לעודד תחרות בשוק יצרני החשמל הפרטיים. על פי מרבית ההערכות, כדי למנוע מצב של הפסקות חשמל יזומות בגוש דן בשל מחסור בחשמל, יש להקים תחנת כוח נוספת עד 2028 באזור המרכז. החשש הופג עם ההחלטה להקים את תחנת הכוח קסם, שכן זו תוכל לספק את צורכי החשמל. עם זאת, הסיכון משמעותי, שכן המדינה שמה את אספקת החשמל שלה בידי יזמים של תחנת כוח אחת בלבד, כך שבמידה שהתחנה לא תקום — לא תהיה אלטרנטיבה.
בחוות דעת שהגישה רשות התחרות בשבוע שעבר קבעה כי אישור שתי התוכניות יגדיל את התחרות בהיבט של הפעלת לחץ על היזמים בקסם להשלים את הקמת התחנה בזמן "קיומו של הליך תחרותי בין שתי התחנות יגדיל את התמריצים של התחנה הנבחרת לעמוד באופן מיטבי בכל היעדים בהקדם האפשרי".
היתרון השני הוא הפחתת המחיר לצרכן: "קיומו של הליך תחרותי יאפשר לתחנות להתחרות זו בזו על תעריף הזמינות שישלם להן מנהל מערכת החשמל. זאת לעומת מצב שבו המדינה תוותר מראש על קיום תחרות על המחיר בין שתי תחנות ורשות החשמל תאלץ לקבוע את תעריף הזמינות ללא הליך תחרותי. מטבע הדברים, קביעה כזאת לא יכולה להיעשות בצורה מיטבית, והיא עלולה להביא לייקור התעריף באופן שצפוי להתגלגל לציבור צרכני חשמל". את תעריף הזמינות מקבלות תחנות הכוח בתמורה ליכולת לספק חשמל באופן מיידי לחברת ניהול מערכת החשמל נגה. אך הגדלת מספר התחנות תוכל להוביל גם להגדלת התחרות במחירי האנרגיה — כלומר המחיר בפועל שתחנות הכוח מקבלות על ייצור החשמל, הגבוה פי כמה מתעריף הזמינות.
בשל עמדת רשות התחרות, יחד עם שורת ההצהרות של שר האנרגיה אלי כהן מאז שנכנס לתפקידו בינואר האחרון, שמטרתו היא הגדלת התחרות בשוק, נראית תמוהה התנהלותו בנושא הקמת התחנות. בטרם התקיים הדיון בוות"ל בחודש שעבר, ביקש מנכ"ל משרדו יוסי דיין לדחות את הדיון בשלושה חודשים נוספים — על מנת שהמשרד יוכל לגבש עמדה עדכנית. כמו כן, עצם הבאת תחנות הכוח להצבעה על ידי כהן מעלה את החשש שכוונתו להתנגד להקמת התחנה. חוק התשתיות שעבר בקיץ של שנה שעברה קובע שבמידה שתוכנית מאושרת בוועדות התכנון, לממשלה יש 21 יום לאשר את התוכנית, ולא היא מאושרת אוטומטית. לכן, עצם העלאת הנושא על ידי כהן, יחד עם שרת התחבורה מירי רגב והשרה להגנת הסביבה עידית סילמן, מעידה על כוונותו להתנגד לתחנות.

באיו"ש מתנגדים לריינדיר

מי שנחשב לדומיננטי במיוחד ומניע את שרי הליכוד בנושא, הוא יו"ר המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן. הניחוח הפוליטי לא פסח גם על משרד התחבורה: השרה מירי רגב מתנגדת זה מכבר להקמת תחנת ריינדיר בשרון־שומרון, וגם כעת יצאה נחרצות נגד הקמתה. היא פנתה למזכירות הממשלה כדי לערוך דיון בנושא, כדי ״להוריד את התוכנית מהפרק באופן סופי״, והנימוקים מעלים תהיות: רגב הניחה על שולחן מזכירות הממשלה התנגדות בה טענה כי התחנה תפגע באפשרות ההרחבה והשדרוג של כבישים 444 ו־55, המחברים את השומרון עם אזור המרכז, שעה שמשרדה עסוק כעת בהכפלת הכביש ״עקב הפקקים באזור אשר משמעותם הברורה היא פיגועי ירי״. בנוסף טענה כי מיקום התחנה עלול לפגוע בשעת חירום בתנועה האזרחית וביכולת ניוד כוחות הביטחון, וכי התחנה תהיה מאוימת על ידי רחפנים בשל קרבתה לקלקיליה.
כשנשאל על היסודות המקצועיים עליהם מתבססת עמדת השרה הפנה דוברה את הפנייה לדוברות המשרד שמסרה: ״פניית השרה למזכיר הממשלה הינה בהתאם לעמדת גורמי המקצוע ולחוות הדעת שקיבלה״. את אותה עמדה סירב המשרד לשלוח, אלא שבאותו יום בדיוק צצה חוות דעת של גורם מקצוע במשרדה, שי קדם, ששיקף עמדה מקצועית שונה לחלוטין של משרד התחבורה.
במכתב לעמיתו אבנר פלור, ראש מינהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה, הבהיר כי מימוש תת"ל 91 (תחנת ריינדיר) בתצורתה העדכנית, לא פוגע בישימות עתידית של מחלף 55/6 ולא פוגע בהרחבת מערך הדרכים באזור. לאחר התעמקות בסוגיה והיוועצות עם גורמי המקצוע השונים בחברות ועם יועצים לאגף, עולה כי קידום תחנת הכוח המזרחית לא יפגע בישימות עתידית של פרויקטי משרד התחבורה במרחב״. קדם מציין כי גם בהחלטת הוות״ל נכתב מפורשות כי אין בתוכנית כדי לסכל או לפגוע באפשרות להקים מחלפים בכבישים שאליהם התייחסה רגב. שאלות ״כלכליסט״ למשרד התחבורה על הסתירה בין הדברים, לא נענו. לפי הערכות גורמים בממשלה ייתכן שהשרים יאשרו את הרחבת תחנת OPC כדי לרצות את הבייס הפוליטי, ולהוריד מהפרק את תחנת ריינדיר.
ראשי ערים בשרון ובשומרון מתנגדים בחריפות להקמת התחנות. לדברי אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון: "הדוח החמור אותו פרסם האלוף במיל׳ גיורא איילנד מתריע כי הקמת תחנת הכוח ריינדיר עלולה להוות סכנה ביטחונית חמורה. הממשלה צפויה להצביע בנוגע לאישור הקמת התחנה ואנחנו, ראשי רשויות יהודיות וערביות, מהעיר, מהמרחב הכפרי ומההתיישבות, דתיים וחילוניים, מתריעים על כך כבר חמש שנים ומזכירים שוב לכל שרי הממשלה: תחנת הכוח המתוכננת על ידי בעלי הון אינטרסנטים, נוסף להיותה מזהמת, מסוכנת בריאותית ופוגעת בסביבה, היא סכנה ביטחונית למאות אלפי תושבי השרון והשומרון ואיום אסטרטגי למדינת ישראל".

גם סילמן לא רוצה תחנה

גם השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, מתנגדת להקמת התחנות החדשות. בניגוד למשרדי הממשלה האחרים, במשרד להגנת הסביבה התנגדו בשנים האחרונות להקמת תחנות כוח מזהמות נוספות בישראל, וטענו כי אין בהן כל צורך בעת הזו, שעה שניתן להסתמך בשיעור הולך וגדל על אגירת אנרגיה וכך לצמצם את זיהום האוויר והמפגעים הסביבתיים בישראל. לטענתה, הוחלט לאשר בוות״ל את הקמת התחנות ולהחזירן לדיון בממשלה, למרות של הועברו לחברי הוועדה נתונים נדרשים מרשות החשמל ומנגה בעניין צורכי משק החשמל, ולא הוגשה עד היום תוכנית לאומית לאנרגיה אשר תאשש או תפריך את הצורך בהקמת תחנות כוח מזהמות כה רבות. ״עמדת המשרד, כפי שהוצגה בעקביות בשנים האחרונות, היא שאין צורך בתחנות כוח חדשות המבוססות על מקורות פוסיליים, מעבר לתחנות המאושרות והקיימות היום". גם סילמן עצמה, לא נימקה במכתב על מה מתבסס משרדה באותה קביעה.