סגור
OPC תחנת כוח של   ב שליטת איש ה עסקים עידן עופר  ב חדרה
תחנת הכוח OPC בחדרה (צילום: אתר החברה)

רשות התחרות תומכת בהקמת תחנות הכוח החדשות: "יביאו להוזלת תעריף החשמל"

הממשלה תצביע ביום ראשון על הקמת תחנת הכוח ריינדיר שבין כפר סבא לקלקיליה והרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה - לאחר שהתוכניות קיבלו אור ירוק מוועדות התכנון; במאי 2023 דחתה הממשלה את ההצעה - ברקע התנגדות של ראשי רשויות במרכז; רשות התחרות: אי אישור התוכניות יפגע ביעילות הקמת התחנה הנוספת באזור - קסם ראש העין

רשות התחרות תומכת בהצעה, עליה תצביע הממשלה ביום ראשון, להקמת תחנת הכוח ריינדיר שבין כפר סבא לקלקיליה והרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה. הדיון יתקיים לאחר שהתחנות אושרו בוועדות התכנון לפני כחודש למרות התנגדות של כמה משרי הליכוד שביקשו לדחות אותו.
לפי הרשות, "החלטת ממשלה שתמנע את אישור התוכניות צפויה לפגוע ביעילות הקמת התחנה הנוספת באזור (קסם שליד ראש העין, ע"מ) ועלולה להביא לייקור עלויות הפעלתה עבור הציבור"
מאז שנכנס לתפקיד שר האנרגיה בינואר, הצהיר אלי כהן שמטרת כהונתו היא קידום תחרות במשק האנרגיה. למרות זאת, מנכ"ל משרדו יוסי דיין שלח מכתב למועצות התכנון בו ביקש לדחות את הדיון בהקמת התחנות בשלושה חודשים בשל הצורך לקבל חוות דעת נוספת במשרד האנרגיה. זאת אף שיתר דרגי המקצוע בממשלה ובוועדות התכנון תומכים באישור הקמת התחנות החדשות, הממתינות כמה שנים לאישור הממשלה.
ההצעה להקמת התחנות נדחתה בממשלה במאי 2023, בשל ההתנגדות הפוליטית של ראשי הרשויות במרכז, ובעיקר התנגדותו של ראש מועצת שומרון יוסי דגן, הנחשב לפעיל ליכוד מרכזי. התחנות הוחזרו לוועדות התכנון – שכאמור בחודש שעבר אישרו אותן שוב והעלו להצבעה נוספת.
לפי עמדת רשות התחרות, להקמת התחנות שני יתרונות מרכזיים: הראשון הוא שתחרות תוביל ללחץ על יזמי תחנת הכוח קסם להאיץ את הקמת התחנה שאושרה בממשלה במאי 2023. לדברי הרשות, "קיומו של הליך תחרותי בין שתי התחנות יגדיל את התמריצים של התחנה הנבחרת לעמוד באופן מיטבי בכל היעדים הנדרשים לצורך הפעלתה ולסיים את פעולות ההכנה בהקדם האפשרי". עם זאת יצוין כי כרגע החסם בהקמת קסם היא שרשות החשמל טרם הוציאה אסדרה שמגדירה את התעריפים שיקבלו היזמים ובכך גם את אופן המימון להקמת התחנה.
היתרון השני, לפי הרשות, הוא הוזלת תעריף החשמל: "קיומו של הליך תחרותי יאפשר לתחנות להתחרות זו בזו על תעריף הזמינות שישלם להן מנהל מערכת החשמל. זאת לעומת מצב שבו המדינה תוותר מראש על קיום תחרות על המחיר בין שתי תחנות ורשות החשמל תאלץ לקבוע את תעריף הזמינות ללא הליך תחרותי. מטבע הדברים, קביעה כזאת לא יכולה להיעשות בצורה מיטבית, והיא עלולה להביא לייקור התעריף באופן שצפוי להתגלגל לציבור צרכני חשמל".
יש לציין שתעריף הזמינות – אותו מקבלות התחנות עבור היכולת לייצר חשמל בהתאם לדרישת חברת ניהול המערכת נגה - אינו הגורם התחרותי היחיד המשפיע על הקמת תחנות נוספות, אלא גם תעריף האנרגיה – כלומר המחיר שיקבלו היזמים עבור החשמל שהם מוכרים לחברת ניהול המערכת. המחיר שיקבלו היזמים ייקבע לפי מחיר SMP במכרזים חצי-שעתיים. כלומר, כל יזם מציע אחת לחצי שעה את התעריף לייצור החשמל, וחברת נגה בוחרת ממי לרכוש.
על אף שהשר כהן טרם הביעה עמדה רשמית על הקמת התחנה, עצם העברת הבקשה לקיום הדיון עלולה להעיד על כוונתו. הסיבה לכך היא שחוק התשתיות הלאומיות שעבר בקיץ האחרון קובע כי במידה שישנה תוכנית שאושרה בוועדות התכנון, לממשלה יש 21 ימים להצביע על אישור או דחיית התוכנית - אחרת, התחנה מאושרת אוטומטית. הסעיף בחוק התשתיות נועד למנוע מצבים בהם תוכניות של תשתיות לאומיות מעוכבות במשך שנים, בשל הרצון של הדרג הפוליטי לא לקבל החלטות בעניין. בכך, עמדת רשות התחרות עומדת בניגוד ישיר לעמדה של המנכ"ל דיין.
גם ההתנגדות של משרד התחבורה תמוהה. השבוע שלחה שרת התחבורה מירי רגב מכתב שבו היא מתנגדת להקמת תחנת הכוח ריינדיר בשל הפגיעה בהקמת מחלף שיחבר את השומרון לכביש 6. עם זאת, במשרד התחבורה התקשו לספק הסברים לעמדתה של רגב. הם טענו כי עמדתה היא בהלימה לעמדת "אנשי המקצוע", אך סירבו לספק סימוכין, נימוקים או שמות אנשי מקצוע במשרד כדי לתקף זאת, שעה שלמנהל התכנון למעשה נשלחה עמדה הפוכה של איש מקצוע במשרדה, שי קדם, מנהל אגף בכיר תכנון תחבורתי.
לפי קדם, "לאחר התעמקות בסוגיה והיוועצות עם גורמי המקצוע השונים בחברות ועם יועצים לאגף, עולה כי קידום תחנת הכוח המזרחית לא יפגע בישימות עתידית של פרויקטי משרד התחבורה במרחב (הרחבת דרך מס' 444 ודרך מס' 55 ומחלוף החיבור בין שתי הדרכים), וכן לא יפגע בישימות חיבור הדרכים לדרך מס' 6 באמצעות מחלף חדש ככל שיוחלט על קידומו".