סגור
העיתון הדיגיטלי
23.03.25
גאוטם אדאני על רקע נמל חיפה
גאוטם אדאני על רקע נמל חיפה (צילום: רויטרס, AP)
פרסום ראשון

ההסתדרות מאיימת לפוצץ את המו"מ בנמל חיפה על רקע דרישת הבעלים להקלות במשיכת דיבידנדים

בעוד השיחות על פרישה מוקדמת של 200 עובדים בעלות של עד 4 מיליון שקל לעובד נמצאות בשלב מתקדם, חשף כלכליסט כי אדאני וגדות מבקשים הקלות מהאוצר שיאפשרו משיכת דיבידנדים. ההסתדרות: "לא ניתן לדבר על התייעלות כשהבעלים מושכים כספים מהחברה" 


ההסתדרות מאיימת להפסיק את השיחות עם הנהלת נמל חיפה על הסכם קיבוצי חדש הכולל פרישה מוקדמת של כ-200 עובדים. השיחות נמצאות בשלב מתקדם.
הרקע להחלטה הוא חשיפת כלכליסט על ההקלות שמבקשים מהאוצר בעלי המניות של הנמל, קבוצת אדאני ההודית וקבוצת גדות הישראלית, שיאפשרו להם הקמת משיכת דיבידנדים מהנמל.
ההסתדרות טוענת כי חלוקת דיבידנד נוסף תפגע בפעילות הנמל. עוד היא טוענת כי בשנתיים האחרונות מאז נרכש הנמל הוא חילק דיבידנדים של 250 מיליון שקל לבעלי המניות.
ל"כלכליסט" נודע כי הדיבידנד שחולק בידי חברת הנמל עצמה, שימש להחזר הריבית על הלוואת הענק של 2.8 מיליארד שקל שנטלו הבעלים לרכישת הנמל. במכירת נמל חיפה מכרה המדינה למעשה חברת אחזקות שהאחזקה שלה היא הנמל. החברה הזו היא שנטלה את החוב, ופעילות הנמל משמשת להחזר הריבית על החוב.
250 מיליון השקלים שחולקו שימשו למטרה זו והיו למעשה חלק מהריבית בשנתיים האחרונות כשהבעלים הזרימו הון נוסף לחברת האחזקות, לדברי גורמים בנמל, כדי לעמוד בפרעון הריבית.
ההסתדרות טוענת שחלוקת דיבידנד תפגע בחברה כשבמקביל מתקיימות שיחות על הסכם חדש שיאפשר פרישת עובדים עם פיצוי של 3-4 מיליון שקלים לעובד דור א'. "אי אפשר לשבת לדבר על הסכם קיבוצי חדש שילווה בפרישה מוקדמת של עובדים ובמקביל למשוך דיבידנדים מהחברה", אמר ניר אייזנברג מנהל החטיבה הימים באיגוד עובדי התחבורה של ההסתדרות שמקיים את המו"מ מטעם העובדים מול ההנהלה.
אייזנברג שיגר מכתב ליו"ר הנמל רון מלכא, ובו ציין כי זה תקופה ארוכה מתקיים מו"מ להסכם קיבוצי חדש הכולל התייעלות כלכלית ניכרת בעלויות השכר של עובדי התפעול בנמל לאור מצבו. "לשיטתכם המצב הנוכחי אליו הגיעה החברה בזמן קצר מאז רכישתה נובע משכר העבודה של העובדים ולא מירידה ניכרת בהכנסות או מניהול לקוי ואסטרטגיה עסקית שגויה".
אייזנברג הוסיף כי במקביל לשיחות שמתנהלות על הסכם לעובדי דור ג' בנמל שיביא ליציבות כלכלית בשל האתגרים והירידה בנתח השוק של הנמל, "נדהמתי לגלות כי הדירקטוריון בראשותך מקדם במקביל תהליך פורמלי לקבלת הקלות רגולטוריות מול משרד האוצר לטובת חלוקת דיבידנדים במאות מיליוני שקלים ושיפור שכר ובונוסים להנהלת הנמל. רצונכם העיקש למשוך דיבידנדים בסך מאות מיליוני שקלים בזמן שהכנסות החברה יורדות בכל רבעון, וירידה בפעילות הליבה שהפכה הפסדית, היא בניגוד מוחלט להגיון כלכלי".
הנהלת נמל חיפה דחתה במכתב תגובה את הטענות וציינה כי אין כל פגם בחלוקת דיבידנד המחולק על פי דיני חברות ומיועד לתשלום חלק מהריבית על ההלוואות שנלקחו לרכישת הנמל. "מצבה של חברת נמל חיפה ידוע לכם ושוקף בפניכם פעמים רבות. מצב זה מחייב חזרה מיידית לשולחן המו״מ וחתימה על הסכם עבודה מעודכן לצד הסכמי פרישה. טיוטת הסכם שנשלחה אליכם לפני חודשיים טרם זכתה למענה ובמקום לחתום על הסכם בחרתם לסגת ממנו בדרך עקיפה. צו השעה לחתום על ההסכם שמציע עד 4 מיליון שקל פיצויים לעובד, ללא תקדים במשק הישראלי. המספרים שצויינו על ידכם אינם מדוייקים". היו״ר מלכא חתום על המכתב.