סגור

פוליטי כלכליסט
מהצוללות ועד חוק הפנסיות הצבאיות: גלי ההדף מעסקת טיעון אפשרית עם נתניהו

הפרסומים על מגעים לעסקת טיעון עם ראש הממשלה לשעבר החזירו לסדר היום את ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות, ועשויים להשפיע על יוזמות החקיקה של שר הביטחון בני גנץ; וגם: במידה שיוטל על נתניהו קלון, הוא יאבד את זכאותו ללשכת ראש ממשלה לשעבר

1. האפשרות שהמדינה תחתום על עסקת טיעון עם רה"מ לשעבר בנימין נתניהו כבר מרעידה את המערכת הפוליטית.
ברקע הפרסומים על עסקה אפשרית, הודיעו ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ושר הביטחון בני גנץ על הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות וכלי השיט.
גנץ דרש להעלות את ההצעה כבר לפני כמה חודשים, אך נתקל בהתנגדותו של שר המשפטים גדעון סער ובחוסר התלהבותו של בנט ושל שרת הפנים איילת שקד. בינתיים, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נתן את הסכמתו להקמת ועדת החקירה הממלכתית וסער את הסכמתו.
כעת, שלושת ראשי המפלגות הללו מעלים מחדש את ההצעה, כדי לאותת לנתניהו שגם אם יינצל כעת מהמשך משפטו, הוא עדיין עשוי להידרש לסוגיית הצוללות.
אלא שככל הנראה מחר (יום ראשון) הממשלה לא תדון בהקמת הוועדה. ראשית, ראשי המפלגות רוצים לראות אם עסקת הטיעון אכן תיחתם עד לסוף החודש - מועד עזיבתו של מנדלבליט. ושנית, במשרד רה"מ רוצים לחתום על עסקת רכש עם גרמניה בימים הקרובים וחוששים שהקמתה של הוועדה תטרפד זאת.
2. בלחצו של שר הביטחון גנץ תדון מחר (א') ועדת השרים לחקיקה ב"חוק הפנסיות הצבאיות" המעגן את תשלום הפנסיות למשרתי הקבע.
הממשלה אישרה באוגוסט 2021 את הצעתו של גנץ, אבל לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה יש צורך בחקיקה ראשית בכנסת.
בג"ץ הורה באחרונה לממשלה להשיב לו עד סוף ינואר 2022 היכן נמצאת החקיקה בנושא.
מאז הקיץ, לא הצליח גנץ לגבש רוב במליאת הכנסת בעד הצעת החוק. הסיבה: מפלגת רע"מ שחברה בקואליציה מסרבת לתמוך בהצעות חוק הקשורות בצבא.
בקואליציה הטילו על גנץ לגייס רוב להצעת החוק. גנץ דן לפני חודש עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס על כל החוקים של משרד הביטחון ש"תקועים" בכנסת. בקואליציה אומרים כי על אופן ההצבעה של רע"מ - כמו שאר סיעות הקואליציה - בהצעות חוק בנושאי ביטחון יש משמעת קואליציונית.

2 צפייה בגלריה
פוטו מנהיגים עם מסכה בנימין נתניהו בני גנץ
פוטו מנהיגים עם מסכה בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ
(צילום: יניב נדב דוברות הכנסת; )

רק בשבוע שעבר אישרה המליאה בקריאה השנייה והשלישית, בתמיכת כחול לבן, את "חוק החשמל" שהוגש על ידי רע"מ. בקואליציה מצפים בתמורה לתמיכתה של רע"מ בחוקים שמגיש גנץ.
הקושי לגיוס רוב בכנסת נובע לא רק מצידה של רע"מ. גם במפלגת העבודה ובמרצ יש התנגדות לחוק. ואולם אם הוא יעבור בוועדת השרים לחקיקה למרות התנגדותם של שרים ממפלגות אלה, חברי הכנסת שלהן יידרשו לתמוך בהם.
גורמים בקואליציה אומרים שאם חוקי הגיוס והפנסיות לא יאושרו אזי תיווצר בעיה מול בג"ץ, שעלול לחייב את המדינה להפסיק את תשלומי הפנסיה החריגים לפורשי הצבא, ולהנהיג חובת גיוס כללית.
זאת ועוד, לאחר דחיות רבות בחקיקה, הבטיחה באחרונה הממשלה לבג"ץ להעלות בשבוע הקרוב לחקיקה את חוק הגיוס. גם לחוק הזה אין רוב בגלל רע"מ. בנוסף, נוצרה לאקונה עקב אי חקיקת חוק לדחיית קיצור השירות הצבאי של חיילי החובה, והדבר גורם לאי ודאות לגבי תקופת השירות של המתגייסים.
גורמים בקואליציה אומרים כי יש צורך לסייע לגנץ להעביר את יוזמותיו במיוחד כעת, לנוכח האפשרות לטלטלה פוליטית עם חתימת הסדר טיעון עם נתניהו.
3. אם בסופו של דבר יחתום נתניהו על עסקת טיעון שתכלול קלון - אזי הוא יסולק מהמערכת הפוליטית לשבע שנים, וגם יאבד את זכאותו ללשכת ראש ממשלה לשעבר עד יוני 2026 . כראש ממשלה לשעבר נתניהו זכאי ללשכה בת 140 מ"ר ושני עוזרים, למשך 5 שנים מפרישתו. כפי שנחשף ב"כלכליסט", באחרונה הגישה לשכת רה"מ לאישורה של ועדת הכספים תקציב ללשכת נתניהו בסך של 2.8 מיליון שקל לשנים 2021-2. בינתיים עיכב יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) את אישור הפנייה התקציבית.

2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט טקס ועידת המשפט משפט לשכת עורכי הדין
אביחי מנדלבליט טקס ועידת המשפט משפט לשכת עורכי הדין
היועמ"ש אביחי מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
בלא קשר לכך, נתניהו כראש ממשלה לשעבר זכאי לאבטחה למשך 20 שנים מפרישתו, כלומר לרכב אאודי משוריין עם נהג ומאבטחים. באמצע דצמבר 2021 הופסקה אבטחתם של בני משפחתו שרה, יאיר ואבנר.
4. עסקת טיעון בין נתניהו למנדלבליט עשויה להשפיע גם על יציבות הקואליציה ואישור תקציב המדינה לשנים 2023-4.
מצד אחד, נתניהו הוא ה"דבק" המחבר היום את קואליציית בנט לפיד עם 6 מפלגות נוספות: כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, תקווה חדשה, מרצ ורע"מ. עזיבתו של נתניהו את הכנסת עלולה ליצור לחץ על הגוש הימני בקואליציה (ח"כים מימינה בראשות איילת שקד, ומתקווה חדשה) להקמתה של קואליציה בהשתתפות הליכוד ובלא רע"מ. בנט ולפיד מצידם ינסו לשמור על הקואליציה הקיימת.
מצד שני, התפטרות של נתניהו מהכנסת תוביל לקרבות בליכוד על ראשות המפלגה. כיו"ר הליכוד הזמני צפוי להיבחר יו"ר המרכז ח"כ חיים כץ (ליכוד). בבחירות לראשות התנועה צפויים להתמודד ח"כ ניר ברקת, ח"כ יולי אדלשטיין שכבר הכריז על כך, יו"ר מזכירות המפלגה ח"כ ישראל כץ, ואולי גם ח"כ מירי רגב והשגריר באו"ם גלעד ארדן.
זאת ועוד, אם נתניהו יסולק מהזירה הפוליטית לא מן הנמנע שייעשו ניסיונות חזרה לליכוד של ח"כים מתקווה חדשה, ואולי הצטרפות למפלגה של ח"כים מימינה. לצורך חזרתם של חברי ליכוד שעברו למפלגות אחרות יהיה צורך בשינוי תקנון הליכוד שאסר עליהם לשוב ב-8 השנים מאז פרישתם.
בנט ולפיד ינסו לייצב את הקואליציה, בין היתר באמצעות ריצוי שותפיה ובהם גנץ, עבאס וסער (המבקש לחוקק חוק שמונע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה). הזעזועים בעקבות פרישתו הצפויה של נתניהו עשויים לפיכך להשפיע על אישורו של התקציב ביולי הקרוב בממשלה.