סגור
חיילי צה"ל ב שדרות מתקפת פתע מ עזה חרבות ברזל 7.10
חיילים בשדרות (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

בארגוני המחאה התייצבו לדגל, ויצאו ביוזמות סיוע לאזרחים בדרום

אנשי מחאת המילואימניקים - שכונו "אנרכיסטים" ו"בוגדים" על ידי הממשלה ושלוחיה – היו הראשונים להודיע על התייצבות, בין אם למילואים, ובין אם בשורת יוזמות סיוע; גם בארגונים אחרים ניצלו את הפלטפורמה הלוגיסטית וקבוצות הווטסאפ כדי לסייע לתושבי הדרום

פחות משעה מתחילת המתקפה על ישראל, אנשי מחאות המילואים השונות הודיעו כי הם מתגייסים למערכה בלי לחשוב פעמיים. לא סומכים על נתניהו, בטח לא על בן גביר ועל אף אחד מההנהגה שהובילה אותנו בעיניים פקוחות למלחמה הזו - אבל זו שעת חירום אמיתית. ובשעה הזו: כל אותם לוחמים, טייסים, אנשי מודיעין, יחידות מיוחדות ואחרים - שהממשלה ושלוחיה כינו "בוגדים", "אנרכיסטים", "עוכרי ישראל" ועוד שלל השמצות – היו הראשונים להתייצב – גם למילואים, מי שנקרא לצו 8, וגם לטובת שורת יוזמות סיוע אזרחיות והתארגנויות אד-הוק שצצו על הפלטפורמה של הרשתות החברתיות וקבוצות הוואטסאפ של המחאה.
עוד לפני שמונה בבוקר, "אחים לנשק" פרסם הודעה לפיה הם "קוראים לכל מי שנדרש להתייצב להגנת ישראל, ללא היסוס ומייד. כרגע הדבר החשוב ביותר זה ביטחון אזרחי המדינה".
באחת מקבוצות המחאה המרכזיות בתוך "אחים לנשק" - מחאת יחידה 214 (היחידה בה שירת החתום מעלה בצבא), כתב מוביל הקבוצה אורן שביל לחברים הרבים בה: "מי שמוקפץ למילואים – הולך. זה המעשה הנכון ערכית ומוסרית, וכמובן גם חוקית. תשמרו על עצמכם".
במקביל, שירה אטינג, טייסת מסוקי הקרב, וממובילות מחאת הטייסים, שזכתה למתקפות והשמצות רבות בתקופה האחרונה אחרי הריאיון בתוכנית "60 דקות", כתבה גם היא כי "פורום 555, הכולל את טייסי חיל האוויר בדימוס ובמילואים, קורא לכל מי שנדרש להתייצב להגנת ישראל ללא היסוס ומיד".
ארגון המחאה "כוח קפלן" הודיע במקביל על ביטול ההפגנות הערב. מטה המאבק "חופשי בארצנו" הודיע גם הוא על ביטול אירועי המחאה, וקרא "לכל מי שנדרש להתייצב, להירתם להגנה על ביטחונם ובריאותם של תושבי ישראל".
אבל מה שיותר חשוב זה המהירות שבה קבוצות המחאה השונות בוואטסאפ הפכו למעין חמ"לי סיוע בחירום – העברת הודעות על מוקדי התרמות דם ברחבי הארץ, על מוקדי סיוע נפשי וקבוצות שיח עם מטפלים ומטפלות, קבוצות סיוע רפואי מרחוק, סיוע בהסעות של חיילי מילואים שגויסו לבסיסים ושל משפחות לבתי חולים, הכנת ארוחות חמות למאות משפחות של הנפגעים שהגיעו לבתי החולים ועוד יוזמות אזרחיות וקהילתיות רבות.
הקבוצות האלה שמשמשות כבר 40 שבועות את המחאה לארגון הפגנות ומחאות, הפכו בן רגע לכוח אזרחי חזק וחשוב וגם כלי חשוב עד מאוד בהעברת מידע והודעות לטובת תמיכה, מענה, גיוס מתנדבים ועוד.
עם ישראל מוכיח שוב שהוא יודע להתגייס ולהתאחד בעיתות חירום, וכעת הארגון והלוגיסטיקה של המחאה גויסה מיד לשעת החירום הנוכחית לטובת מיזמים לסיוע לאזרחים בדרום. כך למשל ארגוני המחאה "555", "בונות אלטרנטיבה", "אחים לנשק", ו"החזית הוורודה", הודיעו כבר בצהריים על הקמת מערך סיוע ארצי למשפחות מקו העימות, שמוזמנות להתארח אצל משפחות ברחבי הארץ –ובהמשך הצטרפו ל"חמ"ל האזרחי" ארגוני מחאה נוספים כמו מחאת ההייטקיסטים. מחאת הסטודנטים, "הגלימות השחורות" של עורכי הדין ועוד.
בהמשך דווח שתוך שעה נרשמו יותר מ-1,500 משפחות כדי לארח משפחות מהדרום, בלינקים הייעודיים שפורסמו, והיד כמובן עוד נטויה.
אחר הצהריים הודיעו ב"אחים לנשק" על הקמת מערך הסעות וסיוע "לטובת כולם - למי שצריך להגיע לבתי חולים, למילואים, למפגשים עם המשפחה ועוד, אנחנו פה כדי לסייע ולתמוך". כמו כן פרסמו לינקים לרישום למתנדבים שמעוניינים לסייע בהסעות ומנגד רשימות למי שזקוק להסעה.
באחים לנשק כתבו בין השאר בהודעה שהפיצו: "אנחנו כאן, ונשתמש ברשת האדירה של הפעילות והפעילים שלנו כדי לעבור את זה בשלום... חוסנה של קהילה הוא בהתלכדותה בזמנים קשים. צפויים לנו ימים מאתגרים, אבל אנחנו חזקים, כי אנחנו ביחד".
אורן שביל ממחאת 214 כתב ליותר מ-1,000 חברי הקבוצה: "כרגע אני רוצה שנתרכז בעשייה ובדברים שאנחנו יכולים לעזור ולתרום בהם", ועדכן שבקרוב יופצו הודעות על יוזמות שונות לסיוע. ואומנם אחר הצהריים כבר הופצה בקבוצה הודעה לפיה "לאור אירועי היום נשתמש בתשתית של אחים ואחיות לנשק עם כמה יוזמות שיצאו כבר לדרך, חלקם כבר עם היענות אדירה".
אחת היוזמות שלקחה עליה הקבוצה היא הכנת "ארוחה חמה" למשפחות הפצועים בבתי החולים, כאשר כבר גויסו מתנדבים להיות מובילים ואחראים לכל ארוחה בכל בית חולים, והוקמו קבוצות וואטסאפ ייעודיות לשם כך. בנוסף הוקמה "קבוצת פריסה למגויסים" באזור נחל שורק.
בשעות ובימים הקרובים נראה עוד הרבה יוזמות מצד אזרחים מכל קצוות הקשת הפוליטית, אבל אין ספק שבקרבם יבלטו מאוד אותם אזרחים שיצאו בכל מוצ"ש לכיכרות ולרחובות והושמצו שוב ושוב, ושמוכיחים היום, שוב, שהם הראשונים להתייצב לדגל.