סגור
הווילה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ב קיסריה 2013
הווילה של משפחת נתניהו בקיסריה (צילום: שאול גולן)

בלי בושה: ועדת הכספים אישרה מימון לשני מעונותיו הפרטיים של נתניהו

מדובר בהחלטה תקדימית שלפיה המדינה תממן את שני הבתים הפרטיים של רה"מ. האחראי הבלעדי על הברז הכספי לנתניהו יהיה איש אמונו - מנכ"ל משרד רה"מ

ועדת הכספים אישרה היום את מימון שני מעונותיו הפרטיים של רה"מ בנימין נתניהו בירושלים ובקיסריה מתקציב המדינה, בלא שצויין סכום התמיכה. מדובר במעון הפרטי של בנימין נתניהו ברחוב עזה, שיהפוך להיות המעון הרשמי, והווילה הפרטית של משפחת נתניהו בקיסריה. על הקצאת המימון מהקופה הציבורית יופקד מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי, שהיה מנהל מטה הבחירות של הליכוד בבחירות האחרונות.
לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, ולאחר התייעצות עם הייעוץ המשפטי, הוכנסו בנוסח מספר תיקונים: במסגרת קביעת מעונו הפרטי של רה"מ כמעון רשמי עד 31 בדצמבר 2026, ובשל השיפוצים במעון הרשמי בבלפור, נקבעה חלופה כי המועד יוכל להסתיים במועד סיום העבודות במעון הרשמי, "לפי המוקדם". האמור הוא הוראת שעה נוכח השיפוץ. במסגרת כך ציינו במשרד רה"מ כי עלויות השיפוץ במעון בבלפור יירדו לסביבות 50 מיליון שקל.
במשרד רה"מ הבהירו כי במעון החלופי הרשמי, המדינה תממן טיפול והחזקה שוטפים ללא ענייני שיפוץ והשבחה במעון, וכי כל אלה יהיו בליווי של יועצים מקצועיים, שיחוו דעת אם צריך לבצע אותם. המדינה תעמיד לרשות המעון כוח אדם בהיקף שיקבע לפי נציב שירות המדינה, לפי הצרכים הדרושים לרה"מ למלא את תפקידו. במשרד רה"מ ציינו כי אין שוני מהמצב הקיים, אלא רק בהסדרתו. מנכ"ל המשרד, יוסי שלי, ציין כי אותו כוח האדם ייתן שירות לשני המעונות, הרשמי והמעון הנוסף, ללא כפילות, ולפי צורך.
לגבי המעון הנוסף, הוכנס דיוק כי החזר הוצאות יינתן "למעט הוצאות הקשורות בנכס". במשרד רה"מ הסבירו כי ההבחנה נועדה למעט הוצאות ישירות הקשורות לנכס דוגמת ארנונה וביטוחים, אשר ממומנים במעון הרשמי אך לא ימומנו במעון הנוסף.
לעניין תקצוב הוצאות השתתפות רעיית רה"מ באירועים, כנסים ומשלחות, התווסף בנוסח כי האמור הוא באירוע, כנס או משלחת רשמיים או ממלכתיים הנובעים מתפקידו של רה"מ. בעניין הוצאות ביגוד של רה"מ ורעייתו שסכומם הוגדל מכ-56 אלף שקל ל-80 אלף שקל הסבירו אנשי משרד רה"מ כי התקציב הקודם נקבע לפני שנים, וכי העלויות התייקרו מאוד לאורך השנים, ועל כן בוצעו התאמות.
לעניין הגדלת משרות שירותי המשרד הניתנות למעון רה"מ הרשמי, מ-2 ל-4, הסבירו במשרד רה"מ כי לאורך השנים חל גידול משמעותי בפניות השונות לבית רה"מ, ולדוגמא מגיעים עשרת אלפים מכתבים מדי שנה, וכי הדבר מביא עובדים שאין זה תפקידם לעסוק בכך, ועל כן יש לתת מענה.
במהלך הישיבה תקפו חברי האופוזיציה את העלאת הסוגייה לדיון. ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) אמר כי "הלילה נורו על תושבי הדרום 6 רקטות, הם נכנסו למקלטים בשעה 4 בבוקר. הטרור משתולל, רצח נשים, הפשע לא מקפל את הרגליים, להיפך. השקל ממשיך להיחלש, אין לי בעיה עם מעון ראש הממשלה, ושיהיה הכי מפואר שיש, אבל לא 2 בתים. החלטת הממשלה מ-82 לא דיברה על 2 בתים פרטים". ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר אף הוא, "אנחנו מתכנסים באופן מאוד חריג ביום חמישי. הלילה נורו טילים, הדיון הזה הוא ביזיון לוועדת הכספים והכנסת, זה ביטוי לניתוק המוחלט שלכם ממה שהציבור מרגיש".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) השיב כי : "הייתי צריך לקיים את ההצבעה אתמול, מכיוון שהייתה טענה גם בקואליציה אבל בעיקר האופוזיציה שלא להצביע אתמול, ביקשתי מהחברים, גם באופוזיציה לקיים את הדיון היום. מדובר בהגדרת נושאים שהיו עמומים ועכשיו יהיו תחת הגדרה, פיקוח ודיווח לוועדה".
במשך שנים מימנה המדינה את הוצאות ראשי הממשלה במעון הרישמי ברחוב בלפור, וחלק מההוצאות של הבית הפרטי. כעת, מכיוון שהמעון בבלפור עובר שיפוצים, בחר נתניהו להתגורר בביתו הפרטי ברחוב עזה שעליו יקבל מימון הוצאות מלא לפי ההצעה למשך ארבע שנים עד לסוף שנת 2026. כמו כן, ההצעה גם מאפשרת את הגדלת מספר העובדים במעונות נתניהו במימון המדינה (מ־2 ל־4 ויותר), ומוצע שנציבות שירות המדינה תקבע את התקנים ומספר העובדים אבל שלי יוכל לשנות את החלטתה של הנציבות. כך שלא תהיה משמעות מעשית להחלטת הנציבות.
לפני שבועיים חשף "כלכליסט" שבדירת המאבטחים השכורה ברחוב עזה תוצב פינת איפור לנתניהו. עוד עולה מההצעה שתקציב המדינה ישא בהוצאות רעיית רה"מ "באירוע, בכנס, או במשלחת בארץ או בחו"ל". תוקף ההצעה יחול רטרואקטיבית החל מ־1 בינואר 2023 בסמוך להקמת הממשלה.

נתניהו, על חשבון הציבור

מי מאשר את הוצאות המעונות
עד כה: "ועדת השלושה" המורכבת מדרג מקצועי במשרד רה"מ
מעכשיו: מנכ"ל רה"מ יוסי שלי, לשעבר ראש מטה הבחירות של נתניהו בבחירות
התקציב
עד כה: כ-1.6 מיליון שקל בשנה
מעכשיו: לא נקבע. שלי הבטיח שיהיה נמוך יותר
מימון הבית הפרטי
עד כה: מימון בית פרטי אחד לרה"מ. בלפור נסגר ביולי 2021 לשיפוצים
מעכשיו: מימון שני בתים פרטיים, רחוב עזה שהפך למעון רשמי והווילה בקיסריה
תקציב ביגוד והוצאות
עד כה: 45 אלף שקל בשנה לרה"מ ולרעייתו
מעכשיו: 80 אלף שקל בשנה
מספר העובדים במעונות
עד כה: 2
מעכשיו: 4 ויותר. שלי יקבע המיכסה
כיסוי הוצאות אשת רה"מ בכנס או בחו"ל
עד כה: לא היה מימון
מעכשיו: מימון ממשלתי
חדר איפור מיוחד
עד כה: לא היה אצל בנט ולפיד
מעכשיו: יוקם בדירה השכורה של המאבטחים ברחוב עזה