סגור
דאנס 100

ענף ההייטק בתקופת המלחמה: הרבה מעבר לעסקים

"התרומה לא נגמרת בכסף": בכירים בהייטק על התגייסות הענף למען הקהילה

ענף ההייטק הוכיח בשנתיים האחרונות שהמושג "We deliver" הוא הרבה יותר מסיסמה. למרות מציאות מאתגרת - בין מלחמה מקומית לשינויים בשוק הטכנולוגיה העולמי - המשיך הענף לפעול במלוא המרץ ולתמוך בכלכלת ישראל, בעוד ענפים אחרים הושבתו או נפגעו קשות.
אך התרומה לא הסתיימה בהמשך פעילות עסקית. מייד לאחר 7 באוקטובר, עברו חברות ההייטק ממודל תרומה קהילתית מתוכנן לתגובות חירום מהירות. עובדים שנשארו בעורף מילאו את המחסור המקצועי, תמכו במשפחות מילואימניקים, סייעו לחיילים בחזית, עזרו לחקלאים שנותרו ללא ידיים, נתנו כתף לקהילות מפונות, ופיתחו פתרונות טכנולוגיים דחופים לגופי ביטחון.

אתגרים ייחודיים

האתגר המרכזי היה מהירות וגמישות. חברות זנחו תכניות שנתיות וקיבלו החלטות תוך שעות במקום חודשים - גייסו תקציבי חירום, הקימו מטות סיוע פנימיים, ופתחו ערוצים ישירים לשטח. קריסת מערכות ממשלתיות חייבה מענה רחב: אימוץ משפחות מילואים, סיוע לקהילות מפונים, תמיכה בבריאות הנפש, תרומת ציוד לצה"ל ופיתוח מערכות חירום ללא תמורה.
כל זאת תוך איזון בין התנדבות ללחץ מקצועי שגדל פלאים. חברות פיתחו מודלים גמישים - ימי התנדבות בתשלום, צוותים במשמרות, ואפשרות לתרומה כספית לצד אקטיבית. רבות יצרו מדדי מעקב ודיווחו בשקיפות על היקף התרומה והאימפקט שלה, כדי לרתום את העובדים להמשך עשייה שהותירה חותם משמעותי.

תרומה אסטרטגית בימי שגרה

בימי שגרה, חברות הייטק מנהלות את התרומה לקהילה באופן מובנה ואסטרטגי. הן מגדירות תחומי התמחות - חינוך, טכנולוגיה לחברה, מגזרים מוחלשים - המתיישרים עם ערכי הארגון והמומחיות שלו. מיקוד זה מאפשר השפעה משמעותית תוך הימנעות מפיזור משאבים.
חלק מהחברות משקיעות בדור העתיד: תוכניות מנטורינג לצעירים, קורסי הייטק לאוכלוסיות מוחלשות, מתן ציוד וידע טכנולוגי לעמותות, ושיתופי פעולה ארוכי טווח. אחרות מקצות ימי התנדבות שנתיים, מעודדות סיוע פרו-בונו בכישורים מקצועיים, ומשלבות תרומה קהילתית במדדי הצלחה ארגוניים.
חברות רבות מטמיעות תרומה לקהילה כערך מרכזי בתרבות הארגונית: הן מכשירות מנהלים לעודד התנדבות, מקימות צוות ייעודי, מפנות תקציבים, ומאפשרות לעובדים לבחור היכן להתנדב.

מבט לעתיד

בחברות הייטק שבהן התרומה לקהילה היא ערך מרכזי, מקווים שסיום המלחמה יחזיר את האפשרות לתכנן פעילות מראש. ככל הנראה, "החוליות החלשות" שיזדקקו לעזרה רק יתרבו לאחר המלחמה. התקווה היא שההתאוששות הכלכלית והצמיחה המחודשת של ענף ההייטק - קטר הצמיחה של המשק - יאפשרו העמקת התרומה לקהילה.

קולות מהשטח

על רקע דירוג Duns 100 לחברות ההייטק שהכי טוב לעבוד בהן לשנת 2025, משתפים בכירים מחברות שדורגו כמצטיינות בתחום 'תרומה לקהילה' כיצד הם מיישמים את הערכים בזמן חירום. התראיינו עינת להם-לבנת, סמנכ"ל משאבי אנוש ב-Imperva Thales, ליאורה כץChief People Officer ב-NoTraffic ודותן אסלמן,CTO ב-Theator IL.

3 צפייה בגלריה
עינת להם לבנת
עינת להם לבנת
עינת להם לבנת
(צילום: ניב קנטור)

באילו דרכים החברה שלכם הופכת את התרומה לקהילה לחלק מהתרבות הארגונית וכעשייה שהיא מעבר לפעילות רווחה?
עינת להם-לבנת: "ב- Imperva Thalesהתרומה לקהילה היא חלק מהתרבות הארגונית ומהערכים שמניעים אותנו. אנחנו מעודדים את העובדים לבחור את תחומי המעורבות הקרובים לליבם ומאפשרים שלושה ימי התנדבות אישיים בשנה וימי התנדבות צוותיים ללא הגבלה באמצעות שיתופי פעולה עם פלטפורמת Helpi וארגונים חברתיים נוספים העובדים פועלים ליצירת השפעה משמעותית בקהילה. היוזמות נולדות מתוך רצון אמיתי של העובדים לתרום - החל מפעילויות עם אוכלוסיות תת מיוצגות, קהילות מקומיות ועד חניכת הדור הבא של אנשי הסייבר. עבורנו, תרומה לקהילה היא ביטוי לערך הליבה שלנו- חדשנות, שנמצאת לא רק בטכנולוגיה, אלא גם בקהילה ובאנשים שסביבנו".
ליאורה כץ: "התרומה לקהילה היא חלק מהמהות שלנו כחברה – לא יוזמה חד־פעמית אלא דרך חשיבה שמלווה אותנו בכל החלטה. אנחנו מאמינים שחברה מצליחה נמדדת לא רק בחדשנות שלה, אלא גם באחריות שהיא לוקחת כלפי האנשים והקהילות סביבה. לכן, לאורך השנים שילבנו עשייה חברתית כמעט בכל תחום – החל מפעילויות רווחה ועד לשיתופי פעולה שמקורם ביוזמות של עובדים. מאז השביעי באוקטובר, אימצנו עיקרון ברור: בכל פעילות – בין אם זו מתנה לחג, כיבוד לאירוע, הרצאה – אנחנו בוחרים לעבוד עם ספקים שנפגעו. זה אומר עסקים של מפונים, מילואימניקים, ויזמים מהדרום ומהצפון, שהפרנסה שלהם נפגעה וזקוקים לחשיפה ותמיכה. כך כל רכישה וכל פעילות הופכות להזדמנות אמיתית לעזור ולחזק קהילות שנפגעו. זו גישה שמבטאת את הערבות ההדדית והערכים שלנו כחברה ישראלית, גישה שהפכה למקור גאווה אמיתי בקרב העובדים – לדעת שכל פעולה קטנה שלנו מייצרת גם טוב גדול החוצה".
3 צפייה בגלריה
דותן אסלמן
דותן אסלמן
דותן אסלמן
(צילום: עצמון דגן )
דותן אסלמן: "ב-Theator אנחנו מאמינים שתרומה אמיתית לקהילה נובעת מהמקומות שבהם יש לנו ערך ייחודי להציע. לכן, ההתנדבויות שלנו מתמקדות בתחומי החינוך והלמידה - בקידום מצוינות, פיתוח מיומנויות, והענקת הזדמנויות לצמיחה אישית ומקצועית.
זו לא רק פעילות רווחה בעינינו, אלא דרך לחזק תרבות של נתינה, סקרנות ולמידה - ערכים שמלווים אותנו גם בעבודה היומיומית".
האם אתם רואים השפעה של המעורבות החברתית על מחוברות העובדים או על היכולת שלכם למשוך טאלנטים?
ליאורה כץ: "בוודאי. המעורבות החברתית שלנו היא לא "פרויקט צד" – היא כוח מלכד. העובדים שלנו הם מי שמובילים את מרבית היוזמות – מאיסוף תרומות ליחידות של חברים למשרד ועד התנדבות אצל חקלאים שנפגעו. כשהעשייה באה מהלב של העובדים עצמם, נוצר חיבור אמיתי ומשמעותי. זה יוצר גאווה פנימית, תחושת שליחות, וגם מושך אלינו טאלנטים שמחפשים מקום עם ערכים ברורים ולא רק סביבת עבודה חדשנית".
דותן אסלמן: "ב-Theator המעורבות החברתית היא חלק טבעי עבור העובדים, המחוברים לערכים ולתרבות שלנו, אך היא לא מהווה את המרכיב המרכזי. אנחנו מאמינים שטאלנטים שמגיעים אלינו מתחברים קודם כל לערכים שלנו ולמוצר עצמו, שמטרתו לשפר איכות ויעילות של מגוון פרוצדורות כירורגיות. העשייה החברתית יכולה לחזק את החיבור הזה כחלק מהמכלול".
עינת להם-לבנת: "בהחלט. המעורבות החברתית מעצימה את תחושת המשמעות והמחוברות של העובדים לארגון, ומחזקת את הגאווה להיות חלק מחברה שפועלת על פי ערכים לצד היעדים עסקיים. כשהעובדים רואים את ההשפעה האמיתית של העשייה החברתית שלנו - הם מרגישים חלק ממשהו גדול ומשמעותי, חווים תחושת שליחות וזה מתבטא גם כלפי חוץ. מועמדים רבים בוחרים להצטרף אלינו אחרי שנחשפו לתרבות ולערכים של החברה במהלך תהליך הגיוס והבינו שב- Imperva Thales יש חיבור בין מצוינות טכנולוגית לאחריות חברתית. זה מה שמבדל אותנו בשוק תחרותי ומציב אותנו כחברה שטוב לעבוד בה ולצמוח איתה".
יש יוזמה אחת שאתם גאים בה במיוחד – כזו שאתם מרגישים ששינתה משהו גם בתוך החברה וגם מחוצה לה?
דותן אסלמן: "יוזמה שאנו גאים בה במיוחד היא תוכנית “תופסים כיוון”, אשר מיועדת לסטודנטים ובוגרי אקדמיה שהם דור ראשון ללומדי אקדמיה במשפחתם. במסגרת התוכנית הם מגיעים פעמיים בשנה ל-Theator, שומעים על החברה ועל דרכם האישית של העובדים עד שהגיעו אלינו, ומקבלים חשיפה להשראה, לידע ולכלים מקצועיים. מעבר לימים אלו, העובדים מספקים מנטורינג אישי לאורך השנה, תומכים בתהליך מציאת העבודה ולעיתים גם לאחר מכן. עבורנו זו דוגמה מצוינת לאיך יוזמה חברתית יכולה להשפיע משמעותית על הקהילה – וגם ליצור תחושת משמעות, מחוברות וגאווה בקרב העובדים בתוך החברה".
עינת להם-לבנת: "אנחנו גאים במיוחד ביוזמה שמקדמת את חניכת דור הסייבר הבא. במסגרת שיתוף פעולה מתמשך עם המרכז לחינוך סייבר, עובדי החברה מלווים תלמידים ותלמידות ובוגרים צעירים המתעניינים בתחום הסייבר, ומשתתפים בסדנאות, מפגשי השראה וחונכות מקצועית. היוזמה מאפשרת לנו להעניק כלים מעשיים לדור הבא של אנשי הסייבר, לעורר השראה ולפתוח עבורם דלתות לעתיד מקצועי מרתק. בתוך החברה, היא מחזקת את תחושת המשמעות והמעורבות של העובדים, ומחוץ לה, היא תורמת לפיתוח קהילה מקצועית חזקה ומחוברת, ומציבה אותנו כארגון שמוביל שינוי אמיתי של חניכת הדור הבא".
3 צפייה בגלריה
ליאורה כץ
ליאורה כץ
ליאורה כץ
(צילום: הדר דולן)
ליאורה כץ: "אנחנו גאים בעקביות – בהתעקשות שכל החלטה, אירוע או פעילות יעברו דרך ספקים ועסקים שזקוקים לתמיכה. זו לא החלטה חד־פעמית אלא תפיסת עולם שהפכה לחלק מהזהות שלנו. הידיעה שכל בחירה, אפילו קטנה, יכולה לעזור למישהו אחר – יוצרת תחושת שליחות וגאווה אמיתית, והופכת אותנו לחברה עם לב פעיל, לא רק טכנולוגיה חכמה".
באיזו מידה אתם מרגישים שהעובדים שלכם רואים בדירוג הגבוה שאליו הגעתם מקור לגאווה וזהות ארגונית?
עינת להם-לבנת: "העובדים שלנו חשים גאווה אמיתית בהישגי החברה ובדירוגים המכובדים שאליהם הגענו. הזכייה השנה – זו השנה החמישית ברציפות כחברה שטוב לעבוד בה – יחד עם ההכרה בתחומי הגיוון, ההכללה והתרומה לקהילה, היא עדות לכך שהערכים שלנו חיים ומתממשים ביום-יום.
הדירוגים האלו אינם רק אותות כבוד, הם מלאים בתוכן ובמשמעות אמיתית. הם משקפים את התרבות הארגונית שלנו, את העשייה היומיומית של העובדים ואת המחויבות המשותפת שלנו ליצירת סביבת עבודה מצוינת, ערכית ומשפיעה.
ההישגים הללו מחזקים את הזהות הארגונית ותחושת הגאווה שלנו, ומזכירים לכולנו עד כמה גדולה ההשפעה של כל אחת ואחד מאיתנו ביצירת העתיד. אנחנו גאים להיות חלק מחברה שמקדמת מקצועיות, ערכיות, יצירתיות והשפעה חיובית – כלפי העובדים, הלקוחות, הקהילה והחברה כולה".
ליאורה כץ: "העובדים בהחלט רואים בדירוג של DUNS מקור אמיתי לגאווה. עבורם זו הוכחה לכך שהערכים שהם חיים אותם ביום־יום – הנתינה, האנושיות והמחויבות החברתית – מקבלים הכרה גם מבחוץ. התחושה היא שזה לא רק הישג של החברה, אלא גם שלהם אישית – כי הם חלק מהעשייה הזו, מהבחירות הקטנות שמצטברות לתמונה גדולה. זה בא לידי ביטוי באופן טבעי – דרך שיתופים ברשתות החברתיות, השתתפות ביוזמות כמו “חבר מביא חבר”, ושיחות שמדגישות את הגאווה להיות חלק מארגון שמצליח עסקית ומוערך גם חברתית. הדירוג מעניק תוקף חיצוני לדרך שלנו, ומחזק עוד יותר את תחושת השייכות של כולנו לחברה".
דותן אסלמן: "העובדים שלנו רואים בדירוג הגבוה מקור לגאווה ותחושת שייכות. הוא משקף את הערכים והתרבות שאנו חיים, ומחזק את ההזדהות שלהם עם החברה והזהות הארגונית".