סגור
נוסעים עולים ל אוטובוס אגד תחבורה ציבורית
נוסעים עולים לאוטובוס. 20%-15% מהנוסעים לא מתקפים (צילום: יאיר שגיא)

הנהגים נגד הפחתת קנס לנוסעים שלא מתקפים: "יפגע בשכר"

ועדת הכלכלה תדון הבוקר בהצעת חוק להנמכת הקנס לנוסעים שלא מתקפים ל־50 שקל בלבד, במקום 100 שקל בנסיעה עירונית. ארגון נהגי התחבורה הציבורית, ששכרם מבוסס על מספר הנוסעים, מזהיר מפני זינוק בכמות הנוסעים שלא ישלמו 

הבוקר תדון ועדת הכלכלה, בראשות חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד), בהצעת חוק להפחתת הקנס בגין אי תיקוף כרטיס בתחבורה הציבורית שהגישו חברי הכנסת אברהם בצלאל (ש"ס), משה סולומון (הציונות הדתית) ומשה רוט (יהדות התורה).
הקנס בגין אי תשלום בשימוש בתחבורה ציבורית הוא תשלום תעריף מוגדל, 180 שקל בנסיעה בין עירונית ו־100 שקל בנסיעה עירונית. על פי ההצעה החדשה, בעלי חופשי חודשי או חופשי יומי שלא תיקפו או נוסעים שאינם מחויבים לשלם עבור הנסיעה אך לא תיקפו יקבלו קנס של 50 שקל בלבד. נהגי התחבורה הציבורית, שחלק משכרם מבוסס על מספר הנוסעים, מתנגדים למהלך ומביעים חשש כי הוא יגדיל את מספר הנוסעים שלא מתקפים.
משרד התחבורה מעריך ש־20%-15% מהנוסעים אינם מתקפים, כשהעלות המשוערת למשק כתוצאה מכך נאמדת ב־500-400 מיליון שקל בשנה.
אי תיקוף מוביל לנתונים נמוכים יותר של מספר הנוסעים בנסיעה וכתוצאה מכך להפחתת התמריצים שמקבלות המפעילות ממשרד התחבורה עבור קווים, כאשר ככל שהקו יותר עמוס כך המפעילה מקבלת עליו יותר תשלום. לתמריצים יש גם השפעה על שכר הנהגים והם למעשה רכיב בשכר הקבוע שלהם. אם הקנסות יופחתו, הדבר עלול להוביל לגידול בשיעור הנוסעים שלא מתקפים בתחבורה הציבורית וכתוצאה מכך לפגיעה בשכר הנהגים.
"מדובר בפגיעה ישירה בנהגים" אומר יו"ר ארגון נהגי התחבורה הציבורית בישראל, ישראל גונן "הפחתת התעריף המוגדל צפויה להגדיל את שיעורי אי התיקוף, לערער את מודל התמריצים המבוסס על תיקופים ומכאן לפגוע ברכיבים משמעותיים בשכר הנהגים, אשר גם כך הינו נמוך מהשכר הממוצע במשק באופן משמעותי".
לטענת הארגון בראשו עומד גונן, כבר היום קיימות שיטות להתחמקות מתשלום כמו סריקת הברקוד באפליקציה בעלייה לאוטובוס, מבלי לאשר את החיוב. במידה ופקח עולה לנסיעה, משלימים את הפעולה רגע לפני הבדיקה ונמנעים מקנס. הפחתת הקנס, לטענתם, רק ירחיב את השימוש בשיטות אלו והימנעות מתשלום, כיוון שהקנס במידה ונתפסים יהיה שווה את הסיכון.
במידה והחוק יאושר, גונן מציע פתרון חלופי לבעיה: "במקום תיקופים ניתן להסתמך על ספירת נוסעים על בסיס תשתית רגולטורית שכבר קיימת. מכרזי משרד התחבורה ונספחיהם כוללים כבר כיום דרישה מפורשת ליכולת ספירת נוסעים ממוחשבת מבוססת חיישנים בכל הדלתות. בנוסף, נקבע כי המערכות ישדרו נתוני תפוסה בזמן אמת למרכז הנתונים של משרד התחבורה. המערכות האלו זמינות בשוק המקומי, זולות ובעלות רמת דיוק גבוהה. כך גם יקבלו את הנתונים המדויקים של מספר הנוסעים שעלו וירדו מבלי לסמוך על תיקופים".
ח"כ משה סולומון, יוזם החוק, מסר בתגובה: "מטרת הצעת החוק שאני מקדם היא להפחית את הקנס רק על אנשים שלא מתקפים אבל שכבר שילמו על הסדר נסיעה - ולא הפחתת קנס לאנשים שלא שילמו כלל על הנסיעה. לכן אין בהצעה זו פגיעה לא בנהגים, לא במשרד התחבורה ולא בקופת המדינה - כי מדובר באנשים שכבר שילמו על הסדר הנסיעה שלהם.
"כל עוד קיים הקנס, שכמו יו"ר הוועדה אני מערער על עצם קיומו, מטרת הצעת החוק היא לצמצם אותו ל-50 שקלים ולהגביל את תקרתו לעד 50% מהקנס על אנשים שלא שילמו - כדי שתמיד תהיה הבחנה בין שני סוגי האנשים. אני מודה ליו"ר הוועדה על הדיון החשוב ועל הנקודות שהעלה, ובעזרת ה' בקרוב נשלים את החקיקה לקריאה שנייה ושלישית".