סגור

ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות חתמו על הסכם אזורי למאבק במשבר האקלים

לפי המיזם המשותף, איחוד האמירויות תממן הקמת מתקני אנרגיה ירוקה בירדן, ממנה ייוצא חשמל לישראל, שבתמורה תקים מתקן התפלה חדש ותייצא את המים לירדן; עם זאת, בדיקת ההיתכנות לפרויקט תתבצע רק בשנה הבאה

בטקס חגיגי באבו דאבי חתמו היום בצהריים נציגי ממשלות ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות על מסמך הצהרת כוונות לשיתוף פעולה אזורי במאבק במשבר האקלים.
במסגרתו מסכימות הממשלות לשתף פעולה בבניית מתקני אנרגיה סולארית והתפלת מים.
לפי התוכנית, בשטחה של ירדן יוקמו מתקני הפקת אנרגיה ירוקה בהספק של 600 מגה וואט. המימון לפרויקט יגיע מאיחוד האמירויות. החשמל הירוק שיופק ייוצא לישראל, ובתמורה ישראל תקים בשטחה מתקן התפלה נוסף ואת המים המותפלים תייצא לירדן.

3 צפייה בגלריה
שדה סולארי לוחות סולאריים אנרגיה ירוקה
שדה סולארי לוחות סולאריים אנרגיה ירוקה
שדה סולארי
(צילום: אתר החברה)

על מסמך הצהרת הכוונות חתמו שרת האנרגיה קארין אלהרר; שרת האקלים, המים והבטחון התזונתי של איחוד האמירויות, מרים אלמהירי; ושר המים והשבת המים של ירדן, ד"ר מוחמד אל נאג'ר. בטקס נכח השליח המיוחד לענייני אקלים של ארה"ב ג'ון קרי.
בתיאוריה התוכנית נשמעת מבטיחה ביותר שכן היא מאפשרת ניצול השטחים הקיימים בירדן לייצור אנרגיה מתחדשת שתועבר לישראל, ומנגד מעבר של מים מותפלים לירדן הסובלת ממחסור במים.
הבדיקה להיתכנות הפרויקט תתבצע רק בהמשך
אלא שמעבר להבטחות, בפועל יישומה של תוכנית כזו צפוי להיות מורכב לביצוע, בכמה מובנים. וזו כנראה גם הסיבה לכך שבהודעה על החתימה מובהר כי "סיכום הפרטים ובדיקת היתכנות קונקרטית לביצוע הפרויקטים תתבצע במהלך שנת 2022".
ראשית, בישראל אומנם יש טכנולוגיה מצוינת להתפלת מים, אך לא ברור היכן וכיצד ניתן להקים לאורך החוף מתקן התפלה נוסף. הקמת מתקן התפלה מחייבת שטח של מאות דונמים, על קו החוף, ובדרך כלל נדרש להקים בצמוד לה גם תחנת כוח שכן מתקני התפלה הם צרכני חשמל כבדים ביותר. תוכנית להקים מתקן התפלה ותחנת כוח צמודה תגרור בהכרח התנגדות סביבתית רחבה.

3 צפייה בגלריה
טקס חתימה הסכם שיתוף פעולה אזורי מאבק משבר אקלים איחוד האמירויות ישראל ירדן
טקס חתימה הסכם שיתוף פעולה אזורי מאבק משבר אקלים איחוד האמירויות ישראל ירדן
טקס החתימה על הסכם שיתוף פעולה אזורי למאבק משבר אקלים. החותמות: איחוד האמירויות, ישראל וירדן
(ללא)

שנית, בצד הירדני אין בכלל תשתית הולכה להעברת המים. אומנם ניתן להקים כזו. אבל גם הקמת שדות סולאריים להפקת אנרגיה ירוקה הם פרויקט מורכב ובפרט בהיקף 600 מגה וואט. לשם השוואה, כיום הפרויקט הסולארי הגדול ביותר בישראל הוא בהיקף 120 מגה וואט (שדה סולארי 'שניאור צאלים' של שיכון ובינוי בנגב). כלומר מדובר בכוונה להקמת מיזם הגדול פי 5. הדבר אפשרי אומנם, אך יארך זמן רב.
ישראל מעבירה מדי שנה מכסות מים לא מבוטלות לירדן. בית המלוכה הירדני פנה בחודשים האחרונים לראש הממשלה נפתלי בנט וביקש להגדיל משמעותית את אספקת המים, לאור המצוקה הקשה במשק המים הירדני. לישראל יש כנראה אפשרות להגדיל את האספקה לירדן, באמצעות מתקני ההתפלה הקיימים.
"כל תושבי המזרח ירוויחו"
לכן, סביר להניח שהמים לירדן יזרמו הרבה לפני שחשמל ירוק יגיע מירדן לישראל. וסביר גם להניח שהמים האלה יהיו מתוך מתקני ההתפלה הקיימים וללא הקמת מתקן חדש בישראל. את ההסכם להגדלת מכסות מים, ניתן לעטוף תחת הסכם "היסטורי" למאבק במשבר האקלים.
3 צפייה בגלריה
קארין אלהרר שרת האנרגיה
קארין אלהרר שרת האנרגיה
שרת האנרגיה, קארין אלהרר
(צילום: אילן בשור)

שרת האנרגיה, קארין אלהרר מסרה: "כל תושבי המזרח ירוויחו ממזכר ההבנות לא רק ירדן וישראל, זהו מסר לעולם כולו על האופן בו מדינות יכולות לפעול יחד על מנת להיאבק במשבר האקלים (...) ישראל וירדן, הן שתי מדינות עם צרכים שונים ויכולות שונות אשר עוזרות זו לזו בהתמודדות עם אתגרים בדרך ירוקה, נקייה ויעילה יותר. ירדן השופעת שטחים פתוחים ואור שמש תסייע לקדם את המעבר של מדינת ישראל לאנרגיה ירוקה והשגת היעדים השאפתניים שקבענו, וישראל, בעלת טכנולוגיית התפלת המים המצוינת, אשר תסייע להתמודדות עם מצוקת המים בירדן".
שר החוץ ושיתוף הפעולה הבינ"ל של איחוד האמירויות, שייח עבדאללה בן זיאד אל ניאן, התייחס לתכנית: "מדינת ירדן סובלת ממשבר מים חמור הדורש תיאום מהלכים. ההצהרה שנחתמה מדגישה כיצד מדינות יכולות לעבוד יחד על מנת להאיץ את המעבר האנרגטי ולבנות עתיד מקיים יותר עבור כולם".
שר המים והשבתם של ירדן, ד"ר מוחמד אל נג'אר: "משבר האקלים והעלייה בכמות הפליטים הקצינו את המחסור במים עמו מתמודדת ממלכת ירדן, אך ישנן הזדמנויות רבות לשיתוף פעולה אזורי שיסייע בהגברת היציבות בתחום. התפלת מים היא מרכיב חשוב באסטרטגיה הכוללת לייצוב משק המים בירדן, ואנו בוחנים כל העת דרכים להגברת האספקה".
השליח המיוחד של ארצות הברית לענייני אקלים, ג'ון קרי מסר: "המזרח התיכון נמצא בחזית משבר האקלים ורק עבודה משותפת תאפשר למדינות האזור להתמודד עם המצב. הצהרת הכוונות שנחתמה הוא דוגמה מבורכת לאופן בו שיתוף פעולה יכול להאיץ את המעבר האנרגטי ולפתח עמידות גבוהה להשפעות להשפעות משבר האקלים".
שר התעשייה והטכנולוגיות המתקדמות של אחוד האמירויות המשמש גם כשליח המיוחד לענייני אקלים, ד"ר סולטן אל ג'אבר: "ההישג של היום הוא דוגמה משמעותית לדרך בה פעילות מתקדמת למאבק במשבר האקלים יכולה לא רק לחזק את הביטחון במשאבים, אלא גם לבנות גשרים בין אנשים ולחזק את היציבות האזורית. איחוד האמירויות שמחה לתרום ליוזמה שתסייע לישראל לעמוד ביעדי אנרגיה ירוקה שהציבה לעצמה בעודה משפרת את הגישה של ירדן למי שתייה נקיים".