סגור

לאישור הממשלה: רפורמה להקלות בהליכי ההקמה של מפעלים

הרפורמה שמקדמים משרדי הכלכלה וראש הממשלה כוללת הקלות לקיצור משך הזמן הדרוש להקמת מפעל מ-5-4 שנים לשנתיים בלבד; בין היתר יוקמו מרכזים אזוריים שיאתרו חסמים העומדים בפני המשקיעים ויפעלו להסרתם, וכן ייקבעו תקנות לפטור מהיתר בנייה לתעשייה

רפורמה שתקצר הליכים להקמה ולהרחבה של מפעלי תעשייה ותייעל אותם, תובא ביום ראשון לאישור הממשלה. במרכז התוכנית, הקלות רגולטוריות שצפויות לקצר משמעותית את משך הזמן הדרוש להקמת מפעל בישראל מ-4-5 שנים בממוצע, לשנתיים בלבד.


את התוכנית מקדמים משרד הכלכלה ומשרד ראש הממשלה, בהתבסס על המלצות של ועדה בין–משרדית שהובילו שני המשרדים, בשיתוף נציגי מינהל התכנון וגורמים מקצועיים נוספים. פעילות הממשלה בנושא החלה על רקע קשיי התחרות של התעשייה בשווקים בעולם, שנובעים בין השאר מהקושי שלה להתאים את עצמה במהירות למגמות חדשות ולביקושים.


2 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי שרת הכלכלה והתעשייה
אורנה ברביבאי שרת הכלכלה והתעשייה
השרה אורנה ברביבאי
(אבי מועלם)

התעשיינים מתלוננים זה תקופה ארוכה כי הסחבת שעומדת לפני יזמים שמבקשים להקים מפעל או להרחיב פעילות או להקים קו ייצור חדש במפעל קיים, מרתיעה ומובילה אותם לעתים תכופות לקיים את השקעתם המתוכננת בחו"ל, לרוב במדינות באירופה, שמזמנות סביבה עסקית נוחה והליכי רישוי מקלים וקצרים יותר. אם לפני כעשור וחצי קצב פתיחת מפעלים חדשים בישראל עמד על כ-100 בשנה, בשנים האחרונות הוא פחת דרמטית, לפחות מ-10 בשנה.

מרכזים אזוריים להסרת החסמים

התוכנית כוללת מהלכים עוקפי בירוקרטיה, בהם הקמת מרכזים אזוריים לרישוי היתרים שמהם יפעלו כל גורמי הרגולציה הקשורים לתוכניות הקמה או הרחבה של מפעל. תפקידם של מרכזים אלה יהיה בין השאר לזהות חסמים שעומדים בפני משקיעים ועשויים לעכב מיזמים – ולספק להם מענה בזמן אמת. במרכז יופעלו צוותי כוח אדם ייעודיים, הכוללים נציגים של המשרד להגנת הסביבה, נציבות הכבאות, פיקוד העורף, ועדות התכנון המקומיות ומרכז השלטון המקומי.
מרכז רישוי היתרים ראשון כזה יוקם בצפון כבר במהלך השנה הקרובה, במסגרת פיילוט. במשרדי הכלכלה וראש הממשלה מעריכים כי הקלת התיאום בין עשרות גופים רגולטוריים שמעורבים בכל תוכנית, תשפר משמעותית את הוודאות שמבקשים משקיעים וכך גם את האטרקטיביות להשקעות בתעשייה.
לצד הרפורמה החדשה, יש בכוונת הממשלה לאשר בתחילת השבוע גם את התקנות לפטור מהיתר בנייה לתעשייה. מדובר בתקנות שיאפשרו פטור מהיתר עבור הקמה או הרחבה של מחסנים, מתקנים טכניים, סככות ועוד. כ-30% מהבקשות שמגזר התעשייה מגיש מדי שנה לוועדות התכנון השונות – נוגעות לתוכניות מסוג זה. כיום משך הזמן הממוצע לקבלת היתר למפעל שמבקש לבנות מחסן הוא שנתיים, ובעקבות התקנות החדשות הוא צפוי להתקצר ל-3 חודשים. התקנות כוללות גם חובת דיווח מצד מפעל טרם תחילת העבודות ועם השלמתן. זאת, במסגרת הליכי פיקוח על היבטים הקשורים לאיכות הסביבה ובטיחות.
"איבדנו קווי ייצור איכותיים למדינות אירופאיות וגם לארה"ב וזה לא בגלל שאותם משקיעים רצו להיות קרובים לשוק, אלא בגלל שהם הבינו כמה זמן ייקח להם להקים כאן פעילות וכמה זמן ייקח להגיב לשוק שמעניין אותם", אמר ל"כלכליסט" מנהל מינהל התעשייה במשרד, עוז כ"ץ.
לקראת הבאת התוכנית לאישור הממשלה ביום ראשון מסר ראש הממשלה, נפתלי בנט כי "המדינה צריכה לאפשר לבעלי העסקים לרוץ קדימה ולהריע כמה שפחות. היזמים הם הרוח החיה ואנחנו צריכים לסייע להם, לא לעכב אותם בפרוצדורות מיותרות ומסובכות".

2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ראש הממשלה הצהרה לתקשורת קורונה נגיף הקורונה אומיקרון וריאנט
נפתלי בנט ראש הממשלה הצהרה לתקשורת קורונה נגיף הקורונה אומיקרון וריאנט
רה"מ נפתלי בנט
(צילום: לע"מ )

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, מסרה כי התוכנית מממשת את היעד לשיפור הסביבה העסקית והפחתת נטל הרגולציה וזאת "כדי לאפשר לתעשייה ולמגזר העסקי להתחרות באופן הוגן ולהוביל את המשק לצמיחה".
נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, בירך על קידום התוכנית, שלדבריו עונה על הקשיים הרגולטוריים הרבים שעומדים לפני תעשיינים ומכבידים על כושר התחרות שלהם. הוא קרא לממשלה לפעול כעת גם להורדת יוקר הייצור בישראל.