סגור
יהלי רוטנברג החשב הכללי משרד האוצר
יהלי רוטנברג החשב הכללי. כבר הערב יתקיימו התייעצויות בין בכירי האגף לבין אנשי משרד החינוך, ובעיקר אנשי אגף הישיבות במשרד החינוך (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

לקראת ההפחתה בתקצוב הישיבות: החשכ"ל ידון עוד הערב ביישום החלטת בג"ץ

המורכבות ביישום ההחלטה נובעת מכך שבג"ץ מאפשר למדינה להעביר כספים בגין התלמידים שפטורים מגיוס או שיש להם דיחוי בתוקף. ולכן על המדינה לייצר רשימות שמדווחות מה הסטטוס המדויק של כל תלמיד מבחינת הצבא. בנוסף, הסכום המועבר בגין כל תלמיד אינו זהה - וידרוש את שיתוף הפעולה של המוסדות התורניים

צו הביניים שהוציא הערב (ה') בג"ץ האוסר על תקצוב ישיבות בגין תלמידים שאין להם פטור או דחייה מגיוס, מורה למדינה לא להעביר כספים כבר מה-1 באפריל, יום שני הקרוב. ולכן, באגף החשב הכללי בראשות יהלי רוטנברג צריכים להיערך במהירות ליישום צו הביניים. לשם כך כבר הערב יתקיימו התייעצויות בין בכירי האגף לבין אנשי משרד החינוך, ובעיקר אנשי אגף הישיבות במשרד החינוך. בכירים במשרד אוצר אמרו לכלכליסט "ייתכן שיהיו לחצים פוליטיים, אבל לא תהיה לזה השפעה".
צו הביניים של בג"ץ היה חריף יותר מעמדת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה. היועמ"שית הציעה לאפשר "תקופת היערכות" למדינה שבמהלכה יהיה ניתן להמשיך להעביר תקציבים מעין אלו. אך בית המשפט לא מאפשר גם "הוראת מעבר" כזו, ולכן היישום חייב להיות מיידי.
המורכבות ביישום ההחלטה נובעת מכך שבג"ץ מאפשר למדינה להעביר כספים בגין התלמידים שפטורים מגיוס או שיש להם דיחוי בתוקף (הפסיקו לתת דיחויים חדשים או להאריך דיחויים כבר ביולי 2023, ש.ט). ולכן על המדינה יהיה לייצר רשימות ברורות שמדווחות מה הסטטוס המדויק של כל תלמיד מבחינת הצבא.
נוסף על כך, הסכום המועבר בגין כל תלמיד אינו זהה, רווקים זכאים לנקודה אחת, ונשואים (אברכים) ל-1.8 נקודות. ולכן, החישוב עשוי להיות מורכב, וייתכן שהוא ידרוש את שיתוף הפעולה של המוסדות התורניים.
מבחינת המוסדות התורניים החרדיים, חשוב להבחין בהשפעה השונה שיש להפסקת התמיכה בישיבות המיועדות לרווקים, לבין ההשפעה שתהיה על הכוללים המיועדים לאברכים נשואים. בישיבות, מרבית התלמידים הם בגילאי גיוס (למעט כ-15% שמתחת לגיל 18, ש.ט) והכספים המועברים למוסד מופנים למימון פעילותו, ולכן הישיבות אמורות להיפגע בצורה משמעותית ומיידית.
לעומת זאת, הכוללים לאברכים מורכבים משיעור גבוה של תלמידים מבוגרים שכבר פטורים משירות צבאי, והתמיכה הממשלתית מועברת לתלמיד לצד מלגה נוספת שמגיעה מגורמים פרטיים. משמעות הפסקת התמיכה שם תהיה ירידה במלגה שהתלמיד מקבל. לא ברור האם הכוללים יבחרו להחיל את הקיצוץ באופן רוחבי על כלל התלמידים (גם אלו שפטורים משירות) או שמי שמחזיק בפטור משירות צבאי יקבל מלגה גבוהה יותר.
ככל הנראה, לפסיקת בג"ץ תהיה משמעות גם על תקציביהם של מוסדות מהמגזר הציוני-הדתי השמרני (חרד"לים), מגזר המזוהה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. רבים מבני המגזר מתגייסים בסופו של דבר, אך יש רבים שבוחרים לדחות את השירות לתקופות ארוכות, דחיות שכעת לא מוסדרות בחוק, ולא יהיה ניתן לקבל תקצוב בגין תלמידים אלו.