סגור

בנט ואלהרר סיכמו: היעד של ישראל ל-2050 - אפס פליטות פחמן

כמה חודשים לאחר שהממשלה אישרה את היעד המקורי, צמצום פליטות הפחמן ב-85%, ורגע לפני פסגת האקלים בגלזגו - הודיע הבוקר משרד האנרגיה על יעד משופר. עם זאת בהודעה לא פורט כיצד מתכוונת המדינה לעמוד ביעד שאפתני זה

שלושה חודשים לאחר שהממשלה הציבה יעדי אקלים, ורגע לפני פסגת האקלים של האו"ם בגלזגו בשבוע הבא, הכריז ראש הממשלה נפתלי בנט על יעד משופר: אפס פליטות פחמן עד שנת 2050. זאת במקום היעד המקורי - צמצום הפליטות ב-85% לפחות עד 2050, שהוצב ביולי ואושר בממשלה.


על פי הודעה שפרסם הבוקר משרד האנרגיה, ראש הממשלה בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר סיכמו על העלאת יעד צמצום פליטות הפחמן, כך שעד 2050 ישראל תגיע לאפס פליטות. בהודעה לא פורט כיצד מתכוונת המדינה לעמוד ביעד שאפתני זה, אך נאמר כי לצורך עמידה בסיכום זה תימשך עבודת המטה בתחום.
צעד זה הוא המשך ל"חבילת האקלים" בת 100 הצעדים שאישרה ממשלת ישראל בתחילת השבוע לטיפול במשבר. בין השאר הוחלט על קידום נתיבי תחבורה ציבורית בערים, גיבוש תוכניות חינוך בנושא האקלים והתייעלות אנרגטית ברשויות המקומיות.
מרבית המדינות המפותחות בעולם - אשר אחראיות ל-70% מסך הפליטות העולמי - כבר הכריזו כי בשנת 2050 הן יגיעו לאפס פליטות. בין המדינות: ארצות הברית, קנדה, צרפת, אוסטרליה, גרמניה ואירלנד.
עם זאת, כיום עומדת ישראל ביעד אנרגיות מתחדשות נמוך למדי בהשוואה למדינות רבות. ב-2020 רק 6% מהאנרגיה בישראל יוצרו ממקורות מתחדשים שאינם מזהמים. מבקר המדינה פרסם השבוע דו"ח חמור והתייחס למצבה העגום של ישראל במאבק במשבר האקלים.

2 צפייה בגלריה
ח"כ קארין אלהרר זירת הבריאות
ח"כ קארין אלהרר זירת הבריאות
קארין אלהרר
(צילום: אלעד גוטמן)

מי שנעדר משום מה מההודעה ומההכרזה הוא המשרד להגנת הסביבה, בראשו עומדת השרה תמר זנדברג. זאת אף שהמשרד להגנת הסביבה הוא זה שלחץ לשפר את יעדי האקלים ל-2050. כשעתיים לאחר הודעת משרדי ראש הממשלה והאנרגיה, פרסם המשרד להגנת הסביבה את התייחסותו מפי זנדברג: "היסטוריה! מדינת ישראל מצטרפת לעולם ומתחייבת לאפס פליטות נטו עד לשנת 2050. היו התנגדויות וקשיים ובסוף הצלחנו להעביר את המסר שישראל צריכה ויכולה לאפס את פליטות הפחמן ולהצטרף למאבק במשבר האקלים. זה טוב לעולם, זה טוב לנו, וזה בעיקר מחייב אותנו להשתנות. להפסיק עם פיתוח שדות הנפט והגז, ולחוקק חוק אקלים שיעגן את המחויבות של ישראל לאיפוס הפליטות".
זנדברג הוסיפה: "כפי שהראינו בחודשים האחרונים והצגנו ליתר משרדי הממשלה, יש להתאים את מדיניות האנרגיה של מדינת ישראל, כך שלנגד עינינו יעמוד היעד של איפוס פליטות נטו ב-2050. ברור כשמש כי לא רלוונטי כיום לפתח שדות גז ומחצבים חדשים. כל ההשקעה של ישראל צריכה להתמקד באנרגיות מתחדשות ואגירה. תוכנית 100 הצעדים שהצגתי בממשלה בתחילת השבוע מראה כיצד ניתן להגיע לשם. נעמיק בה עוד יותר את היעדים כדי להביא לידי ביטוי ולעגן את המחויבות של ישראל גם בחוק אקלים מתקדם שנוביל".

2 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג במצעד האקלים בתל אביב
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג במצעד האקלים בתל אביב
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג במצעד האקלים בתל אביב, היום
(מוטי קמחי)

בנט מסר כי "משבר האקלים נוגע לחיים של כולנו, וגם לחיי ילדינו ונכדינו. זה בנפשנו, ולכן אנחנו נדרשים לזה במלוא הנחישות. ישראל היא אומת החדשנות, וביכולתה לתרום לעולם מהכישרון ומהיצירתיות שיש רק לנו. עם היעד החדש, ישראל מתייצבת לצד מדינות העולם המפותחות שכבר פועלות להשגת היעד של 0 פליטות, ומאשררת את מחויבותה להסכם פריז ולהסכמות הבינלאומיות בנושא. אנחנו מתגייסים לטובת האתגר העולמי, מייצרים פתרונות טכנולוגיים ונרתמים כדי להשיג יעד חשוב זה".
אלהרר מסרה: "זהו צעד מאתגר, אך מתבקש במאבק של מדינת ישראל במשבר האקלים. אני בטוחה כי השקעה מסיבית בחדשנות, בשינוי הרגלי צריכת אנרגיה ובהסרת החסמים לקידום אנרגיות מתחדשות יצליחו להביא אותנו לאיפוס פליטות גזי חממה עד לשנת 2050. ממשלת ישראל מחויבת למשבר האקלים למען עתיד ילדינו".