סגור
איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי ו יעקב קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה משטרה משטרת ישראל שר ביטחון לאומי
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עם המפכ"ל קובי שבתאי (צילום: רפי קוץ)

בג"ץ: אסור לבן גביר לתת למשטרה הנחיות לגבי אופן הטיפול במחאה

בצו ביניים שהוציא היום שופט בית המשפט העליון יצחק עמית הוא קבע כי אסור לשר לביטחון לאומי להתערב בעבודת המשטרה בכל הנוגע לטיפול בהפגנות וכי סמכות זו נתונה אך ורק למפקדי המשטרה. בין היתר אסר עמית על בן גביר להעביר למשטרה הנחיות לגבי אופן השימוש בכוח ואמצעים לפיזור הפגנות

בג"ץ מותח את הגבול בכל הנוגע להתערבות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר באופן הטיפול בהפגנות נגד ההפיכה המשטרית.
בג"ץ קבע היום (א') בצו ביניים כי אסור לשר לביטחון לאומי להתערב בעבודת המשטרה ולתת לה הנחיות בכל הנוגע למימוש זכות ההפגנה וחופש המחאה, וכי סמכות זו נתונה אך ורק למפקדי המשטרה בשטח והדרגים המקצועיים בה.
כך קבע השופט יצחק עמית בעקבות עתירה של התנועה לאיכות השלטון, שהוגשה לאחר שבן גביר הדיח את מפקד מחוז תל אביב עמי אשד, מהלך שבינתיים נבלם בידי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, ולאחר שהאיץ במשטרה במהלך ההפגנות להפעיל יותר ויותר כוח כדי למנוע מהמפגינים לחסום כבישים ונתיבי תנועה ראשיים.
השופט עמית קבע בהחלטתו כי לאחר שעיין בבקשות של התנועה לאיכות השלטון, בתגובת היועמ"שית ובתגובת בן גביר, "מצאתי שלמעשה קיימת הסכמה בין כל הצדדים כי השר רשאי להתוות מדיניות ועקרונות כלליים עבור משטרת ישראל, לרבות ביחס להפגנות ולחסימה ופינוי של צירי תנועה".
מנגד, מציין השופט עמית, כפי שציין בן גביר בעצמו בתגובתו לעתירה, "שיקול הדעת על אופן הפעלת הכוח מסור למפקדים בשטח". על פי החלטת השופט עמית, "דומה אפוא כי גם כאן קיימת הסכמה בין כל הצדדים, ברי כי השר אינו רשאי להתערב בפרטי הביצוע האופרטיבי של המדיניות האמורה, ואינו רשאי ליתן הנחיות קונקרטיות אגב התרחשותם של אירועים פרטניים. עניינים ופרטים אלה נתונים לשיקול הדעת המבצעי-אופרטיבי של הדרגים המקצועיים של המשטרה והמפקדים בשטח על פי הנסיבות המשתנות והתנאים בשטח".
בג"ץ כותב עוד בהחלטה כי "מכאן שאין השר רשאי ליתן הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע וכיוצא בזה. על מנת למנוע מחלוקות בעתיד, הרי שגם 'אזכור' של המדיניות במהלך אירוע מבצעי קונקרטי שעה שזה עודנו מתנהל עלול להתפרש כהנחיה אופרטיבית".
השופט עמית מסכם: "מהאמור לעיל עולה כי על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, והדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות נגד השלטון".
לאחר מתן ההחלטה מסרו בתנועה לאיכות השלטון כי "בן גביר מתנהל כמו אנרכיסט, ולא צריכה להיות לו זכות כניסה אל קודש הקודשים של עבודת משטרת ישראל. בכל יום שעובר אנו נחשפים יותר ויותר לכאוס שבן גביר מחולל במשטרה. מטרתו המוצהרת אינה לשמור על אזרחי ישראל, אלא לעורר כאוס ואנרכיה ברחובות. טוב עשה בית המשפט שהבין זאת, והחליט למנוע מבן גביר להמשיך להרוס את מרקם החיים בישראל, ולעורר כאוס ומדון".