סגור

פיץ': העברת התקציב מקטינה את אי הוודאות הפיסקלית בישראל

חברת דירוג האשראי ציינה כי השאירה את הדירוג ברמה A+ וכי להערכתה יחס חוב-תוצר בישראל יעמוד בסוף 2021 על 74%, ויישאר יציב. מדובר בתחזית אופטימית, שכן בארגונים בינלאומיים חזו שישראל תתקדם לקראת 80% חוב

חברת הדירוג הבינלאומית פיץ' הוציאה הודעה מיוחדת לרגל העברת התקציב בישראל, בה היא מציינת כי העברת התקציב מגדילה את הסיכוי ליציבות פוליטית.
עוד מציינת החברה לחיוב מספר רפורמות בחוק ההסדרים, ביניהם, העלאת גיל הפרישה לנשים, רפורמת הייבוא, הפחתת הרגולציה, וקידום אנרגיות ירוקות.


על אף חשיבותה של הממשלה, חברת הדירוג מתמקדת בכלל ביצועי הכלכלה הישראלית, ובפרט במגזר ההייטק החזק, שהביאו לכך כי הצמיחה הכלכלית בישראל צפויה להיות גבוהה מאוד השנה, וגם הגירעון צפוי להיות נמוך בהשוואה בינלאומית.

2 צפייה בגלריה
חגיגת פתיחת מסחר Monday.com מאנדיי ב נסאדק
חגיגת פתיחת מסחר Monday.com מאנדיי ב נסאדק
מגזר ההייטק החזק תורם ליציבות. מתוך חגיגת פתיחת מסחר של מאנדיי בנסאדק
(Nasdaq)

פיץ' מציינת כי להערכתה יחס חוב-תוצר בישראל יעמוד בסוף 2021 על 74%, ויישאר יציב. מדובר בתחזיות אופטימיות – שכן לפני כשנה חזו בארגונים בינלאומיים כי ישראל תתקדם לקראת 80% חוב. עם זאת, במשרד האוצר מצהירים כי בכוונתם לצמצם את יחס החוב התוצר אף יותר, כשמבחינת האוצר 'אמנת מאסטריכט' הממליצה על 60% חוב, עדיין מהווה את כוכב הצפון.
הדירוג של פיצ' נמוך משל חברות אחרות, אולם עם ההתאוששות צפוי לעלות
מבחינת הדירוג, חברת פיץ' השאירה את הדירוג ברמה A+, והגדירה את התחזית כיציבה. שתי חברות הדירוג האחרות (מודיס, ו-S&P) מדרגות את ישראל בדירוג גבוה יותר. כלכלנים בכירים העריכו כי אם כלכלת ישראל תמשיך בתהליך ההתאוששות, הרי שגם פיץ' תעלה את הדירוג, בייחוד על רקע העובדה, כי מדינות מפותחות רבות מתקשות להתאושש מהמשבר.

2 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן אישור תקציב המדינה כנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן אישור תקציב המדינה כנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: AFP)

חברות הדירוג מוציאות דו"ח מפורט על מדינת ישראל פעם בחצי שנה, אך כשיש אירועים חשובים – דוגמת העברת תקציב – הן מוציאות הודעות מיוחדות למשקיעים. זה הרקע להודעה הנוכחית.
החשב הכללי יהלי רוטנברג הגיב להודעת פיץ': "הודעת החברה מעידה על החשיבות בהתכנסות המסגרת הפיסקלית בשנים הקרובות, ומציינת לחיוב את ההתאוששות המהירה של כלכלת ישראל ממשבר הקורונה".