סגור
מלחמת עזה כוחות צה"ל חיילים טנקים תותחנים ב עוטף עזה חרבות ברזל
כוחות צה"ל בעוטף עזה (צילום: גדי קבלו)

במקום מנהלת מקצועית: ועדה פוליטית תעסוק בשיקום עוטף עזה

לאחר שביום שישי נשלחה לשרים הצעת החלטה להקמת מנהלת לשיקום עוטף עזה שתהיה כפופה ישירות לרה"מ, דרשו שרי האוצר, הפנים והביטחון שהמנהלת תוכפף למשרד שלהם. בעקבות המחלוקת, הוחלט על פשרה לפיה מי שתרכז את הנושא תהיה ועדה עם שורה של פוליטיקאים ופוטנציאל להרבה מאוד מחלוקות

הממשלה החליטה בשעה האחרונה להסמיך את וועדת השרים לענייני חברה וכלכלה לטפל ב"היבטים האזרחיים הנוגעים לניהול המלחמה". הוועדה תעסוק בשיקום יישובי עוטף עזה, אך גם בהיבטים נוספים הקשורים ללחימה ובהם הבטחת רציפות תפקודית של המשק.
מחלוקת פוליטית הובילה לכך שאת הוועדה ירכז מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי שמפרוץ הלחימה איבד את אמון משרדי הממשלה, בתיאום עם מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר. לוועדה צורפו השרים החדשים גדעון סער וחילי טרופר. חברת הכנסת יפעת שאשא תשמש משקיפה. אמנם באופן רשמי יושב ראש הוועדה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו וממלא המקום שלו הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ, אבל מההחלטה עולה כי בפועל ינהל אותה סמוטריץ'.
ועדת השרים הזו תפקח על מנהלת לשיקום עוטף עזה שאותה אמור לנהל תא"ל (במיל') משה אדרי, ראש הוועדה לאנרגיה אטומית ואחד המנהלים המוערכים במגזר הציבורי.
אלא שבעקבות המחלוקת הפוליטית עדיין לא הוחלט מה יהיה מבנה המנהלת והכי חשוב לאיזה משרד ממשלתי תוכפף. הקמתה של הוועדה היא מענה חלקי לדרישות של סמוטריץ' לקבל אחיזה במנהלת לשיקום עוטף עזה.
הפשרה הזו נולדה לאחר שביום שישי נשלחה לשרים הצעת החלטה להקמת מנהלת לשיקום עוטף עזה שהייתה אמורה להיות כפופה ישירות לראש הממשלה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הפנים משה ארבל, ושר הבטחון יואב גלנט התנגדו להצעה וביקשו שהמנהלת הזו תוכפף למשרד שלהם.
הפשרה שמסתמנת היום היא וועדת שרים רפה עם שני מנהלים ופוטנציאל להרבה מאוד מחלוקות. המטרה המקורית לרכז מאמץ ומשאבים בשיקום ארוך השנים של תושבי עוטף עזה התפוגגה בפשרה פוליטית והקמה של גוף בלי יכולת ביצוע שיעסוק בהרבה נושאים. שיקום תושבי עוטף עזה הוא רק אחד מהם.