סגור
מלחמת עזה קיבוץ בארי בית הרוס אחרי ה טבח של חמאס 12.10.2023
הריסות בקיבוץ בארי (צילום: גדי קבלו)

בשל מחלוקת בין שרים: מתעכבת הקמת מנהלת לשיקום עוטף עזה

לפי ההצעה המקורית, המנהלת תוכפף למשרד ראש הממשלה, ובראשה יעמוד תא"ל במילואים משה אדרי; ואולם לאחר ששרי הבריאות, האוצר והביטחון ביקשו כי המנהלת תוכפף אליהם - נדחה אישור ההצעה

נדחה אישור הצעת החלטה להקמת מנהלת לשיקום אזור עוטף עזה ותושביו - עקב מחלוקת בין שרים על קרדיט וסמכויות.
לפי ההחלטה המקורית, המנהלת אמורה להיות כפופה למשרד ראש הממשלה ובראשה יעמוד תת אלוף במילואים משה אדרי שמשמש היום ראש הוועדה לאנרגיה אטומית. הכפפת המנהלת למשרד רה"מ נחוצה משום שהיא תפעל בתחומים רבים הקשורים למשרדי ממשלה וגופים שונים.
אלא שהצעת ההחלטה שהופצה בקבוצתה הווטאספ הממשלתית עוררה כעס במיוחד מצד שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ושר הפנים משה ארבל מש"ס, שניהם מבקשים כי המנהלת תוכפף להם. גם יואב גלנט, שר הביטחון דורש להכפיף את המנהלת אליו. בעקבות הביקורת של השרים האלה מזכיר הממשלה הודיע שהטיוטה שהופצה אינה רלוונטית.
עקב חומרת המשבר, חשוב להקים את המנהלת במהרה, וכל עיכוב עלול להחמיר את הנזק הנפשי והכלכלי שממנו סובלים התושבים, ולהגדיל את העלויות התקציביות.
המנהלת אמורה לעסוק בשיקום וחיזוק קהילות, תושבים ואוכלוסיות שנפגעו בדגש על היבטים נפשיים, חברתיים וחומריים; ובבינוי ושיקום פיזי וכלכלי של אזור עוטף עזה והיישובים שנפגעו. תפקיד מפתח שלה הוא לסנכרן בין פעולות הממשלה בתחום הזה ולייצר גוף אחד למספק מענה לתושבי עוטף עזה.
תחת המנהל אמורים לפעול חמישה צוותים בתחומים שירותים חברתיים וחינוך; בינוי ודיור; תשתיות; כלכלי פיננסי; וצוות שיטפל בממשק עם השלטון המקומי. כל אחד מהצוותים ינוהל על ידי מנכ"ל או סמנכ"ל ממשרד ממשלתי רלוונטי לתחום פעילות הצוות.
סמוטריץ' מסר בתגובה: "שר האוצר התבקש אתמול בלילה על ידי ראש הממשלה לתכלל את האירוע ברמה המיניסטריאלית וטרם נתן את תשובתו. שר האוצר ביקש ללמוד את העניין טרם החלטתו ולבחון איך הדרך הנכונה ביותר לסנכרן בין כלל המאמצים והמשרדים בצורה היעילה והמהירה ביותר. לשם כך הוא מבקש לשבת בין היתר עם הפרויקטור שמונה על ידי רה"מ ועם יתר הגורמים וביקש להמתין עם החלטת הממשלה עד לאחר הבחינה כדי לא לרתום את העגלה לפני הסוסים".