סגור

בלעדי
עתירה נוספת של אגד ושיכון ובינוי בקו הכחול בירושלים: דורשות לפסול שתי מועמדות במכרז

שיכון ובינוי ואגד טוענות כי יש לפסול את חברות אלסטום הצרפתית ו-TMH הרוסית מהשתתפות במכרז משום שאלסטום מחזיקה בזכויות שליטה ב-TMH, באופן ש"סותר את הוראות המכרז ואת עקרונות דיני המכרזים". העתירה הקודמת שהגישו השתיים נגד שפיר נדחתה, ורשות התחרות טענה אז כי עצם העתירה מהווה פרקטיקה אנטי-תחרותית

שיכון ובינוי ואגד הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד החלטתה של ועדת המכרזים שלא לפסול את השתתפותן של שתי קבוצות אחרות - חברות אלסטום הצרפתית ו-TMH הרוסית, במכרז לתכנון, הקמה ותפעול של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים.


לטענת העותרות, המיוצגות על ידי עוה"ד זוהר לנדה, שי אבניאלי ועומר קידר ממשרד ברנע ג'פה לנדה, ועדת המכרזים הבין-משרדית לרכבת הקלה בירושלים הייתה צריכה לפסול את הקבוצות בהן חברות אלסטום ו-TMH, משום שאלסטום מחזיקה בזכויות שליטה ב-TMH, באופן ש"סותר את הוראות המכרז ואת עקרונות דיני המכרזים". אלסטום מתמודדת במכרז יחד עם אלקטרה, מנרב ואלייד, ו-TMH מתמודדת במכרז יחד עם דן LLC ו-לפידות.
1 צפייה בגלריה
רכבת חשמלית הקו האדום ב ירושלים
רכבת חשמלית הקו האדום ב ירושלים
הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
לפי שיכון ובינוי ואגד, הוועדה טעתה כאשר קבעה כי האחזקה של אלסטום ב-TMH אינה מהווה שליטה, וזאת מפני שאלסטום הינה בעלת מניות בשיעור של 20% בחברה האם של TMH, יש לה זכות למנות שני דירקטורים בחברה ויש לה "זכויות וטו מפליגות וייחודיות המקנות לה שליטה דה פקטו בחברה" – כך על פי לשון העתירה. כמו כן, נטען כי בדוחותיה הכספיים של אלסטום מצוין כי היא משמרת השפעה מהותית ב-TMH.
זו אינה הפעם הראשונה בה מופנית אצבע מאשימה כלפי אלסטום בכל הנוגע לכך שהיא "מתחרה בעצמה" במכרזי תשתית בישראל - תלונות דומות הופנו כלפי התמודדות בומברדיה שנרכשה על ידי אלסטום כקבוצה נפרדת במכרז הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה בגוש דן.
זו העתירה השנייה של שיכון ובינוי ואגד במכרז הקו הכחול בירושלים. החברה עתרה גם נגד השתתפות חברת שפיר הנדסה ו-CAF הספרדית מפני ששפיר הוגדרה כגורם ריכוזי במשק. כבר בעתירה נגד שפיר יצאה רשות התחרות נגד שיכון ובינוי ואגד וטענה כי עצם העתירה מהווה פרקטיקה אנטי-תחרותית, מפני שעמדתן של אגד ושיכון ובינוי היא עמדה של מתמודד במכרז שהוא בעל אינטרס להפחית את "הלחץ התחרותי" באמצעות פסילת מתמודד מולו. כעת, בשיכון ובינוי כבר הגיעו למצב בו הם עותרים נגד שלוש מתוך ארבעת המתמודדות האחרות במכרז.
חמש הקבוצות המתמודדות במכרז הן: שפיר הנדסה ו-CAF; אגד ושיכון ובינוי; אלסטום, אלקטרה, מנרב ואלייד; דן, TMH ,Northern Capital Tram, ולפידות; ג'נריישן קפיטל והפניקס.
הקו הכחול צפוי לכלול מסילות באורך 31 ק"מ, והוא נמתח בין שכונות גילה ותלפיות בדרום העיר עד לשכונות הצפוניות רמת אשכול ורמות. עלות הפרויקט היא כ־10 מיליארד שקל. מועד ההשקה המשוער הוא סוף 2027 או במהלך 2028.
מטעם קבוצת Jtrain המאגדת את דן, TMH ,Northern Capital Tram, ולפידות נמסר: "מדובר בטענות חסרות בסיס שהעותרת מתעקשת לחזור עליהן, למרות שנדחו זה מכבר על ידי ועדת המכרזים. הניסיון לפסול מתחרים לגיטימיים למען צמצום התחרות דינו להידחות על הסף. הקבוצה תעמוד על זכויותיה, תשתתף במכרז ותגיש הצעה במטרה לזכות בו".