סגור
גג עמוד NSO דסקטופ
NSO אזור התעשייה ספיר ערבה
NSO, אזור התעשייה ספיר ערבה (תומר הדר)

ועדת החוקה לממשלה: "הקימו ועדת חקירה בראשות שופט לפרשת הרוגלות"

ברוב של 8 ח"כים, מול שני ח"כים מיש עתיד שהתנגדו, ובעקבות תחקיר "כלכליסט", ממצאי צוות מררי, ומידע נוסף שנחשף בהליכים משפטיים, הוועדה קראה לממשלה להקים ועדת חקירה או בדיקה ממשלתית. הוועדה מבקשת לבדוק את השימוש במידע שנשאב בניגוד לחוק מניידים לצורכי מודיעין וחקירה במשטרה, וכן את המודעות ליכולותיהם של הכלים הללו בשלבי הרכש ובשלבי הבקשות לבית המשפט

בעקבות תחקיר "כלכליסט" שחשף פעילות לא חוקית, לא מפוקחת ולא מבוקרת של המשטרה בהפעלת רוגלות, כגון פגסוס של NSO, על אזרחים: ועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה היום (ג') הצעת ההחלטה הקוראת לממשלה להקים ועדת חקירה או ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט. ההחלטה האם להקים בפועל ועדת חקירה נתונה בידי הממשלה.
בהצעה תמכו 8 ח"כים ח"כ, ובהם יו"ר הוועדה ומי שהביא את הנוסח להצבעה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית); הח"כים טלי גוטליב, חנוך מילביצקי וחווה אתי עטיה (הליכוד); אליהו ברוכי (יהדות התורה); יוני משרקי (ש"ס); יצחק קרויזר (עוצמה יהודית); וגלעד קריב (העבודה). 2 ח"כים התנגדו: יואב סגלוביץ' ושלי מירון (יש עתיד).
"בדיוני ועדת החוקה, חוק ומשפט בדו"ח צוות מררי ובמה שכונתה פרשת הפגסוס", נכתב בהחלטה, "שהחלו עוד בזמן כהונת הכנסת ה-24 והמשיכו בכנסת זו, נותרו מספר סימני שאלה גדולים ביותר, שללא חקירת עומק של מי שבידו סמכות חקירה, לא יוכלו לקבל מענה".
"לצד החיזוק על ההכרה בתקלות העבר המערכתיות, וחידוד ההנחיות מכאן ולהבא על המותר והאסור בשימוש ברוגלות במסגרת חקירות משטרה והאזנות סתר, אין ספק שבמשך זמן לא קצר, משטרת ישראל עשתה שימוש בכלי ששאב מידע שאוחסן במכשירים סלולריים, ולא רק בהאזנה לתקשורת בין מחשבים או לשיחות טלפון. אפיוני אותו מידע השתנו במהלך השנים, בהתאם להתאמות שבוצעו בכלים הטכנולוגיים".
לפי החלטת הודעה הנושאים המרכזיים שלשמם נדרשות סמכויות חקירה הינם:
1. שאלת השימוש במידע האסור, בתוך המערך הטכנולוגי של משטרת ישראל ובגופי המודיעין, התביעה והחקירה.
2. המודעות ליכולותיהם של הכלים הללו בשלבי הרכש ובשלבי קבלת האישורים הפרטניים לשימוש בהם מאת בית המשפט.
"אשר על כן", נחתמה ההחלטה, "אנו קוראים לממשלת ישראל לעשות שימוש בסמכותה על פי חוק ולהקים ועדת חקירה/ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט שתקבל סמכויות חקירה כפי שדורש החוק, כדי לברר את הטעון בירור".