סגור
חינוך גג כתבה דסקטופ
צוריאל רובינס מנהל מקיף דתי אמית באר שב
צוריאל רובינס. "הסיפור שמורה בכיתה ט' מקבל פחות שכר ממורה בכיתה י' אומר שאני צריך לבנות את מערכת השעות לפי שיקולי משרה ולא לפי שיקולים פדגוגיים" (צילום: הרצל יוסף)

חינוך במשבר
"יש לי שני חדרי מורים בחדר המורים"

צוריאל רובינס, מנהל המקיף הדתי הגדול בארץ, תולה תקוות גדולות ברפורמות צמצום הבגרויות ועצמאות המנהלים: "הזדמנות לתלמידים שיידעו איך ללמוד". אבל המצב של שני ארגוני מורים בחדר המורים, עם שני הסכמי שכר, ממרר לו את החיים

  • צוריאל רובינס, 47
  • תפקיד: מנהל תיכון מקיף דתי אמית בבאר שבע
  • מצב משפחתי: נשוי + 5

הדבר שהכי מפריע בעבודה לצוריאל רובינס, מנהל תיכון מקיף דתי אמית בבאר שבע – התיכון הדתי הגדול בארץ – הוא הפיצול של שני ארגוני עובדים. הכוונה היא להסתדרות המורים, שמייצגת את המורים בחטיבות הביניים, וארגון המורים העל־יסודיים, שמייצג את התיכונים. "זה אומר שיש לי שני חדרי מורים בחדר המורים עם שני הסכמי שכר. הסיפור שמורה בכיתה ט' מקבל פחות שכר ממורה בכיתה י' אומר שאני צריך לבנות את מערכת השעות לפי שיקולי משרה ולא לפי שיקולים פדגוגיים".
המורים בתיכון שלו זכו השבוע במענקי ההצטיינות שמחלק משרד החינוך על פי הסכם עם ארגון המורים. "אני שמח וגם מוטרד, כי מורים בחטיבה לא זכאים. זה בעיניי עוול רציני".
אבל רובינס בעיקר אופטימי. הוא בעד הרפורמות של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ורואה בהן הזדמנויות. רובינס מכיר בכך שהמעבר מבחינות בגרות לעבודת גמר במקצועות ההומניים עלול לפגוע במעמד המקצועות האלו, אבל מזכיר את האמת הקשה: "גם הבחינות החיצוניות לא בדיוק קירבו אנשים למקצועות האלה. התלמידים היום לא יודעים מספיק ללמוד. יש כאן הזדמנות שיידעו ללמוד. זה תלוי בנו. היה צריך לנער את האבק מנושא הבחינות".
על רפורמת עצמאות המנהלים גפ"ן הוא אומר: "רוב המנהלים כרגע במבוכה מאוד גדולה, יש המון חוסר ודאות. כי יש הרבה דברים שלא ברור אם התקציב שלהם הוא דרך גפ"ן או לא. אני קונה רק את מה שהכרחי ומחכה שדברים יתבהרו. אבל אני אופטימי שזה ייתן לנו עצמאות".
הוא רואה לקחים שיושמו מהקורונה: "אף אחד לא היה מעלה על דעתו לדבר על בגרויות פנימיות במקום חיצוניות לפני הקורונה (שבה זה קרה ממילא — ש"א). אני מפצל לפעמים כיתות לשתיים כי ראינו בקורונה שאתה מספיק לפעמיים בשעתיים של 20 תלמידים יותר מאשר בארבע שעות של 40 תלמידים".
מה שמייחד את המקיף הדתי של רובינס הוא שמחצית מ־1,500 התלמידים היא חילונים שמגיעים כדי להשתלב בכיתות המצוינות והמדעים של בית הספר שנחשבות טובות. זה לא הגיוון היחיד של בית הספר. הוא מעריך שמחצית מהתלמידים מגיעה ממעמד חברתי כלכלי נמוך והמחצית השנייה ממעמד גבוה, חלק לומדים בכיתות מעורבות מגדרית וחלק לא. "יש המון עולים חדשים ושתי כיתות של חינוך מיוחד בכל שכבה. זה בית ספר מרתק", הוא אומר.