סגור
חינוך גג כתבה דסקטופ
הפגנת ה מורים
הפגנת מורים מול משרד האוצר. שביתת המורים הפכה את המאבק שלהם לנושא לדיון ציבורי (צילום: אלכס קולומויסקי)

דברים שלא ידעתם
שיאנית השביתות? הסתדרות המורים לא שבתה 22 שנה

כמה זמן נמשכה שביתת המורים הארוכה בישראל, מדוע ישנם שני ארגונים המייצגים אותם, למה החלה הסתדרות המורים בשביתה דווקא ביוני האחרון ומי האשים את יו"ר ארגון המורים בשביתה "למען האגו"? כל מה שרציתם לדעת על שביתות המורים בישראל

מערכת חינוך אחת, שני ארגוני מורים. בישראל ישנם שני ארגונים המייצגים את המורים: הסתדרות המורים, המייצגת את מורי היסודי, החט"ב והגננות; וארגון המורים, המייצג את המורים בחינוך העל-יסודי. ארגון המורים העל-יסודיים הוקם על ידי 200 מורים מבתי ספר תיכוניים שפרשו ב-1958 מהסתדרות המורים, משום שסברו שהעבודה שלהם חשובה וקשה יותר משל מורי היסודי. בפועל, הם בעיקר התנגדו להצטרפות הסתדרות המורים להסתדרות הכללית (היא פרשה שוב ב-1997) ורצו לשמור על ארגון א-פוליטי.
שותפים או מתחרים? עד 2007 נוהלו חלק מהמאבקים של הארגונים במשותף. אולם מאז הם בעיקר מתחרים זה בזה. כך למשל, בתקופת הקורונה הסתדרות המורים התחייבה להחזיר 9 ימי עבודה בחופש, אך רק בתנאי שגם המורים של כיתות י' בתיכונים יחזירו. כיוון שההסכם עם העל-יסודיים לא כלל החזר ימים, בית הדין לעבודה נתן פטור גם לאנשי הסתדרות המורים. המאבק הזה הפך את יפה בן דוד למנהיגת העובדים המפורסמת בישראל.
שביתת המורים הארוכה בהיסטוריה. ארגון המורים העל יסודיים הרבה יותר "קיצוני" מהסתדרות המורים בענייני שביתות מורים, וכל השיאים הם שלו. שביתת המורים הארוכה בהיסטוריה של ישראל היתה השביתה של ארגון המורים העל יסודיים באוקטובר עד דצמבר 2007 והיא נמשכה 64 יום. הרקע לשביתה היתה ההתנגדות של ארגון המורים ליישום המלצות ועדת דוברת לרפורמה במערכת החינוך. הסתדרות המורים חתמה עם הממשלה על הסכם "אופק חדש" שעיקרו תוספת של 24% לשכר תמורת תוספת שעות עבודה, בעוד ארגון המורים ניסה להגיע להסכם טוב יותר.
"שביתה למען האגו". השביתה הסתיימה כאשר בית הדין לעבודה הוציא למורים צווי מניעה ולא נותרה להם ברירה. הנקמה של משרד החינוך היתה בהכרה בהסתדרות המורים כמייצגת את המורים בחטיבות הביניים. מזכ"ל הסתדרות המורים דאז יוסי וסרמן, אגב, האשים את יו"ר ארגון המורים (אז והיום) רן ארז ב"שביתה למען האגו".
איך להעסיק את התלמידים בשביתה? בקטיף. גם השביתה השנייה באורכה רשומה על שם ארגון המורים העל-יסודיים - 45 יום ב-1978. גם היא פרצה לאחר שהמורים העל-יסודיים סירבו להסתפק בהישגים של המורים היסודיים – תוספת של 15%-20% לשכרם. השביתה הסתיימה ללא הישג משמעותי והביאה להקמת ועדה. בין הרעיונות שעלו אז להעסקת התלמידים: סיוע מאורגן בקטיף. אחת התוצאות המאוד מקוממות של השביתה מבחינת התלמידים היה החזר ימי לימודים בחופשים כמו חנוכה ופורים.
הסתדרות המורים אינה שיאנית השביתות. הסתדרות המורים לא שבתה כבר 22 שנה - עד יוני האחרון. השביתה הארוכה ביותר של הסתדרות המורים בעשורים האחרונים נערכה בחודש הראשון של המילניום, ינואר 2000, והיא נמשכה 11 יום. ב-1998 הסתדרות המורים גם שבתה 6 ימים כחלק משביתה כללית במשק שיזם יו"ר ההסתדרות דאז עמיר פרץ.
עונת האיומים. כיוון ששביתות מורים הן בעצם לא עניין נפוץ במיוחד, עיקר הביקורת הציבורית מופנית כלפי המנהג שבו בכל תחילת שנת לימודים, ולפעמים גם באמצע, יש איומים בשביתה. זה נובע מהעובדה ששני הארגונים יושבים על שיברים שיש להם מחזור שנתי: עיקר כוחה של הסתדרות המורים הוא באיום להשבית את הלימודים של הילדים הקטנים ואיתם את המשק בפתיחת שנת הלימודים; ארגון המורים מאיים לחבל בהכנה לבגרות, ולכן השביתות שלו הרבה יותר גמישות.
לתפוס כותרות. בדרך כלל שביתות קורות אחרי שהמשא ומתן מוצה והגיע למבוי סתום. באופן נדיר, בסוף שנת הלימודים שעברה המורים שבתו כמה פעמים במחאה על כך שהמשא ומתן לא התחיל בפועל. בהסתדרות המורים טענו שחייבים להגיע להסכם כמה שיותר מוקדם כדי למנוע נטישת מורים. אך לא ניתן להתעלם מהעובדה שביוני עוד מתקיימים לימודים, ובחופש הגדול כבר אי אפשר לשבות. כך הפכה הסתדרות המורים את המאבק שלה לנושא לדיון ציבורי מוקדם ככל האפשר.
הלימודים יתחילו ב-1 בספטמבר? שנת הלימודים אמורה להיפתח ביום חמישי, 1 בספטמבר. בפועל, קשה לראות כיצד תתחיל לפני 4 בספטמבר. למה דווקא בארבעה הימים הראשונים של ספטמבר יצליחו לפתור כל מה שלא פתרו בארבעה חודשים? כי אלה חוקי הטבע של המשא ומתן – אנשים מתגמשים בדקה ה-90 או קצת אחריה. רק אז הם יודעים שלצד השני לא יהיה זמן לדרוש עוד ויתורים.