סגור
מטוס מנהלים G300 התעשייה האווירית
מטוס המנהלים G300 (צילום: גאלפסטרים)

החל מ-30 מיליון דולר: מטוס המנהלים החדש של תע"א המריא לטיסת בכורה

אחרי שבוע של עסקאות ביטחוניות ענקיות, כולל מסירת סוללת חץ לגרמניה, התעשייה האווירית מציגה את ה-G300 – מטוס מנהלים חדש ומהיר יותר, שמיועד לשוק היוקרה העולמי וצפוי להימסר ללקוחות החל מ־2026

התעשייה האווירית חתמה הבוקר שבוע עמוס במיוחד: לאחר שמסרה סוללה ראשונה של טילי חץ 3 לגרמניה במסגרת העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה וחתמה עם ממשלת תאילנד על עסקה בהיקף של 107 מיליון דולר לאספקת מערכת ההגנה האווירית ברק MX, היום (ו') התקיימה טיסת הבכורה של מטוס המנהלים החדש שלה G300 שהסתיימה בהצלחה.
מלאכת פיתוח המטוס החדש נמשכה כשלוש שנים ובנייתו נעשית בחטיבת התעופה של תע"א. הוא ישווק ללקוחות ברחבי העולם בידי חברת גאלפסטרים האמריקאית ומטוסים ראשונים ממנו יסופקו בסוף 2026. הוא מיועד בעיקר ללקוחות המשתייכים לאלפיון העליון, שמוכנים להוציא כ-30 מיליון דולר על מטוס פרטי במקום להתפשר, כמו בני תמותה אחרים, על טיסות מסחריות רגילות. גם חברות וגופים גדולים בעולם מצטיידים במטוסים מסוג זה.
ה-G300 אמור להחליף את מטוס המנהלים G280 שתע"א מייצרת במסגרת שיתוף הפעולה שלה עם גאלפסטרים משנת 2012. מחירו של המטוס החדש גבוה מזה של קודמו בכ-5 מיליון דולר. הוא מבוסס על ה-G280 אך ארוך ממנו במעט וכולל מערכת אוויוניקה חדשה המשפרת את ביצועיו. מהירותו גבוהה מזו של קודמו וכך גם הטווח שלו, המוערך ביותר מ-6,500 ק"מ, כמו מלונדון לניו יורק ישירות מבלי להזדקק לתדלוק. בדומה לדגם הקודם גם זה יכול לשאת עד 10 נוסעים.
טיסת הבכורה של ה-G300 נמשכה כשעתיים וחצי, רובה היתה מעל הים התיכון ובמהלכה טייסי הניסוי של התע"א בדקו את תקינות מערכותיו. בחודשים הקרובים מתוכננות לו עוד טיסות ניסוי רבות, במקביל להליכי הרישוי שלו ברשות התעופה האזרחית (רת"א) ומנהל התעופה האמריקאי (FAA). עם השלמתם, המטוס יימסר לגלפסטרים בעודו "ירוק" – ללא צביעה חיצונית וללא אבזור פנימי. בארה"ב יעשו לו עבודות גימור הכוללות את עיצוב החלל הפנימי שלו – בהתאם לטעמו ודרישתו של לקוח הקצה והוא יעבור צביעה. בכוחה של תע"א לייצר כמה עשרות מטוסים כאלה בשנה.
כשנחת מטיסתו הראשונה הוא התקבל על המסלול בנתב"ג בטקס הסלנה מסורתי שבמהלכו הותזו עליו סילוני מים ובתשואות של עשרות מעובדי חטיבת התעופה שבנו אותו, מנהלם יעקב (ברקו) ברקוביץ' ומנכ"ל תע"א בועז לוי.
בקווים של חטיבת התעופה בתע"א כבר מתנהל ייצורם של עוד שלושה מטוסים מאותו הדגם. מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת תע"א ייצרה כ-1,100 מטוסי מנהלים מדגמים שונים. זאת, לצד פעולות הסבה למטוסי נוסעים למטוסי מטען הנעשות בחטיבת התעופה. לפני כשלושה חודשים היא השלימה בפעם הראשונה הסבה של מטוס בואינג 777 מתצורה של מטוס נוסעים.
מדובר בציון דרך משמעותי לתע"א שכן היא הראשונה בעולם שהוסמכה להסבות של מטוסים רחבי גוף מסוג זה מתוקף רישיונות מרשות התעופה האזרחית בארץ ומרשות התעופה הפדרלית בארה"ב. דגם המטוס שהוסב מאפשר לשאת מטען בנפח של עד 100 טונה ויכולותיה של תע"א בתחום פונות לביקושים הגוברים בעולם למטוסי מטען ברקע התרחבות הסחר המקוון והצורך בשילוח מהיר. במהלך השנה האחרונה מכירותיה של חטיבת התעופה הסתכמו בכ-1.5 מיליארד דולר, כמחצית מהן נעשו בשוק האמריקאי.