סגור

הוצגה התוכנית להורדת יוקר המחיה: "תוספת של עד 10,500 שקל בשנה למשפחה"

בין השאר תינתן נקודת זיכוי נוספת במס הכנסה להורים לילדים בגילי 12-6, המדינה תשתתף בנטל התייקרות החשמל, וסבסוד הצהרונים יורחב; ליברמן: "זו לא החבילה האחרונה, יהיו עוד צעדים בעוד כחודש"

על רקע ההתייקרויות האחרונות והסערה הציבורית שקמה בעקבותיהן, קיימו הערב ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי מסיבת עיתונאים משותפת, שבה הציגו שורת צעדים להורדת יוקר המחיה. במוקד התוכנית - הורדת מסים למשפחות עובדות באמצעות נקודת זיכוי נוספת במס הכנסה לכל הורה לילדים בני 6-12, הורדת מכסים על מוצרי צריכה ובנייה והרחבת סבסוד הצהרונים.


ראש הממשלה בנט פתח את דבריו בתיאור מצבן של המשפחות בישראל: "אני רוצה לספר לכם עכשיו את הסיפור של משפחה. משפחת גונן. במשך שנים משפחת גונן או לוי או אדרי נותנת ונותנת. ההורים שירתו בצבא, משלמים מסים, המשפחה מחזיקה מעמד בזמנים טובים ובזמנים קשים. אלה האנשים הטובים שקמים כל בוקר, בודקים את הילדים, שולחים אותם לבית הספר, מפזרים לחוגים, הולכים לעבוד.
"משפחת גונן נותנת ונותנת ומסתכלת בעיניים כלות על החשבון בסופר שהולך ונעשה בלתי אפשרי, מסתכלת על המסים שאוכלים לה את המשכורת כבר ההרבה שנים. בשבועות אחרונים, עם עליית המחירים העולמית, משפחות רבות בישראל מרגישות שדי, הן הגיעו כבר לקו האדום. האינפלציה בישראל אמנם נמוכה ביחס למה שקורה בעולם, אבל בגלל שיקר פה מלכתחילה, יוקר המחיה הגבוה זה כבר הקש ששובר את גב המשפחה. הממשלה שלנו שמה את ההורים האלה במרכז, את המשפחות העובדות".

4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אביגדור ליברמן נפתלי בנט ו אורנה ברביבאי
מסיבת עיתונאים אביגדור ליברמן נפתלי בנט ו אורנה ברביבאי
מסיבת עיתונאים הערב. מימין: אביגדור ליברמן, נפתלי בנט ואורנה ברביבאי
לדברי ראש הממשלה, "עיקרי הצעדים - נפחית את המס לכל עובד ב-223 שקל לחודש עבור כל ילד בין גיל 6 ל-12. כך לדוגמה משפחה עם שני הורים שמשלמים מסים עם שלושה ילדים בגיל הזה תיהנה מעוד 1,300 שקל נטו בכל חודש. הדבר השני, אנחנו מורידים מכסים בשלל מוצרי צריכה כמו בשר, דגים, קמח, שמן זית, ביצים, שכולם משתמשים בזה, וגם רהיטים וכלי מטבח.
"הממשלה תשתתף גם בנטל ההתייקרות במחירי החשמל. המחירים עולים אבל אנחנו נישא בחלק מהנטל. בנוסף לכך בעלי שכר נמוך במיוחד יזכו להגדלה של 20% במענק העבודה. אלה הקלות משמעותיות, היכולת לשנות, להקל על משפחות עובדות".
ליברמן אמר: "יהיו עוד צעדים בעוד כחודש. זו לא החבילה האחרונה. וכמובן אני רוצה להודות לציבור. הציבור באמת התנהל בצורה אחראית.
"כמו שאתם רואים, הסעיף הראשון הוא הטבת מס למשפחות צעירות עובדות. אם עד היום המצב הקיים הוא שעל כל ילד בגילים 12-6 היו נותנים נקודת זיכוי אחת לאישה, כרגע זה שלוש, עוד נקודה לאישה ועוד נקודה לבן הזוג, וזה אומר שבחישוב שנתי השווי של אותן נקודות זה 5,332 שקל, כ-530 אלף הורים. עלות של הסעיף הזה בלבד - 2.1 מיליארד שקל.
4 צפייה בגלריה
תוכנית הממשלה למאבק ב יוקר המחיה
תוכנית הממשלה למאבק ב יוקר המחיה
(מתוך מצגת משרד האוצר)
"הסעיף הבא, הגדלת הסבסוד לצהרונים ליישובים באשכולות 4 ו-5. עד היום הסבסוד לצהרונים היה רק בדירוג סוציו-אקונומי 3-1, ובסופו של דבר זה גם יישובים שמבחינת תעסוקה הם סביב ה-50%. כשאתה מעביר את זה לאשכולות 4 ו-5, זה כבר שיעור תעסוקה סביב 72%-74%. ופה מדובר באמת בחיסכון מידי של 250 שקל בחודש, ובסך הכל 2,500 שקל בשנה.
"הגדלת מענק עבודה לעובדים בשכר נמוך, אלו שלא מגיעים לסף מס הכנסה. גם הם יקבלו תוספת של 20% למענק העבודה, וזה נוגע ל-300 אלף עובדים. 800 שקל פעימה ראשונה ביולי".
שר האוצר התייחס להתייקרות החשמל, ואמר כי הממשלה תקטין את שיעור ההתייקרות באמצעות ביטול הבלו על פחם: "מחירי הפחם, בחישוב שנתי, קפצו ב-100%. מחירי החשמל אצלנו עלו ב-5.7% לעומת מעל 30% בבריטניה ובשוודיה. ביטול הבלו יוריד משמעותית את תעריף החשמל, והעלייה תסתכם ב-3.4%".
4 צפייה בגלריה
תוכנית הממשלה למאבק ב יוקר המחיה
תוכנית הממשלה למאבק ב יוקר המחיה
(מתוך מצגת משרד האוצר)
ליברמן דיבר גם על המאבק בהון השחור והריכוזיות במשק: "אני חושב שבסוף נביא את המסקנות האלה גם לדיון בממשלה. יהיו החלטות דרמטית. אנחנו לא יכולים להשאיר את היקף ההון השחור כמו היום, לא יכולים להסכים לריכוזיות, כפי שראינו והרגשנו כולנו בימים האחרונים.
"תראו, כשאני מנסה לסכם את כל החבילה הזאת, בסופו של דבר אם אני לוקח משפחה ממוצעת שמשתכרת שכר ממוצע במשק, 23 אלף ברוטו בחודש, ויש להם שני ילדים, בגילים 6 ו-9, זה מגדיל את ההכנסה הפנויה לפחות ב-10,500 שקל בשנה. וזה בלי אותן הוזלות במוצרי הצריכה הבסיסיים שהזכרתי קודם. משפחה שיש לה יותר ילדים או גרה במקום עם יותר הטבות - זה יכול להגיע עד 14-13 אלף שקל בשנה".
ברביבאי אמרה כי "על הפרק גם נושא רפורמת היבוא בהיבטים של טואלטיקה ומוצרי מזון, זה באחריות שר הבריאות. הוא יודע שצריך לקדם את זה, ואמרתי לו כל שנעשה כל מה שנדרש כדי לקדם את זה. לצד זאת יש את רשות התחרות, אתם ערים למתרחש, שלא בוחלת בכלום".

"מגיעה לציבור בשורה אמיתית ולא פירורים"

מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), צייץ: "הורדת מס בלו. ‏הורדה נרחבת של מכסים על מוצרי צריכה. ‏תוספת של מאות שקלים לנטו חודשי למשפחות עובדות. ‏הגדלת מענקי עבודה. ‏הבטחה מפורשת לסיוע לעצמאים (נוודא בשבוע הבא). ‏הוכחנו שוב כי באנו להיטיב עם מעמד הביניים, באנו לתמוך בעסקים הקטנים".
ח"כ נעמה לזימי (עבודה), חברת ועדת הכספים מהקואליציה, אמרה בתגובה: "הצעדים שהוכרזו היום רחוקים מלהיות מספקים. הציבור הישראלי מתמודד עם גל העלאות מחירים לאחר שנים ארוכות של שחיקה בשכר וצמצום רשת הביטחון החברתית. מגיעה לציבור בשורה אמיתית ולא פירורים. כדי להיאבק באמת ביוקר המחיה, אנחנו חייבים הרחבה תקציבית לשירותים הציבוריים, סבסוד ופיקוח על מוצרי יסוד והעלאה משמעותית של שכר המינימום ל-40 שקל בשעה. מסתמן שגם ראש הממשלה ושר האוצר מכירים במשפחות שבהן שני ההורים עובדים, אבל מרוויחים את שכר המינימום המבזה, וגם עם שתי משרות מלאות לא גומרים את החודש. מדיניות סוציאל-דמוקרטית שמשקיעה תקציבים ודואגת לאזרחים היא הפתרון הצודק ביותר, האפשרי והאחראי ביותר לחברה הישראלית".
יו"ר יהדות התורה ויו"ר ועדת הכספים לשעבר, ח"כ משה גפני, אמר: "מעט מדי, מאוחר מדי. במשך כמה חודשים עשיתם נזק בל יתואר, העליתם מסים, צווים, חוקים, תקנות, העברתם תקציב רע ופגעתם במשפחות של מעמד הביניים, בעוסקים עצמאים ובעסקים קטנים ובינוניים. פגעתם בכולם, ועכשיו אתם מנסים לתקן חלק, ועוד רוצים לקבל על זה קרדיט ותשבוחות".

4 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכספים משה גפני 19.7.20
יו"ר ועדת הכספים משה גפני 19.7.20
משה גפני
(צילומים: אלכס קולומויסקי)
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה: "הבטחנו כממשלה להיאבק ביוקר המחיה, וכך נעשה. מברכת על שורת הצעדים שהוכרזו. סיוע כלכלי מידי לאזרחים בעלות של כ-4 מיליארד שקל שבתוכם הורדת מסים, הקלות ביבוא והגברת התחרות. התוכנית תעלה את ההכנסה לאזרחים ותוזיל את עגלת הקניות".
ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): "הבשורה היחידה של בנט וליברמן הערב לעם ישראל: 'לכם ימשיך להיות רע, אבל תתנחמו בכך שלחרדים ולשכבות החלשות יהיה עוד יותר רע'".
ח"כ מירי רגב (הליכוד): "ככה זה כשתושבי הפריפריה והחרדים הם אזרחים סוג ב' עבור הממשלה הזאת. מעלים מחירים לנסיעה בתחבורה ציבורית בפריפריה, וזה אחרי אגרת הגודש בכניסה לתל אביב. פשוט בושה וחרפה, ממשלה מנותקת שמקדשת ופועלת רק למען תל אביב וגוש דן, ולא רואה את הציבור ממטר. נמאסתם. לכו הביתה".