סגור
שופטי בית המשפט העליון בג"צ בהרכב מורחב
שופטי בג"ץ בהרכב מורחב (צילום: אלכס קולומויסקי)

רוטמן מאמץ את הצעת לוין: בג"ץ יוכל לפסול חוקים ברוב של 13-12 מתוך 15 שופטים

יו"ר ועדת חוקה הודיע כי הוא מתכוון להביא את תיקון החקיקה להצבעה בוועדה לקראת קריאה ראשונה כבר ביום רביעי. בכך הוא למעשה נסוג מההצעה המקורית שלו לפיה ביטול חוקים ייעשה פה אחד בהרכב מורחב, ומאמץ את הצעתו של שר המשפטים. "מאחר שחברי האופוזיציה שברו את הכלים, אני נאלץ לנהל מו"מ עם השר לוין", אמר רוטמן

יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, הודיע היום (א') כי הוא מתכוון להביא להצבעה כבר ביום רביעי הקרוב בוועדה לקראת קריאה ראשונה את תיקון החקיקה הקובע כי בג"ץ יוכל לפסול חוקים רגילים ברוב של 12 או 13 שופטים לפחות מתוך הרכב של 15 שופטים.
רוטמן למעשה נסוג בכך מההצעה המקורית שלו לפיה ביטול חוקים רגילים ייעשה ברוב מלא של כל 15 שופטי העליון, ומאמץ בכך את ההצעה הראשונית של שר המשפטים יריב לוין. גם הצעה זו לא תימנע את המצב שבו הביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון על חקיקה רגילה של הכנסת תצומצם למינימום. לדברי רוטמן עצמו, ביקורת זו תישמר רק למקרי קיצון חריגים.
בדיון שמתקיים החל משעות הבוקר בוועדת חוקה אמר רוטמן כי "לאור העובדה שמדובר בעמדת השר לוין ודברים נוספים שנאמרו פה, בנוסח שיועבר להצבעה ביום רביעי לקריאה ראשונה אביא נוסח של פסילת חקיקה רגילה ברוב של 12 או 13 שופטים מתוך הרכב של 15 שופטים. אני רואה טעם רב בטענות שהעלו כאן מומחים וח"כים, והסיבה שמלכתחילה נקבע בהצעת החוק נוסח של 15 מתוך 15 היא כי חשבתי שזו נקודת התחלה טובה למו"מ כהצעה שהצביעו עליה לפחות חמישה ח"כים מהאופוזיציה. לצערי מאחר והם שברו את הכלים ולא מנהלים מו"מ, אני נאלץ לנהל מו"מ עם השר לוין ואני מקווה שהם יחזרו בהם".
מדובר בתיקון נוסף לחוק יסוד: השפיטה וחלק מתיקוני החקיקה שמובילה כיום ממשלת נתניהו במסגרת תוכנית המהפכה המשפטית שלה. התיקון, שהוא הצעת חוק מטעם ועדת חוקה, נמצא בלב הדיונים בוועדה בשבוע האחרון. זאת, לאחר ששני התיקונים הקודמים עליה הצביעה הוועדה כבר אושרו ביום שני שעבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת – שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שיקנה רוב לקואליציה וביטול הביקורת השיפוטית של בג"צ על חוקי יסוד.
במקביל, הוועדה צפויה לדון גם בהצעת החוק הפרטית מטעמו של רוטמן, שעברה בקריאה טרומית בכנסת בשבוע שעבר, בנוגע לחקיקת פסקת ההתגברות, שתעניק לכנסת את היכולת לחוקק מחדש ברוב של 61 חברי כנסת חוקים שבג"ץ ביטל. רוטמן למעשה מתכנן לאחד את שני התיקונים להצעת חוק אחת כדי לזרז ולקדם את החקיקה, כך שגם הסעיף הנוגע לפסקת ההתגברות צפוי כפי הנראה לעלות להצבעה בוועדה כבר ביום רביעי הקרוב במסגרת ההצבעה על תיקון חוק יסוד: השפיטה.
בפתח הדיון הבוקר, ביקר ח"כ גלעד קריב (העבודה), אשר כיהן כיו"ר ועדת החוקה בכנסת הקודמת, את רוטמן ואמר כי "יש משהו מאוד לא ראוי בכך שהצעות החוק הפרטיות היחידות שהוועדה דנה בהן הן של היו"ר".