סגור
שלמה קרעי חבר כנסת מ טעם ה ליכוד
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: אבי מועלם)

פרשנות
קרעי הכריז מלחמה על התקשורת הזרה, ולעזאזל המדינה

בצעד מביש, ויום לאחר שישראל נכנסה לסחרור מדיני בעקבות הבקשה להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט, החרים משרד התקשורת ציוד שידור של סוכנות הידיעות האמריקאית AP; השר קרעי, שחזר בו מההחלטה כעבור כמה שעות גם בעקבות לחץ אמריקאי, אולי זכה למחיאות כפיים בבייס הליכודי, אך גרם נזק הסברתי למדינה, שזקוקה לכל טיפת לגיטימציה בינלאומית

כ-24 שעות בלבד חלפו מאז נכנסה ישראל לסחרור מדיני בעקבות הודעת התובע הראשי בהאג כי ביקש צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון - ונראה כי שרי הממשלה מתחרים ביניהם מי יאיץ את הסחרור. זה התחיל עם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שאמר הבוקר כי "צריך לכבוש את עזה וליישב שם יהודים"; ונמשך עם החלטת שר התקשורת שלמה קרעי להחרים ציוד שידור של סוכנות הידיעות האמריקאית AP - שגררה תגובה מהירה מצד הבית הלבן. כמה שעות לאחר מכן חזר בו קרעי מההחלטה.
הנרי קיסנג'ר אמר פעם כי "לישראל אין מדיניות חוץ, רק פנים" - ונדמה שהמשפט הזה נתפר למידותיהם של קרעי, בן גביר ושרים נוספים בממשלה, שמפזרים התבטאויות הפוגעות במדינה, בלי שאף מבוגר אחראי יעצור אותם.
החרמת ציוד לסוכנות הידיעות הגדולה בעולם זכתה אולי למחיאות כפיים בקרב חלקים בבייס של קרעי בליכוד; אבל גרמה נזק הסברתי אדיר למדינה, שזקוקה לכל טיפת לגיטימציה מדינית.
ואכן, הגינויים להחלטת קרעי לא איחרו לבוא. סוכנות הידיעות עצמה כתבה כי "אנו דוחים בתוקף את פעולותיה של ממשלת ישראל לסגור את השידור החי הוותיק שלנו הכולל מבט אל עזה, ואת החרמת הציוד שלנו. ההשבתה לא התבססה על תוכן הפיד אלא על שימוש לרעה של ממשלת ישראל בחוק השידור הזר החדש של המדינה (שאיפשר את סגירת אל-ג'זירה, עא"מ). אנו קוראים לרשויות הישראליות להשיב את הציוד שלנו ולאפשר לנו להחזיר את השידור החי שלנו באופן מיידי".
בבית הלבן אמרו כי "אנחנו בודקים את הדיווח, ועומדים על כך שלעיתונאים צריכה להיות היכולת והזכות לעשות את עבודתם. כמובן שזה מדאיג".
סוכנות AP מעבירה תוכן וצילומים לכלי תקשורת בכל רחבי העולם. ההחלטה המבישה להחרים את הציוד שלה - למרות שבוטלה - היא הכרזת מלחמה על התקשורת המערבית כולה, ולא רק על ערוץ ספציפי כזה או אחר.
לפי מנכ"ל לשכת העיתונות לשעבר, אורן הלמן, אלפי עיתונאים זרים ומאות כלי תקשורת מחו"ל בוחרים לשדר מישראל – מאחר שהיא עדיין הדמוקרטיה היחידה באזור, והם אינם צריכים לפחד מהשלטון.
המהלך של משרד התקשורת הוא תקדים מסוכן במיוחד – שבעקבותיו ישראל עלולה לאבד את שאריות התדמית היוקרתית שיש לה בעיני עיתונאים זרים; אלו גרים ועובדים פה, לומדים להכיר את ישראל, ולעתים קרובות מצליחים להעביר תמונה יותר מורכבת של המציאות מזו שמעבירים עיתונאים שאינם חיים פה.
מעבר לכך, בעוד שישראל נלחמת בהאג על זכותה להמשיך במלחמה הצודקת לאחר הטבח שביצע חמאס, הכרזת המלחמה על כלי התקשורת הזרים מעלה את השאלה האם הממשלה מנסה להסתיר מהעולם את הנעשה ברצועת עזה.
בעת סגירת אל-ג'זירה ביקשו בפרקליטות להציג לבית המשפט ראיות חסויות לפיהן הערוץ ושידוריו בישראל פוגעים באופן משמעותי בביטחון המדינה. קשה להאמין שניתן לייחס מעשים כל כך חמורים גם לסוכנות ידיעות אמריקאית. לכן, בעוד משרד התקשורת וקרעי יוצרים נזק תדמיתי אדיר לישראל, התועלת לציבור מהמהלך פשוט אינה קיימת.
עד עתה, קרעי נכשל בכל מהלך שניסה לעשות כדי להרוס את התקשורת החופשית. בין אם מדובר בחוק השידורים או בניסיונות הפגיעה העקביים בתאגיד השידור הציבורי. את כל אלה קידם קרעי במטרה להמשיך את ההסתה והפילוג. נראה כי משלא הצליח להרוס את התקשורת בארץ, הוא מנסה כעת לפגוע במעמד של ישראל בעיני התקשורת הזרה.