סגור
Dun's 100

מצוקת כח האדם בענף הבנייה – על הממשלה לפעול ליצירת שרות חובה בבניין הארץ

עבודה בענף הבניה הינו צורך לאומי. נשאלת השאלה מדוע המדינה לא מקדמת יוזמת שרות חובה בעבודה עברית לכלל הציבור שאינו מתגייס לצה"ל מכל רבדי האוכלוסייה?

עם פרץ המלחמה נוצר מחסור קיצוני בעובדים פלסטיניים בענף הבנייה וזאת בנוסף לאלפי עובדים זרים שעזבו עקב המלחמה.
באופן מידי פעילות הענף כמעט שותקה אך לאט לאט חזרה לפעילות כיום בתפוקה של כ- 70-80%.
המחסור בפועלים הביא לזינוק של עשרות אחוזים בשכר העובדים הזרים. פועל סיני שבעבר הרוויח כ- 800 ₪ ליום מרוויח כיום כפול ואף יותר.
המחסור בעובדים מקצועיים באתרים גורם לספסור, מציעים להם סכומים גבוהים ומשדלים אותם לעבודות יומיות באתרים אחרים בשכר של כ- 2,000 ₪ מזומן ליום.
המדינה עושה מאמצים להביא עובדים זרים מהודו, סרי לנקה, אוזבקיסטן וממדיניות נוספות.
מדינות סין ותורכיה מסיבות פוליטיות לא מאריכות אשרות לפועלים ממדינתם ומגבילה קבלנים בעבודה בארץ.
הממשלה אישרה הגדלת מכסת עובדים זרים ל 50,000 לעומת מכסה קיימת של 30,000. כיום בארץ לפי הערכה קיימים כ- 14,000 פועלים זרים בלבד. אין מספיק עובדים והם יקרים.
במציאות הנוכחית, עבודה בענף הבניה והתשתיות הוא צורך לאומי. למה אין יוזמת ממשלה לקדם עבודה עברית באמצעות פועלים ישראלים? לדעתי, כל אזרח המגיע לגיל 18 חייב לשרת את המדינה, מי שלא מתגייס לצה"ל מכל רבדי האוכלוסייה חייב לשרת באופן אחר כחובה ולא כהתנדבות. בניית הארץ הוא בהחלט שרות חיוני.
נושא השיוון בנטל הוא סוגיה משמעותית בציבוריות הישראלית, הנתונים הם: שיעור אי גיוס בשנת 2022 עמד על 31% גברים ו 45% נשים. רק 17.5% מהם לא התגייסו משיקולי "תורתו אמונתו", 8% פטור רפואי, 5.5% סיבות אחרות (עבר פלילי, קשיי הסתגלות וכו').
חשוב לקדם החלטת ממשלה שמחייבת כל אזרח בגיל גיוס לשרת את המדינה לתקופה כאורך השרות הצבאי.
1 צפייה בגלריה
אלה בן נון מייסדת ומנכ"ל EBN ניהול בניה בע"מ
אלה בן נון מייסדת ומנכ"ל EBN ניהול בניה בע"מ
אלה בן נון מייסדת ומנכ"ל EBN ניהול בניה בע"מ
(צילום: יח"צ)
אין שום סיבה שבחור בן 18 רגיש לגלוטן לדוגמא, לא יתרום. אם הוא לא יכול להתגייס לצה"ל, שיעבוד בבניין. ככל וימומש, זה WIN WIN, צעירים ירכשו מקצוע נחשק, הכשרה ע"ח המדינה כמו כל הכשרה שניתנת במסגרת צבאית. יקבלו משכורת מהמדינה ובתום "תקופת השירות" יצאו לאזרחות עם מקצוע ששכרו בצידו.
הרעיון אינו חדש, יש לא מעט מדינות שבהן חיילים בשרות חובה מתחזקים כבישים ותשתיות לאומיות כחלק מהשרות הצבאי שלהם. יתכן ויש הזדמנות לקחת את הנושא צעד קדימה. היוזמה תחזק את הכלכלה ותקטין באופן משמעותי את התלות בפועלים זרים.
אלה בן נון – מייסדת ומנכ"ל EBN ניהול בניה בע"מ.
d&b – לדעת להחליט