עימות חריף בין האוצר לרמ"י: החשכ"ל דורש להקפיא מכרז שמיועד לאנשי מילואים בקציר
יהלי רוטנברג מאשים את רמ"י בהפרת החוק ובעקיפת מנגנוני פיקוח במכרז של 306 מגרשים למילואימניקים. מנהל רמ"י, ינקי קווינט, דוחה את ההאשמות ופנה ליועמ"שית: "מחלוקת פרשנית לגיטימית"
עימות חריף, הכולל האשמות קשות, נוצר בין משרד האוצר (חשכ"ל ואגף התקציבים) לבין רמ"י סביב מכרז שיועד להיטיב עם אנשי המילואים בישוב קציר (208/2025). מדובר על 306 מגרשים לבנייה עצמית המיועדים כולם (100%) לאנשי המילואים, זאת בהתאם למדיניות הממשלה. לפי מכתב ששיגר החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, למנהל רמ"י, ינקי קווינט לפני שבוע במכרז נפלו שורת פגמים חמורים ובשל כך הוא קורא להקפאתו המיידית עד להשלמת בדיקה משפטית וחשבונאית. המכתב מגיע אחרי שנציגי האוצר טענו כבר בתחילת החודש כי המכרז אינו עומד בתנאי הדין וביקשו לעצור אותו. כך למשל, לטענת האוצר, החלטת המועצה של רמ"י קבעה שלא ניתן להקצות יותר מ-50% מהמכרז למשרתי המילואים.
רוטנברג טוען כי המכרז פורסם שלא כדין, ללא אישור ועדת המכרזים כנדרש, ובניגוד לחוק חובת המכרזים. לדבריוף חוברת המכרז לא אושרה, עלויות הפיתוח לא קיבלו את אישור המועצה, וההליך כולו לווה בשורה של ליקויים, תוך עקיפה של מנגנוני פיקוח ובקרה. נזכיר כי קווינט הוא עורך דין בעצמו וכיהן בעבר כיועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל וכמנהל רשות החברות הממשלתיות.
אלא שלמרות הוראות מפורשות להקפיא את ההליך, ברשות מקרקעי ישראל נפתחה בפועל תיבת המכרז ב-7 ביולי. במשרד האוצר רואים בכך לא רק פעולה בלתי חוקית, אלא גם מהלך מטעה כלפי הציבור ובמיוחד כלפי משרתי המילואים שנטלו חלק במכרז. יתרה מזו, החשכ"ל מאשים כי אי חוקיות המהלך של רמ"י כולל גם שימוש בלתי חוקי בהרשאות גישה לעובדים לא מוסמכים. ואם לא די בכך, רוטנברג כותב כי אין מדובר באירוע בודד אלא "דפוס פעולה בעייתי, חוזר ושיטתי, שיש להפסיקו" ומתייחס לפרסום מודעות נוספות, באותה מתכונת לקויה, גם ביישובים אחרים.
כאמור, החשכ"ל הורה להקפיא כל פעולה הקשורה למכרז, לפרסם הודעה רשמית על ההקפאה, ולהעביר עד היום (יום שני) דו"ח מפורט על כל הליקויים והגורמים המעורבים. הכרזה על זוכים – כך נכתב – לא תתאפשר עד להשלמת התיקונים ואישור מפורש של משרד האוצר.
אלא שברמ"י סבורים שלא נפלו פגמים, גם לא מהותיים, ואין כל סיבה שלא לפתוח את המעטפות עם תוצאות המכרז. "אין מניעה משפטית" הסביר קווינט במכתב ששיגר ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, שם הוא קורא לכנס ישיבה ולפתור את הסוגיה העקרונית: סמכויות החשכ"ל וחשב רמ"י בתוך רמ"י. קווינט מזכיר כי הטבות למילואים מהווים חלק מהותי ממדיניות הממשלה אך בעיקר כי שווקים כמו הישוב קציר נכשלו פעם אחר פעם, כאשר במקרה של קציר ישנו עודף היצע על הביקוש ולכן יש מקום והצדקה למכרזים מסוג זה.
לגופו של עניין, קווינט מסביר כי אין מדובר בהפרת החוק אלא מחלוקת לגיטימית בפרשנות משפטית ולכן כל עוד הוא לא קיבל הוראה מפורשת של היועץ המשפטי לממשלה אין סיבה לעצור את המכרז. קווינט גם מביע ביקורת על כך שההחלטה לעצור מכרז אינה של החשב הכללי או מי מטעמו (הכוונה היא לחשב רמ"י ששייך לחשב הכללי) וגם לא של היועץ המשפטי של האוצר, אלא של היועץ המשפטי של רמ"י, שתמך בהמשך קיומו של המכרז. קווינט מאשים כי נציגו של רוטנברג ברמ"י, חרג מסכמותו ומנע את יישום מדיניות הממשלה. זו לא רק "עשיית שרירים מיותרת ופסולה" מסביר קווינט, אלא שהיא חושפת את המדינה לתביעות נגדה (שלא הזוכים למשל).
ברמ"י מסבירים כי במקרה של מכרז קרקעות, לא מדובר במכרזי רכש "רגילים" כמו במשרדים האחרים אלא שזו ליבת העיסוק של רמ"י, הקצאות בפטור ובמכרז, פעילות שמעוגנת בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל הרבה לפני חוק חובת מכרזים. עוד מזכירים שם כי היקף הפעילות של רמ"י גדלה מאוד והתקנות לא מתאימות לעסקאות ולפעולות שמסווגות כעסקאות ומייצרות בירוקרטיה.






























