סגור

פינג פונג המסילה הרביעית: האחריות הוחזרה לרכבת

לכלכליסט נודע כי בפעם הרביעית תוך חצי שנה הועברה האחריות על מקטע בפרויקט המסילה הרביעית באיילון, וכעת היא תחזור מנתיבי ישראל לסמכות הרכבת

האחריות על מקטע משמעותי בפרויקט המסילה הרביעית באיילון, שעלותו מוערכת ביותר ממיליארד וחצי שקל, הועברה אתמול מחברת נתיבי ישראל (נת"י) לרכבת ישראל אחרי כ־3 חודשים בלבד, ובפעם הרביעית תוך חצי שנה.


הסכם הבנות שחתמו מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר ומנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ מעביר את האחריות לחלק ניכר ממקטע "פרוזדור איילון" מנת"י חזרה לרכבת לאחר מגעים שנמשכו כשבועיים בתיווכה של שרת התחבורה מרב מיכאלי.

הסיבה העיקרית לחזרה של הפרויקט לחיק הרכבת היא שהעבודות על המקטע, הצמודות למסילות נוסעים פעילות, מצריכות תיאום הדוק עם הרכבת מטעמי בטיחות ויעילות. בין היתר, נטען כי לאחר שנת"י כבר החלו לבצע את העבודות התגלה כי העבודה בתוואי מסילתי פעיל בעייתית במיוחד לגוף שחיצוני לרכבת ישראל.
העבודות על הפרויקט יצרו חיכוכים רבים בין נת"י והרכבת, והובילו לחילופי האשמות, עד שהצליחו ששני הצדדים יישבו יחד ויפתרו את המחלוקות ביניהם. מיכאלי היתה מעורבת במגעים.

1 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
(אביגיל עוזי)

לפני כשלושה חודשים הנחה מנכ"ל משרד התחבורה הקודם עופר מלכה להעביר את האחריות לביצוע העבודות במקטע מרכבת ישראל לנת"י. בין היתר נטען כי המעבר היה "עונש" על כך שהנהלת הרכבת התנגדה לדרישת השרה הקודמת מירי רגב להוסיף שעות נסיעה בלילות על חשבון התקדמות פרויקט חשמול המסילה. במשרד התחבורה גיבו את ההחלטה בטענה כי זו מעוגנת בהחלטת ממשלה שקובעת כי "רכבת ישראל לא תקים מסילות רכבת חדשות". עם החלפת השרה והמנכ"לית שינה המשרד את עמדתו.
פרויקט המסילה הרביעית באיילון נועד לשחרר את צוואר הבקבוק של תנועת הרכבות במרכז הארץ על ידי הגדלה משמעותית של היקף הנסיעות בתוואי זה. כיום כ־75% משירותי הרכבת עוברים דרך ציר איילון שמכיל שלוש מסילות בלבד.
במשרד התחבורה וברכבת מעריכים שבנייה של מסילה רביעית תכפיל את תנועת הרכבות בציר. המסילה הרביעית באורך של 22 ק"מ תיבנה על גבי תעלת הניקוז של נחל איילון. עלותו הכוללת של הפרויקט היא כ־5 מיליארד שקל והוא צפוי להסתיים עד 2028–2029.
שרת התחבורה מיכאלי: "חידוש הקמת המסילה הרביעית הוא צעד הכרחי וקריטי לקידום החזון התחבורתי שלנו ולהעצמת התחבורה הציבורית. המסילה זו תסייע בין היתר להפחתת כמות כלי רכב בכבישים".