סגור
פרופסור רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו (צילום: מירי גטניו דוברות איכילוב)

פרשנות
יושב על הגדר של איכילוב: פרופ' רוני גמזו, התבלבלת

איכילוב הוא מפעל עצום ואדיר שחייב מנהל שמקדיש לו 24 שעות ביממה; ואולם המצב כיום, בו לא ברור מי מנהל את בית החולים - אינו בריא

בלבול מאוד גדול פוקד בימים אלו את אחד מבתי החולים החשובים בישראל, זה שמשרת את תושבי תל אביב ונמצא בבעלותם. הבלבול מתמקד סביב השאלה: מי מנהל אותו?
למי שפספס את האירוע, פרסם פרופ' רוני גמזו, שעדיין משמש מנכ"ל המוסד הרפואי החשוב, מכתב פרידה בתאריך 21 בספטמבר ובו כתב: "בשבועות האחרונים גמלה בלבי החלטה לפנות את תפקיד מנכ״ל בית החולים ולאפשר למנהיגות חדשה ופורצת דרך לנהל את בית החולים למול אתגרי העתיד. מנהיגות ציבורית מעוררת השראה נמדדת ביכולת לפנות את מקומך לדור הבא גם כשאתה מרגיש עוצמה, נוחות וביטחון בתפקיד שלך".
באותו מכתב הבהיר גמזו שהוא מעוניין להישאר בתפקיד שלא ממש היה קיים קודם "הדומה במתכונתו ליושב ראש", ואמר כי יעסוק בפיתוח בית החולים, בהעצמת החברות־הבנות שלו, בקידום השקעות בתחום ה־tech-health ובפיתוח הפעילות הבינלאומית של המרכז. אחרי בירור של "כלכליסט", התברר כי הכוונה היתה לתפקיד יו''ר תאגיד הבריאות שליד בית החולים איכילוב, תפקיד נלווה שבדרך כלל מבוצע על ידי מנכ"ל בית החולים. כלומר, המנכ"ל הבא יצטרך לוותר עליו כי גמזו לא ממש רוצה להיפרד לגמרי.
דברי גמזו נכתבו אחרי שפורסם שהוא מעוניין להיות, בין השאר, ראש עיריית תל־אביב, כמו גם התגייסותו לשמש בודק חיצוני של תנובה בפרשת סנפרוסט שסיבכה אותה אחרי שנמצאו חלקי גופות עכברים ונחשים בתוך שקיות הירקות הקפואים, בקשה שירדה מהפרק אחרי שלא קיבל אישור לכך.
אתמול הצליח גמזו לממש עוד אספירציה שלו כאשר השיג עוד תפקיד חיצוני בעל פרופיל תקשורתי גבוה והפך לבודק החיצוני של שערורייה אחרת: זו של אסותא עם העוברים. לפני זה הוא גם הספיק לארגן לשר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן מסיבת פרידה שבה הכריז עליו כשר הבריאות הטוב שהיה. לא ברור כלל אם תושבי תל אביב־יפו (בעלי בית החולים, זוכרים?) היו ששים להעניק תואר כבוד שכזה אחרי התנהלותו של ליצמן בשלל פרשיות, חלקן פליליות, ובעיקר זכורה תמיכתו המתמשכת במלכה לייפר המואשמת במעשים פדופיליים.
גמזו, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ופרויקטור הקורונה, הוא טאלנט וכבודו במקומו מונח. זכותו להתלבט לאן פניו. אבל הוא קצת התבלבל. והבלבול שלו כנראה כבר חלחל למוסד שאותו הוא מנהל. בכירים בבית חולים החלו להרים גבה כאשר הבינו כי גמזו ממשיך לחפש בחוץ, אבל נשאר בפנים, אחרי שהודיע על רצונו לעזוב. איכילוב הוא מפעל עצום ואדיר שחייב מנהל שמקדיש לו 24 שעות ביממה ורוצה מאוד לנהל אותו. המצב הנוכחי אינו בריא בלשון המעטה, לא לבית החולים ולפיכך, גם לא לתושבי תל אביב.
הדבר המטריד לא פחות הוא השאננות של המעורבים בפרשה. ראשית, בית החולים. התשובה הרשמית של איכילוב היא כי בעצם לא קרה שום דבר. "הדברים יתבהרו בחודשיים הקרובים. בינתיים אין שינוי באופן ניהול בית החולים", השיבו מדוברות איכילוב. "גמזו לא הניח מכתב התפטרות ולכן הוא ממשיך לכהן כמנכ"ל". כלומר, שום דבר לא קרה.
שנית, משרד הבריאות, הרגולטור של מערכת הבריאות ושל בתי החולים הציבוריים (כמו איכילוב). היעלה על הדעת שכך מתנהל מנכ"ל בית חולים והוא לא נקרא לסדר? גורמים במשרד הסבירו כי אין הרבה מה לעשות שכן אין מכתב התפטרות. ל"כלכליסט" נודע שבכירים במשרד אכן שאלו את גמזו מה הן כוונותיו כי הבינו שלא מדובר בהתנהלות בריאה. גמזו אמר להם שהוא יענה להם בקרוב, ובמשרד הבריאות - ממתינים.
גם עיריית תל אביב אחראית. היא מייצגת את בעלי בית החולים, ושם ממתינים לסימן מגמזו. גורמים בעירייה הסבירו כי כל עוד אין מכתב, קשה לקבוע דיון כלשהו או ועדת איתור. אז אם גמזו לא ממש משחרר והוא מגדיר את טענת ה"ואקום הניהולי" באיכילוב כ"קשקוש", אז לפחות על המוסדות הממונים עליו להתעורר ולהתפכח. כי כמו שגמזו עצמו כתב: "מנהיגות ציבורית מעוררת השראה נמדדת ביכולת לפנות את מקומך לדור הבא".