סגור
בנימין נתניהו  דודי אמסלם והדירקטור חיים פרוימוביץ
בנימין נתניהו, דודי אמסלם והדירקטור חיים פרוימוביץ' (צילום: טיקטוק)

בלעדי
היו"ר המיועד הכחיש, אמסלם הודה: "היכרות רבת־שנים"

חיים פרוימוביץ', המועמד של דוד אמסלם ליו"ר דירה להשכיר, הצהיר בטופסי המועמדות כי אין לו קשר אישי לנבחרי ציבור, אך בלשכת השר השיבו לכלכליסט לפני כחודש שהשניים מכירים שנים רבות. לחברה אין יו"ר כבר שמונה חודשים

המועמד של השר דוד אמסלם לתפקיד יו"ר דירה להשכיר חיים פרוימוביץ' טען בטפסי המועמדות שלו כי אינו בקשר עם נבחרי ציבור ושרים, וזאת בזמן שהשר עצמו דווקא העיד לפני כחודש כי הוא נמצא איתו בקשר כבר שנים רבות.
כבר שמונה חודשים שחברת הדיור הממשלתית דירה להשכיר מתנהלת ללא יו"ר קבוע, מאז התפטרותו של היו"ר הקודם אודי אדמתי. בחודש שעבר נחשף ב"כלכליסט" כי השר הממונה על רשות החברות דוד אמסלם מקדם לתפקיד היו"ר בחברה את הדירקטור המכהן חיים פרוימוביץ', שמכהן מהחודש שעבר כיו"ר בפועל של החברה אך מינויו טרם אושר על ידי רשות החברות והממשלה.
פרוימוביץ' הופיע בסרטון טיקטוק שבו צולמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמסלם, במהלך חגיגות בביתו של האחרון. בסרטון פרוימוביץ' חוגג עם המשתתפים ואף מניח את ידיו על כתפיו של אמסלם. למרות מה שנדמה כהיכרות צפופה עם השר ובכירים בליכוד - פרוימוביץ' הצהיר בטופסי המועמדות שלו לתפקיד כי אין לו קשר לאף שר בהווה או בעבר. בנוסף, פרוימוביץ' מוכר כפעיל ליכוד ותיק, ושימש בשנת 2009 כחבר ועדת הבחירות המרכזית מטעם הליכוד.
בכתבה מ־2015 שפורסמה בכיכר השבת הוגדר פרוימוביץ' בתור "איש העסקים החרדי חיים פרוימוביץ', מקורבו של שטייניץ" (השר לשעבר יובל שטייניץ) ומצוין שם שהוא נשלח מטעם שטייניץ להיפגש עם אנשי ש"ס בסוגיה הקשורה למינוי דיינים.
שטייניץ ככל הנראה לא שכח את פרוימוביץ' כל כך מהר, ובשנת 2017 הוא מונה לדירקטור בשח"מ מקורות ביצוע, החברה־הבת של חברת מקורות שהיתה תחת אחריותו של שטייניץ כשר האנרגיה. שטייניץ ניסה גם למנות אותו ב־2019 לדירקטור בחברה־האם מקורות, אך הוועדה לבדיקת מינויים בחברות הממשלתיות דחתה את הבקשה למינוי בגלל חוסר התאמה. בשנת 2020 הקדנציה של פרוימוביץ' כדירקטור בשח"מ מקורות ביצוע הוארכה על ידי השרים זאב אלקין, שכיהן כשר המים, ואמסלם בקדנציה הקודמת שלו כשר הממונה על רשות החברות.
ב־2021 האחריות על המים חזרה לשטייניץ, שניסה יחד עם אמסלם למנות את פרוימוביץ' ליו"ר שח"מ מקורות ביצוע, אך המינוי לא אושר עקב חוסר ניסיון מקצועי והיקף ניהולי מתאימים. בפברואר 2022 מונה פרוימוביץ' לדירקטור בחברת דירה להשכיר על ידי אלקין (הפעם כשר השיכון) ואביגדור ליברמן, שר האוצר דאז.
בכל הפעמים שנעשה ניסיון למנות את פרוימוביץ' לדירקטור או יו"ר דירקטוריון, הוא היה צריך להצהיר על זיקה פוליטית וקשר לנבחרי ציבור. פרוימוביץ', כמו כל מועמד אחר, נשאל שאלות מפורשות כמו "האם השתתפת או קיימת קשר עם אדם אשר ממנה או בוחר לתפקידים ציבוריים בהווה או בעבר" ואם קיים "קשר אישי לשר, בהווה או בעבר, כולל קרבה משפחתית, קשרי חברות או היכרות אישית אחרת". לכל השאלות הללו השיב פרוימוביץ' בפירוש "לא" בכל הפעמים, החל משנת 2017 ועד עכשיו. פרוימוביץ' גם הצהיר כי אינו חבר בגוף פוליטי או מפלגה החל מינואר 2009.
לפני כחודש, כאשר נשאל השר אמסלם על ידי "כלכליסט" אם פרוימוביץ' מקורב אליו, מלשכתו נמסר כי "יש להם היכרות רבת־שנים", אך השר מעוניין למנות אותו לתפקיד "בזכות כישוריו".
חברת דירה להשכיר נוסדה ב־2013 במטרה לפתח את שוק הדיור להשכרה ארוכת טווח במחיר מפוקח. כיום החברה כפופה לשר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף. בשביל שפרוימוביץ' ימונה ליו"ר הוא זקוק לאישור הוועדה לבדיקת מינויים בחברות הממשלתיות, ולבסוף לחתימה של שני שרים: גולדקנופף ואמסלם.
פרוימוביץ' זומן גם להליך שימוע לפני הדחה מתפקידו כדירקטור בדירה להשכיר בנובמבר 2022 על ידי מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים. רוזנבוים טענה כי דירה להשכיר מתנהלת תקופה ארוכה ללא מנכ"ל ומנגד בדירקטוריון החברה טענו כי הרשות היא זו שמנעה את איוש המשרות הללו. בסופו של דבר, יו"ר החברה אודי אדמתי התפטר בעקבות טענות רוזנבוים ומאז החברה נמצאת ללא יו"ר קבוע. מפברואר 2021 משמשת כממלאת מקום המנכ"ל ענבל דוד, עד אז היועצת המשפטית של החברה.
הדירקטוריון ביקש להפוך את המינוי שלה לקבוע, אך גם את המהלך הזה רוזנבוים מנעה. מצב הדברים כעת הוא שלחברה אין סמנכ"ל כספים קבוע או יועץ משפטי, היא מנוהלת על ידי מנכ"לית בתקן ממלאת מקום וארבעה מתוך תשעה מושבים בדירקטוריון לא מאוישים.
מרשות החברות הממשלתיות נמסר כי "המועמד מצוי בהליכי בדיקה ולכשתושלם הבדיקה, מועמדותו וחוות דעת הרשות יועברו לוועדת המינויים. הרשות לא מוסרת מידע בדבר מועמדים".