סגור

מנכ"ל הביטוח הלאומי מסיים את תפקידו ותוקף בחריפות את אגף התקציבים

שר הרווחה מאיר כהן יחליף בשבועות הקרובים את מאיר שפיגלר, שהקדנציה שלו הסתיימה בנובמבר ונחשב למינוי של הליכוד. במכתב ששלח לשר לכבוד סיום תפקידו, תקף המנכ"ל את אגף התקציבים במשרד האוצר על רקע המחלוקת בנושא יתרות הביטוח הלאומי: "עשו בכספי המבוטחים כבשלהם"

שר הרווחה מאיר כהן מתכוון להחליף את מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר בשבועות הקרובים, לאחר שהקדנציה שלו הסתיימה בנובמבר בתום ארבע שנים. האחרון שלח היום (ג') לשר מכתב בו הוא מודה לו על הארכת כהונתו מעבר למועד ועל האמון שנתן בו, אך ניצל זאת לתקוף את אגף התקציבים באוצר על רקע המחלוקת סביב סוגיית יתרות הביטוח הלאומי.


שפיגלר מונה על ידי שר הרווחה לשעבר חיים כץ ונחשב מקורב לליכוד. השר כהן ממפלגת יש עתיד מתכוון למנות ועדת איתור בימים הקרובים כדי למצוא לו מחליף.

1 צפייה בגלריה
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר
(צילום: יואב דודקביץ)

לדברי שפיגלר ביחס לסוגיית היתרות והשימוש בהן, "מאז הקמת הביטוח הלאומי נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר התייחסו לעודפי הגבייה של דמי הביטוח כמקור הכנסה לכיסוי הגירעון התקציבי של המדינה. בכל הזדמנות שנקרתה בדרכם הם נעזרו בחוק ההסדרים ועשו בכספי המבוטחים כבתוך שלהם, ברוב המקרים באופן חד-צדדי, בניגוד להערות דו"חות המבקר המדינה בעניין".
עוד טוען שפיגלר כי "מדובר בעתודות הכספיות שאמורות להבטיח את היכולת של הביטוח הלאומי לעמוד בהתחייבויותיו כלפי הדורות הבאים. הניסיון המצטבר מתחילת המאה ה-21 מלמד שהזכויות הסוציאליות של התושבים הן ככלי ביד היוצר. במבט לאחור, הוכח לכאורה שבהתאם לצורך מעצבים אותן מחדש על ידי צמצומן, ביטולן, הלאמת כספי המבוטחים ועוד".
יתרות הביטוח הלאומי עומדות לפי האוצר על כ-210 מיליארד שקל (אחרי נזקי הקורונה), ולפי הביטוח הלאומי על 250 מיליארד שקל. הן מופקדות באוצר תמורת ריבית ומשמשות כבסיס לתקציב המדינה. הביטוח הלאומי דרש בשנים האחרונות להעביר אותן לניהול שלו בטענה שאינו מאמין שכאשר יגיע הצורך להשתמש בהן האוצר יחזיר אותן, ובמקום זה הוא יקצץ בקצבאות. האוצר רואה בכספי הביטוח הלאומי חלק מתקציב המדינה, והזהיר שהיענות לדרישה להחזיר את היתרות תביא לגירעון תקציבי ענק. בשיא המאבק סביב הסוגיה בשנים 2018 ו-2019 הוחלפו עלבונות קשים בין שפיגלר לראש אגף התקציבים אז שאול מרידור. ייתכן כי בביקורת שמותח שפיגלר הוא מתייחס באופן מרומז לקיצוץ הקצבאות על ידי יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, כשזה היה שר האוצר.
במכתבו התייחס שפיגלר גם לתפקידו של הביטוח הלאומי במשבר הקורונה, ש"העצים את הצורך בביטוח הלאומי, את ההכרה בזכות קיומו ואת החובה הלאומית לשמור על עצמאותו הניהולית, איתנותו הפיננסית ויכולתו האוטונומית לקבל החלטות מקצועיות".
עוד התייחס שפיגלר לאתגרים העומדים כעת בפני הביטוח הלאומי, שהם לדבריו "הרחבת תחומי מיצוי זכויות אוטומטיות, ללא צורך בהגשת תביעה; רביזיה בחוקי האבטלה והבטחת ההכנסה - פישוט החוקים, הפחתת סרבולם ומורכבותם; הבטחת עצמאותו הניהולית תפעולית ואיתנותו הפיננסית של הביטוח הלאומי".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה לדברי שפיגלר כי הוא "מעביר מדי שנה תקציב של עשרות מיליארדי שקלים, הנדרש לתשלומי הקצבאות של הביטוח הלאומי. כך היה בעבר וכך יהיה בעתיד. ללא הסתמכות על תקציב המדינה, הביטוח הלאומי לא היה מסוגל לשלם את הקצבאות לתושבי ישראל כבר היום. יודגש כי מעבר לתקציב זה, משרד האוצר מעביר מדי שנה לביטוח הלאומי את תשלומי החוב והקרן (על היתרות המוחזקות אצלו, ש"א), תוך סבסוד הריבית באופן שוטף".