סגור
מלחמת עזה שדרות פינוי תושבים אוטובוס מפונים חרבות ברזל  15.10.23
פינוי תושבים משדרות (צילום: JACK GUEZ / AFP)

ועדת חריגים תאפשר למפונים שישובו לבתיהם להתחרט ולחזור למלונות

הממשלה תקים ועדת חריגים שתדון בבקשות תושבים בדרום שפונו מבתיהם בשל המלחמה לעשות "שימוש מעורב" במלונות על חשבון המדינה לצד קבלת מענק מחיה יומי. כך, גם מי שבחר לשוב לביתו ולקבל מענק כספי יוכל להתחרט ולשוב לאירוח במימון המדינה

הממשלה אישרה היום (א') הקמת ועדת חריגים שימנה שר התיירות חיים כץ ותדון בבקשות תושבים בדרום שפונו מבתיהם בשל המלחמה לעשות "שימוש מעורב" במלונות על חשבון המדינה לצד קבלת מענק מחיה יומי, כך שגם מי שבחר לשוב לביתו ולקבל מענק כספי, יוכל להתחרט ולשוב לאירוח במלון או חדר הארחה במימון המדינה. בין השאר ההחלטה מסדירה את זכאות חיילים ועובדים לעשות שימוש מעורב וקבלת מענק יומי לצד שהייה במלון.
מדובר בתיקון להחלטת הממשלה שהוביל משרד הביטחון, שאושרה לפני שבוע וקבעה כי החל מ-1 בינואר מפונים מיישובים מוגדרים בדרום בטווח של 4-7 קילומטר מרצועת עזה, יוכלו לשוב לבתיהם ולקבל "מענק שיבה" - תגמול יומי הזהה בגובהו למענק האכלוס היומי למפונים (בגובה 200 שקל למבוגר ליום ו-100 שקל לילד) עד ל-29 בפברואר, שיאפשר להם התארגנות והסתגלות בבתיהם. אותה החלטה קבעה עוד כי מי שלא שהה במתקן קליטה במימון המדינה באותו מועד (1 בינואר), לא יוכל לחזור לשהייה במתקנים אלה.
ההנחיה הזו נוגעת לתושבי המועצות האזוריות חוף אשקלון, שער הנגב ושדות נגב, לתושבי יד מרדכי והעיר שדרות. אולם, לאחר אותה החלטה התברר שיש לא מעט מקרים של תושבים שעלולים להיפגע מההחלטה לאחר שלא שהו ב-1 בינואר במלון או בבית הארחה, ויש אוכלוסיות בהקשר זה, שיש להסדיר את עניינן, כמו חיילי מילואים שבינתיים השתחררו או עובדים ששהו במהלך השבוע באחד היישובים ולא במלון ועוד אוכלוסיות, שלא שבו לבתיהן באופן קבוע.
בעקבות זאת יזם כץ תיקון להחלטה הקודמת, שאותו אישרה היום הממשלה בישיבתה, במסגרתו היא הסמיכה את כץ להקים ועדת חריגים שתכלול את נציג החשב הכללי באוצר ונציגים ממשרד התיירות ובהם יועמ"ש המשרד או נציג מטעמו. הוועדה תהיה רשאית לאשר בקשות שיימצאו על ידה מוצדקות להחרגה, כך שאותם תושבים יוכלו לעשות "שימוש מעורב" בין שהייה במתקני הקליטה במימון המדינה למענק האכלוס העצמאי. בנוסף, במקרים מוצדקים ובאישור ועדת החריגים יוכלו גם מי שהתחרטו על השיבה לביתם, לחזור לשהות בבית מלון או מתקן הארחה במימון המדינה.
עוד נקבע בהצעת המחליטים שאושרה, שאותם תושבים שיוחרגו יהיו זכאים בטווח התאריכים שאושר (1 בינואר - 29 בפברואר), בהתאם לקריטריונים ולמקרים שתקבע ועדת החריגים לשוב למתקן הקליטה שבמימון המדינה, "שכן הם טרם שבו ליישובם באופן קבוע. מדובר במקרים בהם התושבים בחרו שלא לשוב לביתם, אלא יוצאים ממתקני הקליטה כדרך התנהגות שבשגרה או בנסיבות מוצדקות אחרות".
לדברי כץ, "ועדת החריגים תאפשר את הגמישות הנדרשת למפונים ותמנע מצבים בהם תושבים לא מקבלים את המענה שהם צריכים כי 'החוק קבע'. משפחות שחזרו ליישוב והתחרטו, יוכלו לחזור למלון. כך גם במקרים בהם משפחה עדיין נותרה בפתרון האירוח במימון המדינה, אבל אחד מבני המשפחה, נדרש שלא לשהות בו במהלך כל השבוע, בשל צרכי עבודה, לימוד בפנימיות, חיילים בשירות סדיר או מילואים ועוד".