סגור

פרסום ראשון
"צריך לתת את חיסוני הקורונה לילדים בקופות החולים, לא בבתי הספר, אחרת יהיה כאוס"

כך אומר ד"ר עדי ניב-יגודה, חבר בקבינט המומחים של מגן ישראל; הוא אמר את הדברים בעקבות תמיכת משרד הבריאות במתן החיסונים בבתי הספר; לדבריו, "גם אם יספיקו לתת את המנה הראשונה, איפה יחסנו בחופש במנה השנייה?"; משרד הבריאות: "אנו מתקשרים עם הגורמים שיגדילו את היכולת לחסן ובפרק זמן מהיר יותר, תוך נגישות וזמינות מרביים"

בניגוד לעמדת כמה בכירי מערכת הבריאות, משרד הבריאות מתכוון לחסן ילדים בני 12-16 נגד קורונה בתוך כותלי בית הספר - אך לא באמצעות אחיות שירותי בריאות התלמיד אלא על ידי שני ספקים חיצונים: מד"א והחברה הפרטית "נובולוג" – כך עולה מטיוטה שהכין המשרד בנושא מבצע חיסון הילדים.
כיום שירותי הבריאות ניתנים לתלמידי כיתות א'-ט' (חיסונים, בדיקות סינון גדילה, ראייה ועוד) בבתי ספר באמצעות שירותי בריאות התלמיד, והחיסונים ניתנים בבתי הספר על ידי אחיות בריאות התלמיד.
באופן מפתיע, למרות התשתית המוכרת והקיימת בחר משרד הבריאות בשיטה הפחות מתאימה במקרה הזה, אך גם מבלי להתשמש ביתרון שלה-אחיות שירות בריאות התלמיד שבאזורי הדרום וצפון הארץ שייכות למשרד הבריאות (ביתר האזורים על ידי ספקים חיצוניים בהנחיה ופיקוח הדוק של משרד הבריאות שכבר היום נמצאים בבתי הספר ופועלים כידו הארוכה של משרד הבריאות (בין היתר על המערכת הממוחשבת של משרד הבריאות - תיקי בריאות דיגיטליים).

2 צפייה בגלריה
חיסון ילדים קורונה מודרנה
חיסון ילדים קורונה מודרנה
חיסון ילדים
(צילום אילוסטרציה: גטי אימג'ס)
"במציאות הקיימת, ולאור העובדה שנותרו עוד 3 שבועות לסיום שנת הלימודים, חיסוני קורונה לילדים צריכים להתבצע בקופות החולים ולא בבתי הספר", אומר ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות ומשפט רפואי וחבר בקבינט המומחים של מגן ישראל. "במקום ללכת בדרך המלך ולעשות שימוש יעיל בתשתיות בריאות הקיימות בקופות החולים או בשירותי בריאות התלמיד, נוצר פתרון כלאיים שהוא מעוות מיסודו. המתווה המתגבש עלול לייצר כאוס אדיר גם במערכת הבריאות וגם בציבור. כפילות בהזנת מידע לתיקים רפואיים, בלבול הורים בין פעילות השגרה בבתי הספר לבין חיסוני הקורונה, בזבוז מנות חיסון שיצאו לשטח ולא תהיה היענות ועוד. המודל המוצע מערב קופות חולים (שאין להן כעת קשר עם הפעילות בבתי הספר) וספקים זרים".
ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר בקבינט המומחים של מגן ישראל, אמר: "במציאות הקיימת, ולאור העובדה שנותרו עוד 3 שבועות לסיום שנת הלימודים, חיסוני קורונה לילדים צריכים להתבצע בקופות החולים ולא בבתי הספר. במקום ללכת בדרך המלך ולעשות שימוש יעיל בתשתיות הבריאות הקיימות בקופות החולים או בשירותי בריאות התלמיד, נוצר פתרון כלאיים שהוא מעוות מיסודו. המתווה המתגבש עשוי לייצר כאוס אדיר גם במערכת הבריאות וגם בציבור. כפילות בהזנת מידע לתיקים רפואיים; בלבול הורים בין פעילות השגרה בבתי הספר ובין חיסוני הקורונה, בזבוז מנות חיסון שיצאו לשטח ולא תהיה היענות ועוד".
לדבריו, "המודל המוצע כעת מעוות מבחינה מקצועית תוך שהוא מערב קופות חולים (שכיום אין להן קשר עם הפעילות של שירותי בריאות התלמיד בבתי הספר), ספקים זרים לתשתית השירות הקיימת ועם שונות גבוהה משיטת ההפעלה הנהוגה. לדוגמה: מד"א לא מעסיק אחיות וחיסוני הקורונה צפויים להינתן על ידי פרמדיקים וחובשים".
בניגוד לחיסוני מבוגרים, כבר ידוע כי ההיענות של ההורים לחיסון הילדים תהיה נמוכה בהרבה, אז השאלה היא מדוע צריכים לחסן בבתי הספר. מסקר שערכה קופת חולים מאוחדת בסוף השבוע שעבר עולה כי רק 49% מההורים במגזר הכללי בטוחים כי יאשרו לחסן את ילדיהם נגד נגיף הקורונה. כמו כן, שיעור הבטוחים בכך מקרב הורים במגזרים החרדי והערבי נמוך אף יותר - כ-38% בלבד כאשר התשובה הנפוצה שם היתה "מעדיפים להמתין שילדים אחרים יחוסנו קודם".
2 צפייה בגלריה
ד''ר עדי ניב יגודה
ד''ר עדי ניב יגודה
ד''ר עדי ניב יגודה
(אביגיל עוזי)
גם פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, התייחס לנושא בשיחות סגורות והסביר כי השיטה שצפויה להיבחר לא תהיה אפקטיבית.
לדברי ניב-יגודה, "כיוון ששנת הלימודים צפויה להסתיים בקרוב, גם אם יספיקו לחסן את המנה הראשונה בבתי הספר תעלה השאלה איך ואיפה מחסנים את הילדים במנה השנייה. קופות החולים הוכיחו בשנה האחרונה יכולות פנטסטיות בכל הנוגע לחיסון אוכלוסיית ישראל נגד קורונה – בנקודת הזמן הנוכחית יש להשאיר את חיסוני הילדים בידי קופות החולים".
ניב-יגוד הדגיש כי אם יחליטו לבצע את החיסונים בתוך בתי הספר, יש להיערך לכך שחיסוני הקורונה יינתנו אחת לתקופה (בדומה לחיסוני שפעת) ולכן יש לשקול את האפשרות לשלב חיסוני קורונה בצורה מסודרת במסגרת התשתיות הקיימות כבר היום של שירותי בריאות התלמיד וכחלק מתוכנית החיסונים השנתית.
משרד הבריאות מסר בתגובה: "המשרד שוקל לבצע את הרחבת מבצע החיסונים לבני נוער בני 12-16 ולהבטיח את הנגישות והזמינות המרביים לרווחתם ונוחותם גם של בני הנוער וגם של הוריהם. לכן, בבואנו לקבוע את השיטה והדרך, בדיון עם קופות החולים, קבענו שזה יהיה גם בבתי הספר וגם בקופות החולים. זאת כדי להגיע ככל שניתן ליותר בני נוער ולנצל את הניסיון שצברנו במהלך חיסון מבוגרים.
"חשוב להדגיש כי השיטה היא אינה חדשה שפי שצוין בכתבה. גם מד"א וגם נובולוג חיסנו במבצע החיסונים מבוגרים מחוסנים רבים במקומות שונים ברחבי הארץ. כך למשל, מד"א היתה אחראית מטעם משרד הבריאות ומטעם הקופות לחיסון במגן אבות. כך שאלו לא גורמים חדשים שאינם יודעים לחסן. אנו מתקשרים עם הגורמים שיגדילו את היכולת לחסן ובפרק זמן מהיר יותר, תוך נגישות וזמינות מרביים. זו הדרך שבה נרצה לעשות זאת וזו תבוצע גם בקופות".