סגור
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה וח"כ נעמה לזימי
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה וח"כ נעמה לזימי (צילומים: אלכס קולומויסקי, שרון צור)

לזימי לאוחנה: "הפעל סמכותך לכינוס הוועדה לדיון בכספים הקואליציוניים"

הח"כית ממפלגת העבודה שיגרה מכתב ליו"ר הכנסת בו ציינה כי יו"ר ועדת הכספים משה גפני מעכב מזה חודש דרישה לדיון בכספים הקואליציוניים; זאת תוך ניצול הלאקונה שתקנון הכנסת לא קובע לוח זמנים למילוי דרישה זו

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מעכב מזה חודש קיום דיון בוועדת הכספים על הכספים הקואליציוניים. ח"כ נעמה לזימי (העבודה), ממלאת מקום קבועה בוועדה שיגרה הבוקר (ג') מכתב ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) בו ביקשה שיפעיל סמכותו "כדי לכנס את ועדת הכספים לדון בכספים הקואליציוניים, כמתחייב בחוק".
במכתבה לאוחנה ציינה לזימי כי "לפני כחודש, הגשנו שליש מחברי ועדת כספים בקשה לקיום דיון דחוף בנוגע לתמונת המצב של הכספים הקואליציוניים. לצערי, טרם נקבע דיון למרות שחלה חובה חוקית לקיימו. חברי ועדת הכספים חייבים לקבל בהקדם האפשרי את תמונת המצב של הכספים, בטרם נגיע לאישור תקציב 2023 המתוקן ותקציב 2024 החדש. מן הסתם, כל צורך להרחבת תקציב לצורך המאמץ המלחמתי והעורף נחוץ וראוי, אך לא ייתכן שנעשה זאת ללא מיצוי הכספים הפוליטיים וללא קבלת תמונת מצב מלאה ועדכנית על מצבם. אנו חייבים לקבל תמונה שקופה, מיידית וגלויה בנושא. כולי תקווה שבקשתי תענה, ושתופסק הפגיעה בעבודתנו כחברי כנסת פעם אחר פעם".
ב-26 באוקטובר פנו ביוזמתה של לזימי שבעה ח"כים בוועדה - רובם מהאופוזיציה בדרישה לקיום דיון דחוף בנושא הכספים הקואליציוניים. מדובר בח"כים: לזימי, מרכז האופוזיציה בוועדה ח"כ ולדימיר בליאק ומיכל שיר (יש עתיד), חמד עמאר (ישראל ביתנו), ועאידה תימא סלימאן (חד"ש). הצטרפו אליהם שתי ח"כיות מהקואליציה: אורית פרקש הכהן ושרן השכל (המחנה הממלכתי).
הח"כים דרשו "לקבל פירוט מלא וברור עבור כל אחד מהסעיפים הקואליציוניים בדבר המימוש והכוונות למימוש. אנו דורשים שהכספים יועברו באופן מיידי למאמץ המלחמתי, לבריאות הנפש, לשיקום, לרווחה ולפיצויים. לא ייתכן שעד עתה הממשלה לא הכריזה על ויתור מוחלט על הכספים הללו והפנייתם לצרכים הלאומיים" - נכתב בפנייה לגפני.
על פי תקנון הכנסת, "יו"ר הוועדה יכנס את הוועדה לישיבה דחופה על פי דרישה של שליש מחברי הוועדה". העניין הוא שהתקנון לא קבע לוח זמנים ספציפי, כך שזו בהחלט לאקונה המאפשרת לגפני לא למהר ולכנס את הוועדה.
לאחר שלזימי פנתה כמה וכמה פעמים במהלך ישיבות ועדת הכספים אל גפני בבקשה לכנס את הדיון ולא נענתה, גפני ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעכבים העברת 1.352 מיליארד שקל לשיקום העורף, לבתי מלון, ורשויות מקומיות שקלטו מפונים- זאת מאחר שכחצי מיליארד שקל מהסכום ימומן מקיצוץ בכספים הקואליציוניים. מלשכת גפני סירבו להגיב.