סגור

בנט בדיון סוער על התקציב: "מערכת הבריאות הורעבה"; נתניהו: "עבאס זכה בפיס"

לבקשת 40 ח"כים מהאופוזיציה התכנסה מליאת הכנסת לדיון ב"תקציב האנטי חברתי". ראש הממשלה נפתלי בנט התמקד בתוספות לבריאות ולתחבורה הציבורית, והאשים: "התמכרתם לסגרים". נתניהו תקף מנגד: "הכסף אצל עבאס"

מליאת הכנסת התכנסה הערב (יום ב') לדיון סוער תחת הכותרת "תקציב אנטי חברתי". ראש הממשלה נפתלי בנט מנה את הישגי ממשלתו, אך דבריו נקטעו פעם אחר פעם. "הממשלה הנוכחית משוחררת מרוב הכבלים הקואליציוניים והאינטרסנטיים שעטפו אתכם והעבירה כבר בקריאה הראשונה את התקציב הכי חברתי שהיה פה שנים", אמר בנט.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ב כנסת
נפתלי בנט ב כנסת
ראש הממשלה נפתלי בנט במליאת הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ')
בנט נאם בעקבות בקשתם של 40 ח"כים מהאופוזיציה. הדיון היה סוער ולפני שבנט עלה לדוכן הוציא יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) את הח"כים דוד ביטן ואופיר כץ (ליכוד). ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) קרא לעבר בנט "ראש הממשלה שקרן", וגם הוא הוצא מהאולם. במהלך הדיון הוצאו חברי כנסת נוספים ובהם מאי גולן (ליכוד).
"אנו מעבירים תקציב, וזה משהו שלא קרה מאז חודש מרץ 2018", אמר, "שנים שלא עבר פה תקציב כי בכל פעם לקחו את התקציב שבוי לצרכים פוליטיים. לראשונה יכולנו לשבת ביחד ולהתבונן על הצרכים התשתיתיים של המדינה, להיות קשובים לאזרחים ולנתב את משאבי המדינה בצורה נכונה. היציאה מגל הדלתא בלי סגרים, הצמיחה עולה והאבטלה יורדת. רק היום פורסם על ירידת הגירעון שנצבר בתקופתכם (הממשלה הקודמת). אם היו ממשיכים במדיניות הסגרים של הליכוד שהתמכרתם אליהם, היינו מגדלים את הגירעון בעוד 60 מיליארד שקלים. לא 200 אלא 260 מיליארד על חשבון נגמ"שים לא ממוגנים, לשלוח ילדים לניתוח מציל חיים - את הכול הייתם מבזבזים את עוד סגרים".
בתחום הבריאות, אמר בנט: "הוספנו שני מיליארד לבריאות, מעבר לתקציב הנוכחי. קיבענו 600 תקני רופאים, 1,500 תקני אחיות ומאות תקני עובדי מקצועות הבריאות לבסיס התקציב. אישרנו תוכנית לפתיחת 270 כיסאות לימוד לרופאים נוספים ו-1,500 כיסאות לימוד לאחיות בכל שנה. המערכת הייתה זקוקה לזה, אחרי שהורעבה משך שנים".
בתחום התחבורה ציין בנט את המטרו, "שיהפוך את גוש דן למטרופולין נורמלי, ולא פקק אחד ענקי ותקוע כפי שהוא היום". הוא ציין כי הפרויקט יעלה 150 מיליארד שקל, "כבר בתקציב הקרוב אנחנו מקצים לכך כ-6 מיליארד שקל". עוד אמר כי 3.5 מיליארד שקל הוקצו להרמת מסופי אוטובוסים ועוד 2 מיליארד לסלילת שבילי אופניים.
הוא התייחס גם ליוקר המחיה, "נושא שהוא בעיניי אחד המרכזיים - סל הקניות. העגלה בסופר של כל משפחה ישראלית מגיעה עם תג מחיר מהגבוהים בעולם. משך שנים המחירים פה נוסקים. בזה אפשר לטפל רק על ידי עידוד תחרות. התוכנית שלנו בתקציב תקל על יבוא, על רישוי עסקים, ותביא בסופו של דבר להורדת מחירים. זוהי מדיניות מתמשכת שלנו, יחד עם שר האוצר, ונראה עוד ממנה בקרוב".
עוד אמר כי "רפורמת הכשרות האמיצה תשבור את המנופול בכשרות ותביא להורדת עלויות לבעלי העסקים, מה שיתגלגל ללקוח".

נתניהו לבנט: "זה פתטי"

יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו (ליכוד) אמר כי "כשבנט יושב על כסא ראש הממשלה ואומר אני טייס ומטיס את המטוס ומנווט ובפועל לא קובע כלופם ולא מנווט לשום מקום. הוא אולי ראש הממשלה בתואר אבל לא ראש ממשלה אמיתי. זה פתטי. זה אפילו מסוכן. הכול זה בכאילו. אין לבנט מנדט. אזרחי ישראל אומרים את זה". עוד אמר: "בנט, זה פשוט גדול עליך. להתחפש לטייס - לא הופך אותך לטייס, ולהתחפש לראש ממשלה - לא הופך אותך לראש ממשלה. לכן בנט מגרד את אחוז החסימה מלמעלה ובקרוב מלמטה, כמו כמה מחבריו פה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מליאת הכנסת דיון תקציב
בנימין נתניהו מליאת הכנסת דיון תקציב
בנימין נתניהו בנאומו במליאת הכנסת על התקציב
(צילום: יואב דודקביץ')
נתניהו הוסיף כי "גם בכלכלה אין ראש ממשלה. כל אחד חוטף כפי יכולתו. לפיד שאל איפה הכסף? עכשיו נשאלת איפה הכסף שקיצצתם מדיור ציבור? מהעצמאים? תשאלו את אביר קארה שהצביע נגד מתן דמי אבטלה לעצמאים. איפה הכסף לרופאים? לעסקים? לפיד התנגד בעבר לראש ממשלה חילופי והיום הוא ראש ממשלה חילופי. אשתקד שפך אש וגופרית על החוק הנורבגי והיום שרי הממשלה כולם בחו"ל ברוטציה. אומרים לי שאין מאבטחים כי כולם בחו"ל. הכסף הוא במסים, בגזירות שהטילו על אזרחי ישראל. הכסף אצל מנסור עבאס והתנועה האיסלאמית שזכו בפיס 53 מיליארד שקלים על חשבון כל ההבטחות לאזרחי ישראל".
יצוין כי האופוזיציה ביקשה לקיים את הדיון כחודש לפני אישורו בקריאה השנייה והשלישית של תקציב המדינה וחוק ההסדרים במשק. לאחר שהתקציב יעבור, שרידותה של הממשלה תובטח לפחות עד מרץ 2023 בהנחה שאין 61 ח"כים שיפילו את הממשלה בהצבעת אי אימון קונסטרוקטיבית.