סגור

ניתוח
5 מיליארד שקל לבריאות? אולי 1.5 מיליארד וגם זה לא בטוח

כל מי שניסה להבין מה התוספת האמיתית בתקציב ולאן הכסף של משרד הבריאות מיועד - לא זכה לתשובה. אין גם תשובה לשאלה מה סל הבריאות לשנת 2021 ול-2022. מה שבטוח כבר כעת שהאוצר לא פתח את המסגרות מעבר למה שנקבע ויש כנראה מישהו שלא קיבל את מה שהובטח לו. בימים הקרובים נגלה במי מדובר

"תקציב הבריאות יעמוד על כ-5 מיליארד שקלים (טעות במקור). תיקון המקדם הדמוגרפי, קיבוע כל תקני הקורונה, תוכנית לקיצור התמחויות, רפורמה בבריאות הנפש ועוד. בתום משא ומתן לילי מתמשך על תקציב הבריאות, סוכם על תוספת של כ-2 מיליארד שקל, בנוסף לגידול הקבוע בתקציב (שעומד על כ-3 מיליארד שקל)", מיהר להכריז הבוקר, שר הבריאות, ניצן הורוביץ.
מה הקשר בין ההודעה לעיתונות של הורוביץ למציאות? לא הרבה. נותר רק לקוות שהוא צודק. מערכת הבריאות בארץ חסרת תקציבים ולמרות שסל הבריאות (ערך שירותי הבריאות שאזרחי ישראל מקבלים במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתית) גדל כל שנה, הוא לא גדול מספיק ביחס למדינות ה-OECD, ביחס לגידול האכולוסיה שלה, ביחס להתפתחות המחירים (זינוק מטורף) של תשומות הבריאות. 5 מיליארד שקלים שהורוביץ דרש - זה המינימום.
1 צפייה בגלריה
מיון חדש קורונה שיבא תל השומר 2
מיון חדש קורונה שיבא תל השומר 2
מיון חדש למחלקת קורונה בשיבא תל השומר
(צילום: שאול גולן)
מערכת הביטחון היא זו שקיבלה את התוספת שהיתה צריכה להגיע לבריאות. מערכת הבריאות קיבלה את התוספת התקציבית על חשבון קיצוץ רוחבי בכל שאר המשרדים האזרחיים (במסגרת ההסכם עם משרד הביטחון, הוא יהיה היחיד שיוחרג מכל קיצוץ רוחבי).
ואיך יודעים שיש פער בין ההצהרה של הורוביץ לבין המציאות? במשרד האוצר ישנו שקט מוחלט. כל מי שניסה להבין מה היתה התוספת האמיתית, המקור, ובעיקר לאן הכסף הזה ילך - לא קיבל תשובה. אין גם תשובה לשאלה מה סל הבריאות לשנת 2021 ולשנת 2022. בכיר באוצר לשעבר (שלא עבר לילה לבן) הסביר כי הנוהל ידוע: "נותנים לשר להוציא הודעות לעיתונות כדי "לקבע" את ההישג, ואחרי זה מתחילים להתכנס. עד שלא תראה את המספרים הסופיים –אסור לדווח סופית". ומתי יהיו המספרים הסופיים? בימים הקרובים.
מה שברור כעת הוא שהאוצר לא "פתח" את המסגרות מעבר למה שנקבע ביום שישי האחרון. ובכל זאת, אחרי שהפקידות הבכירה (זו שניהלה את המו"מ המרתוני של הימים האחרונים) תישן, תנוח ותתרענן, כדאי לבדוק לא רק "כמה" התווסף באמת אלא גם "כמה לבסיס". כלומר, כמה התוספת הזו הינה פרמננטית. יתרה מזו, לא רק "כמה", אלא "לאן" הכסף הזה מיועד: אם באמת רוב הכסף מיועד לשיפור תשתיות הפסיכיאטריה: האזרחים ירוויחו. מנגד, אם הכסף יילך לשכר רופאים הבכירים, האזרחים לא יקבלו יותר שירותי בריאות. אם התוספת תובר לתקנים למתמחים והם כבר לא יאלצו לעבוד 26 שעות ברצף - כולנו הרווחנו.
לסיכום אפשר כבר לקבוע - אין גם וגם. מישהו לא קיבל את מה הובטח לו, ובימים הקרובים נגלה במי מדובר.