סגור
אבי מעוז יושב ראש תנועת נעם
סגן השר לזהות יהודית אבי מעוז. אווירת רדיפה אחרי מי שמנסה לקדם אג'נדת שוויון (צילום: שאול גולן)

מעוז ההומופוביה: מלשינון משולב בתקציבי עתק

אבי מעוז יפעל לצנזר את פעולות משרדי הממשלה ולהלשין להורים על תוכניות לימודים סובלניות מדי לטעמו. החזרתו לתפקיד סגן שר לזהות יהודית במשרד ראש הממשלה, עם תקציב ענק של 285 מיליון שקל, מסמנת את הכשרת הקרקע לרדיפת תומכי הדמוקרטיה והשוויון

להפיכה המשטרית יש היבטים שונים, החקיקה היא רק אחד מהם. השני הוא הכשרת הקרקע באמצעות רדיפת תומכי הדמוקרטיה, החופש והשוויון ועידוד ערכי הדיקטטורה. החלטת הממשלה מאתמול להחזיר את סגן השר אבי מעוז לתפקיד סגן השר לזהות יהודית כאילו מעולם לא פרש, שייכת לסוג השני.
במקביל החליטה הממשלה שלרשות לזהות יהודית שהוקמה עבור מעוז יהיו ארבעה תפקידים. שניים לכאורה מובנים מאליהם משמה של הרשות: "חיזוק הזהות הלאומית היהודית באמצעות פרויקטים שונים לרבות מחקרים, תמיכות, מלגות ומיזמים משותפים" וכן "פרסום בנושא הזהות היהודית". רק הזמן יגלה עד כמה מעוז מתכוון לממן בסכומים אלה גם תכנים הומופוביים, מדכאי נשים ומלאי שנאת מיעוטים.
אלא שהתפקידים הבעייתיים עוד יותר הם אלה שעוסקים ביחידה לתוכניות חיצוניות של משרד החינוך. מצד אחד עולה מהחלטת הממשלה שגם מעוז השלים עם כך שלא ישלוט ביחידה. לכן תפקיד שלישי של הרשות הוא "פיתוח והקמה של מערכת שקיפות להורים לגבי התוכניות החיצוניות הנלמדות בבתי הספר, פרסומה והנגשתה לכלל הציבור". כלומר הממשלה מינתה את מעוז למשגיח ההומופוביה והשוביניזם של משרד החינוך, מעין מבקר מדינה לענייני עמידה בתקן הנורמליות על פי היהדות האורתודוקסית.
מאגר המידע של מעוז אמור להצביע על תוכניות לימודים שיש שבהן תמיכה בשוויון של להט"בים, נשים וערבים, מעין מלשינון ממשלתי. כחלק ממצב היעדר הגבולות שמאפיין את הממשלה הזו – מעוז בעצם מתכוון לפקח ממשרד רה"מ על פעילות משרד החינוך שבראשו עומד השר יואב קיש, כאילו הוא עמותה. המטרה הבאה והמשלימה היא "סיוע ותמיכה במוסדות חינוך בתחום הזהות והלאומיות היהודית".
אחרי שלושה חודשים שבהם נטל מעוז חופשה מתפקיד סגן השר, הוא חוזר השבוע בגדול. לא היה שום ספק שזו פרידת נוחות לכל הצדדים. מעוז המשיך להצביע עם הקואליציה וזו המשיכה לקדם את יישום הסעיפים בהסכם הקואליציוני איתו. אבל ההתבטאויות הקיצוניות שלו לא נזקפו לחובת הקואליציה ולכן לא הפכו לחלק מגורמי המחאה. מעכשיו מעוז צפוי להיות דמות מרכזית בעולם ההפיכה והמחאה ולתרום רבות להצלחת מצעד הגאווה בירושלים ביום חמישי.
במסגרת הכספים הקואליציוניים ניתנו למעוז 285 מיליון שקל, 120 מיליון שקל כבר השנה ועוד 165 מיליון שקל בשנה הבאה. זה חלק מ־1.8 מיליארד שקלים לענייני זהות יהודית, הדתה והחזרה בתשובה שהקצתה הממשלה לחמישה משרדים קיימים ומומצאים. צונאמי של זהות יהודית קנאית וחשוכה שלא היה כמוהו עומד לשטוף את המדינה במטרה לשנות את פניה וזהותה. מעוז אולי מתנגד לשינוי מין אבל מתברר שיש שינויי זהות קיצוניים שהוא כן מאמין בהם.
חלק מעניין ביותר בהחלטת הממשלה בעניין מעוז הוא חוות הדעת של היועצת המשפטית למשרד רה"מ שלומית ברנע פרגו. היא מזכירה למשל שכל הכספים לרשות הם כספים קואליציוניים ולכן החוקיות של כל הקצאה שלהם אמורה להיבדק בנפרד על ידי הייעוץ המשפטי למשרד בין היתר כדי לוודא שהם עומדים בכללי השוויון. במילים אחרות, כל הוצאה של הרשות תוביל לחוות דעת וכל פעולה בניגוד לחוות דעת עלולה להוביל למאבק משפטי ועיכוב ממושך. בנוסף, ברנע פרגו מתייחסת לעובדה שיש עוד ארבעה משרדים שיפעלו בתחום הזהות היהודית. היא קובעת כי תקציב שייועד למטרה שכבר ממומנת על ידי משרד אחר יועבר לחלוקה על ידי משרד זה. מעוז יצטרך אם כן לחשוב על דרכים יצירתיות במיוחד להוציא את הכסף.
לכאורה מעוז שונה מיו"ר עוצמה יהודית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שמתקשה לעבור מהאופוזיציה לקואליציה. למעוז ניסיון ניהולי מוכח כמנכ"ל שני משרדים ביצועיים גדולים, הפנים והבינוי והשיכון. כישורי הניהול שלו עולים בהרבה על אלה של רבים משרי הממשלה. מה שמעורר חשש שהוא ידע לגרום נזק. עם זאת תקשה עליו מאוד העובדה שהוא מבקש בעצם להיות סגן שר לפיקוח על משרדים אחרים תוך התערבות בענייניהם.
ההישג הראשון של מעוז הוא בעצם מינויו – העובדה שתיווצר אווירת רדיפה אחרי מי שמנסה לקדם אג'נדת שוויון להט"בית או פמיניסטית – כמו שאנשי "אם תרצו" רודפים אחרי מרצים שמביעים את דעתם השמאלנית באקדמיה. המשמעות היא שכל מנהל יצטרך לחשוב פעמיים אם לקחת תוכנית שמעוז סימן, כי כל הורה יכול להתלונן ולמה לו צרות.


שר החינוך קיש הסכים כידוע עם הקמת הממשלה להיות שר החינוך החלקי מאוד. יש לו שר לענייני חינוך חרדי בתוך המשרד. עכשיו משרד רה"מ יממן פיקוח על פעולות המשרד שלו. קיש פרסם במוצ"ש את הקטע הרלבנטי בהצעת המחליטים של הממשלה. בהחלטה נאמר שמערכת הפיקוח על הזהות היהודית "לא תפגע בסמכויות משרד החינוך" וכי "המידע למערכת יועבר על פי שיקול דעת משרד החינוך ובהתאם לכל דין ובכלל זה פרטיות וקניין רוחני".
מנכ"לית מרכז המחקר מנור, מיכל טביביאן מזרחי, לשעבר סמנכ"לית האסטרטגיה והתכנון של משרד החינוך, הצביעה על אחד המחדלים הגדולים של המפלגות החילוניות שמאפשר את תופעת מעוז. לדבריה, "החינוך הממלכתי הוא היחיד הנתון להתערבותה של המדינה. מערכת החינוך הדתית־לאומית מוגנת על ידי חוק הקובע שתוכניות ההשלמה ייקבעו רק בהסכמת מועצת החמ"ד (חינוך ממלכתי דתי), והזרם החרדי מתנהל באוטונומיה מוחלטת".
יו"ר ארגון בשם "משמר החינוך הממלכתי" עו"ד איתמר קרמר קרא להשבתת החינוך הממלכתי. לדבריו, "ברגע שיוקם 'המלשינון' של מעוז, האקלים בבתי הספר הממלכתיים יהפוך לקודר ומאיים יותר, ורווחתם המקצועית והאישית של צוותי החינוך תופר, תוך פגיעה בוטה בפרטיותם, בשלומם הנפשי ואף הפיזי. במקביל, בין ההורים תיווצר אווירת חשדנות וחוסר אמון, ובתי ספר שלמים עתידים לסבול מאיום של פירוק והיפרדות, הכל על חשבון ילדינו".
ארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים" מצביע על היבט בעייתי אחר של ההחלטה, הסתירה המוחלטת בינה לבין רפורמת עצמאות המנהלים שהיא אחת מתוכניות הדגל של משרד החינוך. לטענת הארגון, "צעד כזה הוא מהלך הפוך ממה שמערכת החינוך צריכה: יותר פיקוח על מנהלים ועוד בירוקרטיה מיותרת. כמו כן, פרסום מידע פנימי בית ספרי פוגע בעשייה החינוכית וחושף את המנהלים למערכת לחצים מיותרת, כדוגמת פרסום נתוני המיצ"ב".
את היחס שצפוי להתפתח למעוז במשרדי הממשלה כטרחן ביטא דווקא שר הפנים והבריאות החדש משה ארבל מש"ס. לפני כחודש התלונן מעוז בפני ארבל על שלט הכתוב בשפה דו מגדרית בכניסה ללשכת משרד הפנים בעמק יזרעאל. הפונט עוצב כך שניתן יהיה לקרוא אותו הן כברוכים הבאים והן כברוכות הבאות. מעוז הגיש שאילתה בה ביקש לדעת "מה בכוונת ארבל לעשות כדי למנוע הישנות מיקרים כאלה".
ארבל ענה שאינו "מתכוון להתעסק בעיצובים גרפיים של שלטים בכל תקופתי במשרד הפנים". הוא הסביר ש"משרד הפנים בראשותי מרובה אתגרים ומשימות דחופים יותר, ביניהם ההיערכות לבחירות לרשויות המקומיות והטיפול במשבר הדרכונים. אני מכבד את עמידתך על נושא זה אך הוא אינו על שולחן העבודה שלי". רק לעיתים רחוקות שרים מביעים זלזול כה גלוי בנושא ובחבר כנסת.
מעוז לא ויתר ובמכתב תגובה טען ש"נראה שאינך מודע כלל למשמעות שיבוש אותיות הא'-ב' שנעשה בשלט שסמל משרדך מתנוסס עליו. השיבוש הנ"ל בא לעולם מתוך תפיסה פרוגרסיבית רדיקלית, ולפיה לשון הקודש הינה שפה שמדכאת נשים במהותה". הוא גם חשף נושא נוסף שבו בכוונתו להשגיח על משרדי הממשלה. זאת, כששאל את ארבל "האם בכוונתך למלא את הנחיית מזכיר הממשלה להשיב את 'אבא' ו'אמא' לטפסים הרשמיים במקום 'הורה 1" ו'הורה 2', כתיקון לשינוי שנעשה באופן זדוני ומכוון על ידי שרים מהשמאל הפרוגרסיבי בממשלות קודמות או שגם לגבי מקרה זה תטען שאינך מתכוון להתעסק ב'עיצובים גרפיים?'"
את השהות כח"כ מן המניין בקואליציה ניצל מעוז בין היתר לאירוע מביש במיוחד. לפני כחודש הפיץ איגרת לפעילים שבה התנצל על שלא קם ויצא ביום בחירת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה "כשהודיעו על כניסת יו"ר הכנסת ובן זוגו". לדבריו, ביום השואה "התמלאתי בושה וכאב שבטקס רשמי הכריזו לעיני כל העולם על 'יו"ר הכנסת ובן זוגו', כאילו מדובר בנורמה יהודית אותנטית ומקובלת". ניסיון לקבל תגובה כיצד אוחנה ינהג כשתימסר לכנסת הודעה על מינוי מעוז לסגן שר לא צלח.