סגור
יאיר סרוסי יו"ר בנק הפועלים ציון קינן מנכ"ל בנק הפועלים
יאיר סרוסי יו"ר בנק הפועלים ציון קינן מנכ"ל בנק הפועלים (צילום: אוראל כהן)

פרשנות
מצעד הבושה של בכירי הפועלים מגיע לצומת הכרעה

בכירי הפועלים נדרשים להחליט אם לקבל את הצעת השופט ולהחזיר בונוסים גדולים במעט או להסתכן בהשבת סכום גדול יותר. בכל הנוגע לקופת הבנק, הם הוכיחו בעבר שניהול הסיכונים שלהם לא מזהיר. אולי כשזה מגיע לכיס שלהם זה ייגמר אחרת

מצעד הבושה של בכירי בנק הפועלים לשעבר בפרשת הסיוע להעלמות מס של אזרחים אמריקאים הגיע לצומת: לקבל את הצעת השופט ולסיים את הפרשה, או להמשיך לצעוד בדרך ארוכה שמי יודע מה סופה. סירוב משמעו הכרעה בפסק דין שהכיוון שלו ברור. ועם על ערעור לעליון חושבים הבכירים, זה גם יכול להוביל להגדלת סכום הבונוסים שהם משיבים.
תקציר הפרקים הקודמים. בינואר 2022, אחרי שהנזקים האדירים של פרשת העלמות המס – 900 מיליון דולר – היו סופיים, ועדה חיצונית שהקים הבנק, בראשות שופט העליון בדימוס יורם דנציגר, כדי לבחון אפשרות לתבוע את הבכירים, פרסמה את מסקנותיה. הועדה ציינה לגבי אחריות בכירי הבנק לשעבר כי ישנה הסתברות שבית משפט יקבע שהם הפרו את חובת הזהירות שלהם. ובמילים פשוטות: אם תתנהל תביעה, יש סיכוי טוב שהם ישלמו.
למרות המסקנה ההמלצה הייתה הפוכה: לא לדרוש מהבכירים להשיב לבנק בונוסים שקיבלו בתקופה שבה, במעשה או במחדל, הם גרמו לנזקים אדירים לבנק, וכך בהסדר פשרה עם חברת הביטוח שהוגש לביהמ"ש במאי 2022, ההצעה על השולחן הייתה שהבנק יקבל מהמבטחים 135 מיליון דולר (50 מיליון שקלים מתוכם לעורכי הדין ולתובעים הייצוגיים). הבכירים היו אמורים להישאר עם כל הכסף שקיבלו.
הלחצים המוצדקים החלו מכל הכיוונים. בהתחלה העיתונות. לאחר מכן ארגון החברה אזרחית לובי 99 שהגיש התנגדות להסדר. בהמשך גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שלאחר עמדה מגומגמת עשתה סיבוב פרסה כשהפנימה שהגבול נחצה.
ואז הגיע תורו של השופט מגן אלטוביה. בסבלנות, בהסברים, בבקשות הבהרה לצדדים, בדיונים וברמזים, לא תמיד דקים, הוא אותת לבכירי הבנק שההסדר הזה לא יעבור אצלו ככה. שלא יעלה על הדעת שהבנק יינזק בענק, אבל בית המשפט יסכים שמי שזה קרה במשמרת שלו לא ישלם משהו. הרי הבונוסים של הבכירים, אין מחלוקת, היו מבוססים על רווחים מלאכותיים. ועל קניית סיכון, שבית המשפט ידחה את הפרשה ואולי תתנהל תביעה והבכירים יידרשו להחזיר סכומים גבוהים משמעותית.
ככל שהזמן חלף, ואלטוביה הקשה, הבכירים הפנימו שאין ברירה. צריך להחזיר כסף. מה שנשאר במחלוקת הוא הסכום. אתמול, אחרי עוד סיבוב של בקשות הבהרה ונתונים, אלטוביה הניח הצעה שקשה לסרב לה על השולחן: תגדילו, לא בסכום מאוד משמעותי, ונסיים את הפרשה.
הכדור חוזר לבכירי הפועלים לשעבר. בכל הקשור לקופת הבנק, הם הוכיחו בעבר שניהול הסיכונים שלהם לא מזהיר. אולי כשזה מגיע לכיס שלהם זה ייגמר אחרת.