סגור

האוצר ממסמס החלטה להעדפת תוצרת הארץ

אף שהממשלה החליטה באפריל על גיבוש בתוך חודש של מנגנון להעדפת תוצרת ישראלית בפיתוח העוטף, האוצר לא טרח להשתתף בדיונים בנושא 

משרד האוצר ממסמס החלטת ממשלה להקמת מנגנון משותף עם משרד הכלכלה והתעשייה ועם מינהלת תקומה שיקבע קריטריונים להעדפת תוצרת של התעשייה הישראלית בעבודות לשיקום יישובי עוטף עזה.
ההחלטה התקבלה לפני למעלה מחודש, כשהממשלה אישרה את תוכנית החומש של מינהלת תקומה שהיקפה כ־19 מיליארד שקל שיממנו מיזמים לשיקום יישובי העוטף שניזוקו קשות במתקפת הטרור של חמאס ב־7 באוקטובר.
בלחץ התעשיינים ושר הכלכלה ניר ברקת, להחלטת הממשלה נוסף סעיף שלפיו משרדי האוצר והכלכלה ומינהלת תקומה יגבשו בתוך חודש מנגנון שעל פיו תועדף תוצרת ישראלית במסגרת תוכניות הפיתוח של העוטף. אלא שחודש מאז אותה ההחלטה כבר חלף, בין משרד הכלכלה לבין מינהלת תקומה התקיימו בנושא כבר כמה פגישות אך ללא נציגי האוצר. זאת למרות שבאותו הסעיף נאמר כי "הממשלה רואה בהשקעות לשיקום העוטף מנוף לעידוד ביקושים מתוצרת הארץ שיוכלו לסייע לעידוד הכלכלה המקומית, ורואה ערך בעידוד התעשייה והיצרנים המקומיים לקחת חלק משמעותי בשיקום העוטף".
חרף סעיף זה, החלטת הממשלה התירה למינהלת תקומה לבצע פעולות מיידיות במסגרת תוכניותיה לשיקום יישובי העוטף מבלי להמתין לגמר ההידברות עם משרדי האוצר והכלכלה בקשר להעדפת תוצרת הארץ במיזמים שתוביל.
התעשיינים רואים במיליארדים שהמדינה תשקיע בשנים הקרובות בשיקום הדרום הזדמנות נדירה לשפר את מצבן של חברות רבות, שמתמודדות עם ההשלכות של עצירת ענף הבנייה בשל המלחמה וחשופות להשפעת החרם הטורקי על ישראל והקשיים בשרשרות האספקה, בין השאר בשל איום החות'ים בתימן.
בצעד פופוליסטי ופזיז שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הכריז בסוף השבוע האחרון כי יטיל מכס של 100% על תוצרת טורקית שתיובא לישראל וזאת בתגובה לחרם הסחורות שהטיל נשיא טורקיה ארדואן על ישראל. סמוטריץ' אף קרא לחיזוק התעשייה הישראלית לקראת הפסקת התלות של המשק ביבוא הטורקי. "דיבורים כמו חול", אומר גורם ממשלתי בכיר על מהלכי האוצר וסמוטריץ'. "הוא מדבר גבוהה גבוהה על חיזוק התעשייה הישראלית אבל בימים אלה הוא לא מעמיד לה את הכלים כדי להתחזק. הם לא רוצים לשמוע על מנגנון שיחייב את קבלני הביצוע שיעשו את עבודות השיקום בעוטף לעשות רכש של תוצרת מהתעשיות בארץ".
1 צפייה בגלריה
מימין נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר ושר הכלכלה ניר ברקת
מימין נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר ושר הכלכלה ניר ברקת
מימין: נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר ושר הכלכלה ניר ברקת
(צילומים: משה מזרחי, טל שחר)
בפנייה בימים האחרונים של נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר לראש תקומה משה אדרי ולשרי הכלכלה והאוצר ברקת וסמוטריץ' הוא טען, בין השאר, כי "גורמי המקצוע במינהלת ובמשרדים לא טרחו אפילו לקיים שיח משלים להגשמת המדיניות הממשלתית כמתבקש מהחלטת הממשלה ומיהרו לפרסם נוהל תמיכה שהיה מוכן מראש ואינו כולל כל התייחסות לחובה או לתמריץ להשתמש במוצרים מתוצרת הארץ במסגרת הליכי השיקום". קצפם של התעשיינים יוצא על קול קורא שפרסמה מינהלת תקומה לקראת הגשת בקשות תמיכה ומענקים במסגרת המיזמים לשיקום יישובי העוטף, שלא כוללים שיקולים של העדפת תוצרת ישראלית.
תומר קרא לממשלה ולמינהלת תקומה לעצור מיידית את הקול הקורא ולתקנו באופן שיקבע כי כל תמיכה של המדינה ומשרדיה בתוכניות לשיקום העוטף תהיה כפופה להתחייבות לרכש טובין מתוצרת ישראל בהיקף של לפחות 50% מהפרויקט. הוא דורש גם שתשלומים על עבודות אלה יותנו בדו"חות על היקף הרכש המקומי שנעשה במסגרתן. תומר אמר לכלכליסט כי "הממשלה עושה את המעשה הכי לא ציוני כשתאפשר למעשה לשקם את היישובים באמצעות תוצרת סין או ירדן".
בתוך כך הערב הממשלה אמורה לאשר תוכנית בהיקף של למעלה מ־6.5 מיליארד שקל שיושקעו בשורה של מיזמים בצפון, על רקע המשבר הביטחוני המתמשך. לפי התוכנית, במהלך השנה יושקעו כ־3.5 מיליארד שקל על מיגון ומרכיבי ביטחון ביישובים ועל מענה אזרחי בתחומי חינוך, רווחה, תעסוקה, חוסן ובריאות. בנוסף, ב־2025 יועמדו כ־3 מיליארד שקל לשיקום ופיתוח היישובים שנפגעו בלחימה. הממשלה גם אמורה לקדם תוכניות תמיכה בחקלאים בצפון בכ־100 מיליון שקל בשנה, לצד הטבות מס לתושבי היישובים שנמצאים עד 2.5 ק"מ מגבול לבנון.
במינהלת תקומה אמרו בתגובה כי הממשלה קבעה כי אין בהקמת המנגנון לקביעת קריטריונים להעדפת תוצרת הארץ כדי לעכב את יישום החלטתה במתכונתה הקיימת באשר לשיקום יישובי העוטף.
במשרד הכלכלה אמרו כי "השר ברקת התנגד בישיבת הממשלה להעברת ההחלטה ללא סעיף העדפה לתוצרת הארץ. לאור דרישתו נקבע כי תוך 30 יום תקומה, החשב הכללי ומשרד הכלכלה יגבשו נוסח מעודכן. נוסח זה טרם התקבל". באוצר סירבו להגיב על דבריו של תומר ומסרו בתגובה כי "הנושא נמצא בדיונים בין משרד הכלכלה, מינהלת תקומה ומשרד האוצר".