סגור
אמיר ירון על רקע בנק ישראל וידאו
הנגיד אמיר ירון על רקע בנק ישראל (צילומים: אלכס קולומויסקי, רויטרס)

השוק איבד אמון בבנק ישראל? ציפיות האינפלציה מזנקות

מהפרסום החודשי של בנק ישראל נראה כי ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה מזנקות ועוקפות את היעד העליון שעומד על 3%. בעוד שבועיים תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל שתתבסס בעיקר על ציפיות האינפלציה

ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה מזנקות ועוקפות את היעד העליון שעומד על אינפלציה שנתית של 3%, כך עולה מהפרסום החודשי של בנק ישראל.
ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון (הפער בין אג"ח צמוד לאג"ח לא צמוד) עומד על 3.4% לשנה הקרובה, זינוק של 0.5% לעומת ציפיות האינפלציה בפברואר. גם החזאים הכלכליים מעריכים כי בעוד שנה האינפלציה תעמוד על 3.1% לעומת 2.8% בחודש הקודם. הסתכלות על חוזי אינפלציה ועל הריביות הפנימיות בבנקים מלמדים כי הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה עומדות על 3.3% ו-3.2%.
לפי ציפיות האינפלציה בנק ישראל לא יצליח לרסן בשנה הקרובה את עליית המחירים ליעד יציבות המחירים העליון, כל המקורות מצביעים כי עליית המחירים תהיה למעלה מ-3% בשנה. הפעם האחרונה שכל המקורות הצביעו על אינפלציה שלא מתכנסת ליעד העליון הייתה לפני למעלה מחצי שנה, ביולי 2022. נתוני בנק ישראל שהתפרסמו היום (ב') משקפים בחלקם את ציפיות האינפלציה כפי שהם נמדדו לפני פרסום המדד בשבוע שעבר, כך שייתכן שציפיות האינפלציה כעת אף גבוהות יותר.
מבחינת הבנק המרכזי אין כמעט דבר גרוע יותר מאיבוד שליטה על ציפיות האינפלציה, וכעת אחרי שהיה נראה כאילו האינפלציה לקראת בלימה הציפיות מתנהגות בכיוון אחר. הוועדה המוניטרית והנגיד יצטרכו לקבל החלטת ריבית נוספת בעוד שבועיים בדיוק, ציפיות האינפלציה יהיו רכיב מרכזי בקבלתה. כמו כן, המדד שפורסם בשבוע שעבר הפתיע גם הוא לרעה, נרשמה עלייה של 0.5% במדד חודש מרץ לעומת ציפיות של 0.1-0.3% בלבד.