סגור

פוליטי כלכליסט
עוד 2 מיליארד שקל הוזרמו לתחזוקת הקואליציה המקרטעת

מיליארדי שקלים ייגרעו מתקציב המדינה כדי לסייע לראש הממשלה נפתלי בנט לרצות שרים וח"כים מתנדנדים שמאיימים על שרידות הקואליציה, וכבר פתחו במירוץ להשגת הישגים אלקטורליים על רקע הצפי לפירוק הממשלה והליכה לבחירות

על רקע התגברות ההערכות בכנסת שהחלה הספירה לאחור של פירוק הקואליציה, השרים והח"כים פתחו במירוץ להשגת הישגים אלקטורליים בדרך אל הקלפי, כלומר שעד לפיזור הכנסת יוכלו להציג קבלות עבור הבוחרים. המשמעות היא קבלת החלטות על קידום חוקים ורפורמות כדי לרצות את ה"בייס" של ראשי המפלגות והח"כים בקואליציה. הם ינסו להעביר תקציבים, ליעדים המקורבים אליהם, או לציבור בוחריהם, ולהזדרז ולבצע מינויים במשרדיהם ובחברות הכפופות להם. לכל המהלכים עלות של מיליארדי שקלים שייגרעו מתקציב המדינה.


"כלכליסט" ערך מיפוי של ההחלטות מהשבוע האחרון שנועדו לרצות את השרים וחברי הכנסת המתנדנדים, שראש הממשלה נפתלי בנט זקוק להם כדי להבטיח את שרידות הקואליציה. זאת לאחר התפטרויות מהממשלה ומהקואליציה, ובהן של שר הדתות מתן כהנא וח"כ עידית סילמן. כמו כן הערכה רווחת בכנסת היא שיו"ר רע"מ מנסור עבאס העדיף בסופו של דבר לחזור לחיקה החם של הקואליציה, כדי ללחוץ על העברת התקציבים לחברה הערבית, בלעדיהם יתקשה להצדיק את חבירתו לקואליציה.
ההבטחות הקואליציוניות שניתנו בשבוע האחרון מסתכמות ב־2 מיליארד שקל, והן מתפרסות על מגוון תחומים.
סיוע נוסף לירושלים: לפי הצעת בנט ושרת הפנים איילת שקד, הממשלה תאשר הבוקר העברת 30 מיליון שקל, באמצעות משרד הפנים, לירושלים לקראת "יום ירושלים" שיחול בעוד שבועיים. מדובר בהעברת כספים קואליציוניים שסוכמה עם "ימינה" בעת אישור התקציב ל־2022.


2 צפייה בגלריה
מליאה מליאת הכנסת כנסת ישראל ירושלים דיון 40 חתימות ראש ממשלה נפתלי בנט
מליאה מליאת הכנסת כנסת ישראל ירושלים דיון 40 חתימות ראש ממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה בנט
(צילום: אלכס קולמויסקי )
חוק למתן הטבות לחיילי המילואים ולבני משפחותיהם: החוק יאושר היום בממשלה, בעלות של 14 מיליון שקל בשנה, מתוכם 13.2 מיליון שקל יגיעו מתקציב הביטחון. החוק, שהוגש על ידי שר הביטחון בני גנץ (כחול לבן), מעניק בין היתר הטבות של 25% בארנונה למפקדים במילואים, גמול מיוחד של נקודת זיכוי מס בסך של 223 שקלים (לעומת חצי נקודה עד עכשיו) למפקד במילואים, סבסוד תיירות פנים, הטבה כספית שנתית לרכישת ציוד ספורט, עידוד טיפוח כושר גופני, מתן מלגות לסטודנטים ואפילו הנחה באגרת רישיון להפעלת כלי שיט.
חופשת לידה של שבועיים לגבר שזוגתו תחזור לעבודה: יו"ר העבודה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן יכולים לגזור קופון פוליטי. אלא שלצורך יישום החוק יש להעביר את תקציב 2023, מהלך שאינו ודאי. מדי שנה 140 אלף נשים מקבלות דמי לידה בישראל, כלומר יש כ־130 אלף גברים זכאים, בניכוי חד־הוריות. אם רבע מהזכאים ינצלו את חופשת הלידה, העלות תגיע ל־150 מיליון שקל בשנה, ואם כולם אזי העלות תגיע ל־650 מיליון שקל בשנה. העלות הסופית בהתאם לביצוע.
חוק סיוע לעצמאים שנפגעו באומיקרון: החוק שעלותו מוערכת במיליארד שקל אושר בשבוע שעבר בקריאה הראשונה בכנסת לדרישתו של סגן השר אביר קארה (ימינה) שמיהר לחגוג. שותפים לגזירת הקופון הפוליטי הם ליברמן וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד (יש עתיד), שגם הם פוזלים לתמיכת העצמאים בקלפי.
כספים למפוני גוש קטיף, הרחבת ההתנחלויות ודחיית מתווה המעונות: בעקבות דרישת יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ ניר אורבך (יש לו שיתוף פעולה פוליטי עם שקד וקארה, והם עשויים להקים סיעה עצמאית), חתם בשבוע שעבר מזכיר הממשלה שלום שלמה על שחרור כספי הסיוע של מפוני נתיבי אבות. בפועל הכסף לא עבר כי טרם הוחלט על מיקומו החדש של היישוב. מספר משפחות פנו ללשכת ראש הממשלה כדי לשחרר את הכסף כדי שיוכלו להשקיעו לנוכח עליית מחירי הדיור, והתוצאה לא איחרה לבוא. "אנחנו מתקנים עוול כפול שנגרם למפוני נתיב אבות", צייץ אורבך. העלות המוערכת היא 30 מיליון שקל. זמן קצר לאחר שבישר על ההחלטה, בירך אורבך על החלטתה של המועצה העליונה לתכנון ובנייה להקמת 4,000 יחידות דיור ביישובים יהודיים בשטחים. לפני כמה שבועות דרש אורבך להרחיב את התחלות הבנייה בהתנחלויות כתנאי להישארותו בקואליציה. לפי דרישתו, הסכים ליברמן לדחות בשנה את מתווה המעונות שנועד לביצוע ב־2023. המתווה שגובש על ידי ליברמן מחמיר את הקריטריונים לסיוע לאברכים בתשלום למעונות.


2 צפייה בגלריה
השר לשירותי דת מתן כהנא
השר לשירותי דת מתן כהנא
מתן כהנא
(אלכס קולמויסקי)

כספים קואליציוניים למשרד הדתות: עוד לפני שהתפטר כהנא מתפקיד שר הדתות, אישרה בשבוע שעבר ועדת הכספים 167 מיליון שקל לתמיכות, מינהלת זהות יהודית, פיתוח מקומות קדושים, קבר הרשב"י ועוד.
טיפול בהתמכרויות: הממשלה אישרה בשבוע שעבר 85 מיליון שקל לטיפול בהתמכרויות, לדרישתו של שר המשפטים גדעון סער. במסגרת התוכנית הלאומית יועבר הטיפול בהתמכרויות לקופות החולים.
כספים לחברה הערבית: במסגרת המו"מ בין הממשלה ליו"ר רע"מ מנסור עבאס סוכם על האצת הפרשת 300-200 מיליון שקל מתוכנית החומש למגזר הערבי למיגור הפשיעה במגזר הערבי, סיוע לרשויות ויישובים ערביים באמצעות משרד הפנים והכרה ביישובים בלתי מוכרים.
כספים קואליציוניים במשרד ראש הממשלה: מדובר ב־51 מיליון שקל למימוש הסכמים קואליציוניים פוליטיים למתן מלגות לסטודנטים מקרב החברה הערבית, פיתוח הנגב והגליל והפריפריה החברתית, ובהם רשויות בעוטף עזה, מפעלי תרבות, תעסוקת אנשים עם מוגבלות, יועצות לענייני מגדר בפריפריה, מלגות לסטודנטים, מניעת התאבדויות עולים. העברת הכספים אושרה בשבוע שעבר בוועדת הכספים.

הפחתת גזי חממה

כספים קואליציוניים למשרד החינוך: ועדת הכספים אישרה בשבוע שעבר העברת 284 מיליון שקל מהמשרדים השונים אל משרד החינוך לצורך יישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית, תקצוב החלטות ממשלה וביצוע שינויים פנימיים בתוכניות, בהתאם לבקשת משרד החינוך: הסעות תלמידים בחינוך המיוחד, הגיל הרך, הסעות תלמידים בחינוך העצמאי, מערך החינוך התורני, פעילויות ופרויקטים, סבסוד צהרונים, הארכת יום הלימודים וחופשות, תרבות יהודית.
במסגרת הדיון על הפנייה ח"כ משה גפני מחה על חוסר התקצוב לתרבות החרדית. העברת הסכום אושרה בכפוף להצבעה חוזרת. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה) ו"ימינה" יכולות לסמן "וי".
חוק האקלים: לדרישתה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ), אישרה הממשלה את "חוק האקלים", שנועד להפחית את פליטות גזי החממה, והקמתה של ועדת שרים לענייני אקלים, להיערך לשינויי האקלים ועוד. זנדברג ולפיד בירכו, ופזלו לעבר המצביעים שוחרי הסביבה.