סגור
שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין (צילום: יואב דודקביץ)

עורכי הדין בשירות הציבורי מאיימים בצעדים ארגוניים במחאה על הרפורמה של לוין

ארגוני הפרקליטים והמשפטנים שיגרו מכתבים לשר המשפטים, למנכ"לו ולנציב שרות המדינה: "לשינויים שמקדמת המדינה השלכות כבדות על עובדי השירות המשפטי הציבורי ועל העסקתם, והם צפויים לפגוע פגיעה קשה בעבודתם ובזכויותיהם"

שני ארגונים המאגדים אלפי עורכי דין בשירות הציבורי - ארגון המייצג את כל המשפטנים בשירות המדינה, בשלטון המקומי בחברות ובתאגידים הממשלתיים ואיגוד המייצג את הפרקליטים בפרקליטות המדינה – שיגרו הבוקר (ג') מכתבי התראה על כוונתם להכריז על סכסוך עבודה וצעדים ארגוניים בעקבות המהפכה המשפטית שמובילה ממשלת נתניהו.
איגוד המשפטנים הפועל תחת ההסתדרות, ומייצג את כל המשפטנים בכלל השירות הציבורי, שיגר מכתב לשר המשפטים יריב לוין ולנציב שרות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ תחת הכותרת "התראה לפני הכרזה על סכסוך עבודה ונקיטת צעדים ארגוניים", בו מחה על הרפורמה שמקדם לוין והצביע על הסכנות הגלומות בה.
יו"ר איגוד המשפטנים, עו"ד יצחק (יצי) גורדון, כתב כי "בימים אלה פועלת המדינה לקידום שינויים רוחביים דרסטיים ושינויים ארגוניים בשירות המשפטי הציבורי ובמצב הנוהג בשירות הציבורי כולו מזה עשרות שנים, וזאת בין השאר בדרך של קידום תיקוני חקיקה, דיוני בזק בוועדות כנסת, קידום החלטות ומהלכים מינהליים שונים ועוד".
הוא כותב כי במסגרת שינויים אלה בכוונת המדינה בין השאר להפוך את היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה מבעלי תפקיד מקצועיים הנבחרים במכרזים למשרות אמון הממומנות בידי השר, לשנות את המעמד, התפקיד והסמכויות של עובדי השירות המשפטי הציבורי, להכפיף עובדים מקצועיים למנהלים שהם משרות אמון של שרים בניגוד למקובל ולנהוג בשירות המדינה, לבצע מיקור חוץ בשירות המשפטי הציבורי, לשנות צורת ואופן העסקה של עובדים, לרוקן מתוכן את מהות עבודתם ועוד.
לדבריו, "לשינויים אלה השלכות כבדות על עובדי השירות המשפטי הציבורי, ובין השאר על עצם העסקתם, והם צפויים לפגוע פגיעה קשה בעבודתם ובזכויותיהם, בפרנסתם, במשרותיהם, בעתידם המקצועי, בביטחונם התעסוקתי, באופן הקידום שלהם, בתנאי השירות, ההעסקה והפרישה שלהם, במעמדם במקום העבודה, במקצועיותם, בסמכויותיהם, במהות, בתוכן ובאופי של תפקידיהם ועבודתם ועוד".
עו"ד גורדון כותב עוד כי "שינויים דרמטיים ופוגעניים אלה נעשים בחוסר תום לב ובדרך שאיננה מקובלת ביחסי עבודה בכלל וביחסי עבודה בשירות הציבורי בפרט, תוך נקיטת צעדים חד-צדדיים דורסניים וכוחניים, עקיפת העבודה המאורגנת ופגיעה בכוחם הארגוני של העובדים, בלי ניהול מו"מ עם נציגות העובדים על ההשלכות הקשות של המהלך, תוך ערפול הצעדים המתוכננים וביצועם בשלבים".
איגוד המשפטנים דורש מהמדינה להימנע מפגיעה זו ולנהל עם האיגוד משא ומתן פתוח, ובשלב זה מודע על "כוונת איגוד המשפטנים להכריז על סכסוך עבודה לגבי כלל עובדי השירות המשפטי הציבורי ולנקוט צעדים ארגוניים ככל שיידרש".
במקביל, ארגון פרקליטי המדינה, המאגד יותר מ-1,000 פרקליטים בפרקליטות המדינה המייצגים אותה בכל הערכאות, שלח מכתב למנכ"ל משרד המשפטים איתמר דוננפלד תחת הכותרת "התראה על סכסוך עבודה ושביתה הגנתית בגין ההשלכות על פרקליטי המדינה".
יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד אורית קורן כתבה כי צעד זה נועד להתגונן מפני "השלכות צעדי חקיקה או צעדי מינהל שהצעות לגביהם מתגלגלות לעת הזו בחופזה ועלולות, אם תתקבלנה, לפגוע בוודאות באופן חמור בתנאי העבודה והשירות השונים של פרקליטי המדינה, בביטחונם התעסוקתי וביחסים הקיבוציים".
היא תקפה את הכוונה לקדם שינויי חקיקה הנוגעים בן היתר למערך הייעוץ המשפטי ומערך הייצוג המשפטי של המדינה ומוסדותיה, "לפיו העמדה של המשרד הממשלתי ושל גורמים נוספים תיקבע על ידי ראש הממשלה או השר הנוגע בדבר וכי אלה - ולא היועץ המשפטי לממשלה - יוכלו לקבוע מי ייצג את המדינה, לרבות עורכי דין פרטיים במקום פרקליטים".
קורין מסרה בנוסף כי "מכלול צעדי החקיקה יביאו לייתור הייצוג המשפטי של המדינה על ידי הפרקליטות, לפגיעה קשה בייצוג המדינה שתהפוך למיקור חוץ של עמדת המדינה בבתי המשפט ובכלל הערכאות. תפקיד הפרקליטים הוא להגן ולייצג את עמדת המדינה בערכאות השונות והצעדים האלו ימנעו מהפרקליטים את היכולת להגן על האינטרסים החשובים של המדינה או אפילו להשמיע עמדתם".