סגור

היועמ"ש אישר: רפורמת הרגולציה חזרה לחוק ההסדרים

לאחר שהפרק העוסק בהקמת רשות רגולציה נשאר מחוץ לחוק ההסדרים בשל התנגדות אביחי מנדלבליט, הוחלו כעת שינויים בטיוטה - והרפורמה הוחזרה לחוק, שיובא לאישור הממשלה בשבוע הבא. מהנוסח החדש הוצא הסעיף לפיו לא תחוקק רגולציה חדשה עד שנת 2024

רפורמת הרגולציה, שהוצאה מחוק ההסדרים בשל התנגדות היועמ"ש אביחי מנדלבליט, הוחזרה אליו מחדש לאחרונה בכפוף לשינויים; כך לפי הטיוטה החדשה של החוק שפורסמה באתר משרד האוצר. הנוסח החדש יובא לאישור הממשלה בשבוע הבא.
כך, בטיוטה החדשה נכתב כי הרשות הלאומית לרגולציה אכן תוקם, אולם שלושה שינויים משמעותיים הוכנסו בה עקב הערות הדרגים המשפטיים.
כך, לאחר שבנוסח הקודם הופיע פרק הכולל החלטת ממשלה לפיה לא תהיה התקנה וחקיקה של כל רגולציה חדשה עד לשנת 2024, בטענה כי יש צורך לעודד את המשק ביציאה ממשבר הקורונה - הושמט פרק זה מהטיוטה החדשה. עם זאת, יש להניח כי דגל המלחמה ברגולציה, שהפך להיות סימן ההיכר של הממשלה הנוכחית, ימשיך להתנוסס מעל כל רגולטור שיקדם רגולציה חדשה.
לפי שינוי נוסף שמופיע בנוסח החדש, רשות הרגולציה תבצע בקרה על התהליך, אולם לא תהיה מעורבת בשיקולי הרגולטור. אחד מהתפקידים העיקריים של הרשות הוא מעורבות בתהליך של חקיקת רגולציה חדשה, כאשר על הרגולטור להציג לרשות את האופן שבו הוא בחן והעריך את השפעות הרגולציה שהוא מבקש להתקין. אולם הנוסח הנוכחי מדגיש כי הרשות לא תוכל להציג מסקנות 'בדבר האיזון שביצע הרגולטור בין השיקולים השונים'. כלומר, את המשקל שיש לתת לכל שיקול, יקבע הרגולטור ולא הרשות. מדובר בהבהרה משמעותית שדרשו במשרד המשפטים. כך למשל, הרשות לא תוכל לקבוע שמשרד האנרגיה העניק משקל יתר לשיקולי בטיחות, לעומת שיקולי יוקר מחיה; היא רק תוכל לפנות למשרד האנרגיה ולהסב לכך את תשומת ליבו.
השינוי העיקרי האחרון בנוסח החדש קובע כי תחול חובת התייעצות עם הרגולטור לפני התערבות ברגולציה. תפקיד מרכזי נוסף של רשות הרגולציה הינו לבקר רגולציה קיימת, ובמצבים מסוימים היא יכולה להתחיל תהליך שיביא לביטול הרגולציה. בנוסח הנוכחי מודגש כי לפני שהרשות נותנת לרגולטור המלצות לשינוי, עליה לפנות לרגולטור ולשאול אותו מהם הנושאים שהוא מבקש לטייב בשנה הקרובה, וכן מהן הרגולציות שהוא ממליץ לרשות הרגולציה לבחון בתחום שיפוטו.
1 צפייה בגלריה
מימין: אביחי מנדלבליט היועץ המשפטי לממשלה  אביגדור ליברמן יו"ר ישראל ביתנו
מימין: אביחי מנדלבליט היועץ המשפטי לממשלה  אביגדור ליברמן יו"ר ישראל ביתנו
מימין: היועמ"ש אביחי מנדלבליט ושר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שינוי זה הוא פחות דרמטי מהקודמים, ותפקידו לייצר שיח כנה ופתוח בין רשות הרגולציה לרגולטורים. השינוי נועד לחייב את הרשות לשוחח עם הרגולטור במהלך תהליכי הבדיקה שלה, ולא להנחית עליו מלמעלה דרישות לשינוי רגולציה.
ראש הרשות ימונה לפי הצעת ראש הממשלה נפתלי בנט בהתייעצות עם שר האוצר אביגדור ליברמן. מלבדו יהיו חברים ברשות נציג משרד רה"מ, נציג משרד האוצר, נציג היועמ"ש, ונציגים מקרב הציבור שימונו על ידי שר האוצר ושר המשפטים גדעון סער. לצד הקמת הרשות, התוכנית כוללת החלטת ממשלה לחקיקת חוק יסודות הרגולציה, ליצירת מתווה מהיר להפחתת נטל רגולטורי ובירוקרטי.
על אף העובדה כי הרפורמה הנוכחית לא כוללת את המהלך לריסון הרגולציה עד לשנת 2024, גורמים במגזר העסקי בירכו על החזרתה לחוק ההסדרים. נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר אמר כי "אנו שמחים שהצדדים הבינו שזה הזמן להפחית את הנטל על העסקים". יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר כי "נעשתה כברת דרך משמעותית, ונמשיך לפעול ולקדם את הפחתת הרגולציה".