סגור

פרסום ראשון
בשבוע הבא: הממשלה תצביע על ההחלטה לביטול שדה התעופה בעמק יזרעאל

ההחלטה על ביטול התוכנית להקמת שדה התעופה כמשלים לנתב"ג תעלה לאישור הממשלה ביום ראשון. בתחילת השבוע פורסם ב"כלכליסט" כי שרת התחבורה מרב מיכאלי תפעל להקים צוות בראשותה לבחינת חלופות לשדות תעופה שלא יהיו בעמק יזרעאל

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן יגישו מחר (ג') הצעה למזכירות הממשלה לבטל את "החלטת ממשלה 2050", שקובעת שיש להקים שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל, שיתפקד כשדה משלים לנתב"ג. ההחלטה צפויה לעלות להצבעת הממשלה ביום ראשון הקרוב.


ביטול ההחלטה יוביל לכך שתופסק העבודה על התוכניות להקמת השדה, שנמצאות כעת בשלב הכנת התסקיר הסביבתי. המשמעות של ביטול ההחלטה היא שספק אם בשנים הקרובות יקודם שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל, מכיוון שישנה התנגדות מצד מערכת הביטחון, רשות התעופה האזרחית (רת"א) ויו"ר כחול לבן בני גנץ להקמה של שדה תעופה בנבטים. הכוונה לבטל את שדה התעופה בעמק יזרעאל מופיעה בקווי היסוד של הממשלה הנוכחית, לצד הכוונה להקים שדה תעופה נוסף בישראל, ומדובר בהבטחת בחירות של השרה מיכאלי.
החלטת ממשלה 2050, שהשרה פועלת לבטל, היא משנת 2014, והיא קובעת כי על פי התשתית העובדתית הקיימת, המיקום המועדף להקמת שדה תעופה משלים הוא במרחב בסיס רמת דוד בעמק יזרעאל. עם זאת, ההחלטה על הקמת שדה תעופה ברמת דוד זכתה להתנגדויות רבות מתושבי עמק יזרעאל והאזור, ובמקביל ראשי רשויות ותושבים בדרום הביעו תמיכה בהקמה של שדה תעופה בינלאומי בנבטים. התמיכה הכפולה הובילה לכך שבשנת 2017 החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה להכין שתי תוכניות מפורטות לשדות תעופה משלימים - בנבטים וברמת דוד - ולתת לממשלה להכריע בין השתיים.
1 צפייה בגלריה
שדה תעופה נמל תעופה מסלול המראה הדמיה רמת דוד עמק יזרעאל
שדה תעופה נמל תעופה מסלול המראה הדמיה רמת דוד עמק יזרעאל
הדמיה של שדה התעופה ברמת דוד
(צילום: stratosjets.com)


בתחילת השבוע פורסם ב"כלכליסט" כי שרת התחבורה מיכאלי תפעל להקים צוות בראשותה, בה יהיו חברים כלל הגורמים הרלוונטיים (משרד התחבורה, רת"א, משרד הביטחון, משרד ראש הממשלה, האוצר וכדומה) לבחינת חלופות לשדות תעופה שלא יהיו בעמק יזרעאל. הצוות, בראשות השרה מיכאלי, צפוי לתחום את משך הדיונים לתשעה חודשים בלבד, כשבסוף התקופה יגובשו אלטרנטיבות להקמה של שדה התעופה ברמת דוד.
גורמים מקצועיים ששוחחו עם "כלכליסט" טוענים כי אופציית רמת דוד ונבטים הן הריאליות ביותר, והאופציה הנוספת היחידה שניתן לקדם היא הקמה של שדה תעופה על אי מלאכותי לחופי הים התיכון, אופציה שתעלה למדינה מיליארדים רבים וכרגע לא נמצאת על השולחן. עם זאת, בכירים במשרד התחבורה מציגים תמונה שונה וסבורים כי הוועדה בראשות מיכאלי תוכל למצוא פתרונות אחרים שלא נשקלו עד עכשיו ברצינות, כמו הקמה של שני שדות תעופה קטנים במקום שדה תעופה בינלאומי נוסף. כמו כן, לפי אותם גורמים, ביטול החלטה 2050 אין משמעה תמיכה באלטרנטיבת נבטים או בהקמה של שדה תעופה נוסף בנגב, ודווקא נשקלות חלופות בצפון יחד עם פעולות שיאפשרו את הגדלת היקף הטיסות בנתב"ג.
בשנים האחרונות נעשו ניסיונות רבים למצוא חלופות לשדה התעופה ברמת דוד, ורק לפני כשנה הנחה שר הביטחון גנץ את נציגי מערכת הביטחון לבחון חלופות נוספות לשדה תעופה בנגב.
ממשלת ישראל הגדירה כבר ב-2011 שהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג היא צורך לאומי דחוף. הצורך נובע בעיקר מעלייה משמעותית בהיקף הטיסות וההשפעה של עלייה זאת על המרחב האווירי בנתב"ג, מהצורך בשדה חלופי במקרה של השבתה ומהרצון לקדם תחרות בין שני השדות ובין חברות התעופה השונות. כשנתב"ג 2000 הושק בשנת 2004 נקבע שביום שמספר הנוסעים השנתי יגיע ל־12 מיליון איש המדינה תקים שדה תעופה חדש. את שנת 2019 נתב"ג סיים עם יותר מ־22 מיליון טסים, ובינתיים שום אלטרנטיבה לא קודמה.
לפי גורמי המקצוע ששוחחו עם "כלכליסט", ההיתכנות להקמה של שדה תעופה בנבטים כמעט אפסית. בין היתר קיימת התנגדות ניכרת של גורמים מתוך משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית, חלק מאנשי אגף התקציבים, חברת נתיבי ישראל שאמונה על ביצוע הפרויקט, צה"ל, משרד הביטחון והמועצה לביטחון לאומי, שסבורים כי אין היתכנות טכנית להקמת השדה. עם זאת, התומכים בחלופת נבטים טוענים כי הגוף היחיד שמונע הקמה של שדה תעופה בדרום הוא חיל האוויר, וששאר הגופים מתיישרים לפי העמדה הנחרצת של החיל. הטיעון המרכזי נגד הקמה של שדה תעופה בנבטים הוא ש"קוביית האוויר" של שדה התעופה בנבטים תהיה מוגבלת מאוד על ידי המרחב האווירי של שדה התעופה רמון ונתב"ג ובסיסי חיל האוויר שבנגב דוגמת חצרים ונבטים. לכך יש להוסיף את העובדה שמטוסים לא יכולים לטוס דרך סיני או רצועת עזה, ולכן המרחב האווירי יהיה מוגבל אף יותר.
שר החוץ יאיר לפיד אמר: "התחייבנו לעצור את הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל ולבחון מחדש חלופות אחרות וכך היה. יש עתיד נחושה לקיים את ההבטחות שלנו וליישם את קווי היסוד של הממשלה".