סגור

אחרי התקציב: הדילים בדרך

בקואליציה מגבשים עסקת חבילה כדי לרצות את כל חבריה – החל מהכשרת מאחז אביתר ועד הסדר הפנסיות בצה"ל. כולם יצטרכו לוותר

העלאת שכרם של חיילי החובה ב־50%, שעליה הודיעו שרי האוצר והביטחון היא חלק ממימוש הבטחת בחירות של יו"ר ישראל ביתנו.
אביגדור ליברמן ספג ביקורת על כך שההבטחה לא יושמה בתקציב אבל הבטיח שתבוצע. לאחר שהתקציב אושר בכנסת בתחילת החודש, הוא סגר עם יו"ר כחול לבן בני גנץ את העלאת שכר החיילים. גם רה"מ נפתלי בנט היה מעורב בנושא.

יישום הבטחת הבחירות של ליברמן מעורר את התיאבון של ראשי מפלגות הקואליציה לגזור אף הם קופון פוליטי אצל הבוחרים. הבעיה היא שחלק מהתביעות נתקלות בהתנגדויות של השותפות האחרות. כדי לחזק את היחסים בתוך הקואליציה, בנט מכנס מדי יום ראשון, לפני ישיבת הממשלה, פגישה של ראשי מפלגות הקואליציה והשרים. האווירה בישיבות הללו נעימה ואין הדלפות ממה שנאמר שם.
בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הקימו צוות שנועד לפרק את המוקשים הפוליטיים. חברים בו ראש הסגל של בנט טל גן צבי ומזכיר הממשלה שלום שלמה (מטעם בנט) והילל קוברינסקי ודני וסלי מטעם לפיד.
ראשי מפלגות הקואליציה מבינים שעליהם לתת כתף לעמיתיהם כדי שכולם ייצאו מרוצים. כך, למשל, בימינה רוצים להכשיר את המאחז אביתר ואילו העבודה ומרצ מתנגדות לאישור מאחזים בלתי חוקיים. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ הביע התנגדות למתווה שהושג עם התושבים ואמר: "אביתר הוא מאחז בלתי חוקי ודינו להתפנות".

1 צפייה בגלריה
מימין יאיר לפיד ו מרב מיכאלי
מימין יאיר לפיד ו מרב מיכאלי
מימין: יאיר לפיד ומרב מיכאלי. ייאלצו להסכים לדרישות השותפים
(צילומים: אוהד צויגנברג, קובי קואנקס)

מחלוקת נוספת היא סביב הכותל. ליברמן דורש לקדם את מתווה הכותל שיאפשר חלוקה חדשה של הרחבה וכן גיור על ידי רבני ערים. העבודה ויש עתיד תומכות במתווה. בימינה מסתייגים ובתקווה חדשה מתנגדים. הסוגיה מצויה בדיונים בבג"ץ והממשלה אמורה לתת את תשובתה בימים הקרובים.
גנץ דורש ועדת חקירה לפרשת הצוללות וחקיקת חוק הגיוס. בימינה הובעה התנגדות לחקור את פרשת הצוללות, וגנץ ממתין לתשובה של בנט בעניין. בסיעת רע"מ שבקואליציה מתנגדים להצעות חוק בנושאים צבאיים. בלעדיה אין לממשלה רוב של 61 ח"כים לנוכח התנגדות האופוזיציה. לכל היותר יוכלו לבקש מרע"מ להיעדר מההצבעה.
נושא נוסף שגנץ נאבק עליו הוא הסדר הפנסיות למשרתי הקבע שאושר בממשלה אך טעון חקיקה בכנסת. העבודה ומרצ מתנגדות לאישור ההסדר, וההערכה היא שלצורך אישורו תידרש עסקת חבילה כוללת בין כל מרכיבי הקואליציה.
עוד נושאים במחלוקת: לפיד ומרב מיכאלי דורשים תחבורה ציבורית בשבת ולא ברור איך בימינה יסכימו לכך. גדעון סער דורש חוק שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה. בימינה מסתייגים. מאידך, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר כי 6 חברי הסיעה יתמכו בחוק. כמו כן ימינה ויש עתיד דורשות חוק דמי אבטלה לעצמאים בעוד שבאוצר יש התנגדות לכך.
מאחר שאף אחד ממרכיבי הקואליציה לא רוצה שהממשלה תתפרק סביר שכולם יבלעו את הצפרדע ויסכימו לדרישות של השותפים האחרים.