סגור

אל על עדיין מפסידה: "נחזור לרווח במחצית השנייה של 2023"

אל על סיכמה את הרבעון הראשון עם עלייה בהכנסות שצמצמה מעט את ההפסד. משרדי החברה בארה"ב הועתקו לבניין בבעלות בעל השליטה קני רוזנברג

חברת התעופה אל על מסכמת את הרבעון הראשון של שנת 2022 עם הפסד של 66 מיליון דולר למרות גידול בהכנסות, רבעון שישי ברציפות. זהו הדו"ח האחרון שעליו חתום אביגל שורק, שיסיים היום את תפקידו כמנכ"ל. במקומו תיכנס לתפקיד דינה בן־טל גננסיה שתצטרך להתמודד עם עיצומי עובדים שהובילו בחודש האחרון לביטולי טיסות. רק אתמול בוטלו שלוש טיסות אל על עקב קושי באיוש עובדים.
הכנסות אל על ברבעון הראשון הסכמו ב־282 מיליון דולר, לעומת 116 מיליון דולר ברבעון המקביל ב־2021. ההפסד הצטמצם כאמור ל־66 מיליון דולר לעומת 86 מיליון דולר ברבעון המקביל. החברה רשמה שיפור ברווח התפעולי התזרימי של החברה (EBITDA) וזה עמד על 15 מיליון דולר לעומת 11 מיליון דולר ברבעון הקודם ו־2 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל ב־2021. בחברה מסבירים כי העלייה בהכנסות שנבעה מגידול בפעילות החברה התקזזה עם העלייה במחירי הדלק הסילוני.
החברה לא התאוששה לחלוטין ממשבר הקורונה: היקף הפעילות ברבעון הראשון של 2022 עמד על 53% ביחס לרבעון המקביל ב־2019 טרום משבר הקורונה. לפי נתוני החברה, עד כה השנה, כמות הישראלים שיוצאים לחו"ל עומדת על 66% מזו בתקופה המקבילה ב־2019, וכמות התיירים שנכנסו עומדת על 32% בלבד. במקביל, מחירי הדלק הסילוני עלו בכ־82% במהלך הרבעון הראשון, בין היתר בעקבות המלחמה באוקראינה.

שוכרים בניין מבעל השליטה

אל על מציינת בדו"ח כי "על רקע צעדי התייעלות וחיסכון בהוצאות" אישר הדירקטוריון בחודש שעבר להעביר את מטה החברה בארה"ב מניו יורק למיאמי. בחברה הסבירו כי המעבר נובע מעלויות השכירות הגבוהות במנהטן. בהמשך הדו"ח תחת הסעיף "בעלי עניין וצדדים קשורים" מופיעה התקשרות של אל על עם "מסעדת טברנקל" וכן התקשרות של החברה בהסכם שכירות לבניין משרדים, שלבעל השליטה בחברה קני רוזנברג יש בו ענין אישי. לפי הדו"ח, ההתקשרויות הללו אושרו על ידי ועדת הביקורת ותגמול והדירקטוריון כ"עסקאות זניחות".
בחברה טוענים כי ההחלטה לשכור את המשרדים מחברה בבעלות רוזנברג נעשתה לאחר הליך שבחן חלופות שונות, ולבסוף הוחלט כי זו החלופה הטובה ביותר. השכירות השנתית שאל על תשלם לחברה שבבעלות רוזנברג היא כ־90 אלף דולר, ולפי החברה העסקה אושרה גם על ידי משרד האוצר.
בנוגע למסעדה מסבירים כי מדובר בעסקה חד פעמית בגובה 20 אלף דולר שנעשתה עקב דרישה לקייטרינג עם כשרות מהדרין לאירוע.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל אל על היוצא אביגל שורק והמנכ"לית הנכנסת דינה בן טל גננסיה
מנכ"ל אל על היוצא אביגל שורק והמנכ"לית הנכנסת דינה בן טל גננסיה
מנכ"ל אל על היוצא אביגל שורק והמנכ"לית הנכנסת דינה בן טל גננסיה
(צילומים: עופר חג'יובי, אל על)

"רווחיות היא יעד ריאלי"

מנכ"ל אל על היוצא אביגל שורק אמר עם הצגת הדו"ח: "הרבעון הראשון הוא רבעון מאוד מיוחד, היה לנו את האומיקרון והשמיים היו סגורים ורק לקראת מרץ המגבלות הוסרו. בחודש ינואר היינו בערך 50% ממה שהיינו ב־2019 ובמרץ היינו 83% לעומת 2019 הפוקוס של החברה הוא החזרה לכושר ייצור כמה שיותר מהר."
סמנכ"ל הכספים של החברה יצחק אליאב אמר כי החברה מתכוונת לעבור לרווחיות במחצית השנייה של 2023. במענה לשאלה האם מדובר ביעד ריאלי, אמרו שורק ואליאב כי יש הרבה פרמטרים שאינם בשליטת החברה כמו יחסי העבודה, מחירי הדלק והתחרות. "רווחיות היא יעד מאוד ריאלי אך כל הכפר צריך לעבוד בשביל להשיג אותו", אמר המנכ"ל היוצא.
המנכ"לית הנכנסת בן טל גננסיה התייחסה לאסטרטגיה העתידית של החברה ואמרה כי יש להתמקד במצוינות בשירות. "נעשה את כל המאמצים בשיפור שירות הלקוחות, גם על ידי ספקים חיצוניים", אמרה. "בטווח הארוך אפשר לדבר על חידוש והרחבת צי המטוסים". תוכניות נוספות כוללות הפיכת נתב"ג ל'האב' להטסת מטענים ונוסעים, יצירת שותפויות בצפון אמריקה, כניסה משמעותית לעולם התיירות והאצת הטרנספורמציה הדיגיטלית של שירותי החברה. עוד היא אמרה כי יש כוונה לבחון טיסות ליעדים חדשים כמו אוסטרליה.
במענה לשאלת "כלכליסט" על התמודדות עם התחרות בנתב"ג, אמר שלומי עם שלום, סמנכ"ל וראש המטה של החברה: "אל על יודעת לעמוד בתחרות. יש לנו המטוסים הטובים ביותר ואת רשת הנתיבים והסלוטים הטובה ביותר". עם זאת, הוסיף: "התחרות לא הוגנת. אנחנו לא טסים מעל סעודיה ולא טסים לטורקיה".