סגור

מפסידה, אבל פחות: אל על מכוונת לחזור לרווח במחצית השניה של 2023

החברה נפרדה היום מהמנכ"ל היוצא אביגל שורק עם דיווח על הפסד של 66 מיליון דולר ברבעון הראשון, מול 86 מיליון דולר במקביל; ההכנסות המשיכו לצמוח, רבעון 6 ברציפות, ל-282 מיליון דולר; אל על העבירה את משרדיה בארה"ב מניו יורק למיאמי לבניין שבבעלות בעל השליטה קני רוזנברג בעסקת בעלי עניין; מחר תיכנס לתפקיד המנכ"לית החדשה דינה בן-טל גננסיה

חברת אל על סוגרת רבעון שישי רצוף של עלייה בהכנסות, עם סיום תפקידו של המנכ"ל היוצא אביגל שורק - החברה צמצמה את ההפסד ברבעון הראשון של השנה ל-66 מיליון דולר, מול הפסד של 86 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021.
מחר יסיים שורק באופן רשמי את תפקידו בחברה, והוא יוחלף במנכ"לית החדשה דינה בן-טל גננסיה. זאת בימים שבהם אל על מתמודדת עם עיצומי עובדים שהובילו גם לביטולים של כמה טיסות.
הכנסות החברה ברבעון הראשון עמדו על 282 מיליון דולר, לעומת 116 מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון של 2021 - צמיחה שקוזזה בעליית מחירי הדלק הסילוני. הוצאות גדלו בהתאם ל-293 מיליון דולר לעומת 165 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021. בשורת ה-EBITDA רשמה אל על פלוס של 15 מיליון דולר, בהשוואה ל-11 מיליון דולר ברבעון הקודם (רביעי 21) ו-2 מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון של שנה שעברה.
1 צפייה בגלריה
אביגל שורק מנכ"ל אלעל בואינג 777 חדש
אביגל שורק מנכ"ל אלעל בואינג 777 חדש
מנכ"ל אל על היוצא אביגל שורק
(צילום: עופר חג'יוב רויטרס )

התאוששות מהמכה שספגה במשבר הקורונה לא הושלמה: היקף הפעילות של החברה ברבעון הראשון של 2022 עמד על 53% ביחס לרבעון המקביל ב-2019, טרום משבר הקורונה. עד כה בשנת 2022 כמות הישראלים שיצאו לחו"ל עומדת על 66% מזו של 2019, וכמות התיירים שנכנסו עומדת על 32% בלבד. כאמור, לא עזרה לתוצאות הנסיקה של 82% במחירי הדלק הסילוני במהלך הרבעון, בין היתר בשל המלחמה באוקראינה. מניית אל על טיפסה ב-82% מתחילת 2022.
בדוח נטען כי "על רקע צעדי התייעלות וחסכון בהוצאות" אישר דירקטוריון החברה בחודש שעבר להעביר את משרדי המטה של החברה בארה"ב מניו יורק למיאמי. בחברה הסבירו כי המעבר נובע מעלויות השכירות הגבוהות במנהטן ומכך שחברות תעופה נוספות עברו למיאמי. ואולם בביאור נוסף בדוח תחת סעיף "בעלי עניין וצדדים קשורים" מופיעה התקשרות של החברה עם "מסעדת טברנקל" וכן התקשרות של החברה בהסכם שכירות לבניין משרדים, אשר לבעל השליטה בחברה קני רוזנברג יש בה ענין אישי.
לפי הדוח, ההתקשרויות הללו אושרו על ידי ועדת הביקורת ותגמול והדירקטוריון כ"עסקאות זניחות". בחברה טוענים כי ההחלטה לשכור את המשרדים מחברה שבבעלות רוזנברג נעשתה לאחר הליך שבחן חלופות שונות, ובסוף הוחלט כי זו החלופה הטובה ביותר. השכירות השנתית שאל על תשלם לחברה שבבעלות רוזנברג עומדת על כ-90 אלף דולר ולפי החברה זו אושרה על ידי משרד האוצר. בנוגע למסעדה, מדובר בעסקה חד פעמית בגובה 20 אלף דולר שנעשתה עקב דרישה לקייטרינג עם כשרות מהדרין לאירוע.
מנכ"ל אל על היוצא אביגל שורק אמר בתדרוך עיתונאים כי "הרבעון הראשון הוא רבעון מאוד מיוחד, היה לנו את האומיקרון והשמיים היו סגורים ורק לקראת מרץ המגבלות הוסרו. בחודש ינואר היינו בערך 50% ממה שהיינו 2019, 55% אחוזים בפברואר ו-83% בחודש מרץ. הפוקוס של החברה הוא החזרה לכושר ייצור כמה שיותר מהר."
סמנכ"ל הכספים יצחק אליאב הדגיש כי אל על מכוונת לעבור לרווחיות במחצית השנייה של 2023. במענה לשאלת כלכליסט על האם מדובר ביעד ריאלי, אמרו שורק ואליאב כי חברת אל על היא "מאוד מורכבת" ויש בה המון פרמטרים בשליטת החברה ושלא בשליטתה כמו עולם יחסי העבודה, מחירי הדלק והתחרות. שורק אמר כי " אל על בישראל היא מותג על במלוא מובן המילה, רווחיות היא יעד מאוד ריאלי אך כל הכפר צריך לעבוד בשביל להשיג אותו".
המנכ"לית הנכנסת בן טל גננסיה התייחסה לאסטרטגיה העתידית של החברה ואמרה בין היתר כי יש למקד את הקשב לחזרה בשגרה וכי הכוונה להתמקד במצוינות בשירות: "אנחנו נעשה את כל המאמצים בשיפור שירות הלקוחות, גם על ידי ספקים חיצוניים". עוד אמרה כי "בטווח הארוך אפשר לדבר על חידוש והרחבת צי המטוסים". עוד ציינה כי ושיש כוונה ליצור שותפויות בצפון אמריקה, כניסה משמעותית לעולם התיירות והאצת הטרנספורמציה הדיגיטלית של שירותי החברה. לדבריה החברה מתכוונת לבחון טיסות ליעדים חדשים כמו אוסטרליה.
בדוח הכספי הייתה התייחסות גם לתחרות של אל על אל מול חברות אחרות הפועלות בנתב"ג. עד כה בשנת 2022 עמד נתח השוק של החברה בנתב"ג על 22% לעומת 23% ב-2021 ו-25% בשנת 2019. התחרות המשמעותית היא מול חברות הלואו-קוסט, שהגדילו את נתח השוק שלהם מ-25% בשנת 2019 ל-34% בשנת 2022. לפי החברה, החברות שהגדילו באופן המשמעותי ביותר את נתח השוק שלהן בנתב"ג הן ראיינאייר, שם עלתה תנועת הנוסעים בב-97% בין 2019 ל-2022 ופגסוס שהגדילה את תנועת הנוסעים שלה ב-30%. זאת בזמן שתנועת הנוסעים של אל על ירדה ב-53% באותה תקופה.
שלומי עם שלום סמנכ"ל וראש המטה של החברה אמר בעניין זה כי "אנחנו חושבים שאל על יודעת לעמוד בתחרות ויש לנו את המטוסים הטובים ביותר למול המתחרים ואת רשת הנתיבים והסלוטים הטובה ביותר". בה בעת, שלום הדגיש כי "אנחנו יודעים לעמוד בתחרות אבל התחרות לא הוגנת. אנחנו לא טסים מעל סעודיה ולא טסים לטורקיה". מנכ"ל החברה שורק הוסיף על כך כי "אנחנו בעד תחרות, תחרות עושה טוב לכולם".