סגור
יאיר כץ יו"ר ועד התעשייה האווירית
יאיר כץ יו"ר ועד התעשייה האווירית (צילום: עמית שעל, אבי מועלם)

שלטון משפחת כץ בוועד תע"א יישמר עוד 4 שנים

יאיר כץ, בנו של חה"כ חיים כץ, המשיך בדרכו של אביו ומכהן כיום כיו"ר ועד העובדים בתעשייה אווירית. בחודש הבא הוא צפוי להתמודד על קדנציה נוספת בתפקיד, אך נכון לעכשיו נראה שכל מתנגדי העבר, שהתמודדו נגדו או נגד אביו, פינו את מקומם והוא נותר לבדו במירוץ לתפקיד

כ־15 אלף עובדי תעשייה אווירית (תע"א), החברה הביטחונית שבבעלות המדינה, צפויים לבחור באמצע החודש הבא את יו"ר הוועד ל־4 השנים הקרובות. על התפקיד מתכוון להתמודד לפי שעה רק היו"ר המכהן, יאיר כץ, בנו של היו"ר המיתולוגי של עובדי תע"א, שר העבודה והרווחה לשעבר וחה"כ מהליכוד חיים כץ.
כץ הבן נבחר לתפקיד באוקטובר 2018, לאחר שגרף כ־90% מקולות העובדים וגבר על מוטי פרץ, שכיהן בעבר בתפקיד ראש תחום הבטיחות של החברה. עד כה לא ברור כלל אם מי מעובדי החברה מתכוון להתמודד מולו על התפקיד, שכן המועד האחרון להגשת המועמדות הוא בעוד כשבוע וחצי.
מדובר באחד הוועדים החזקים במשק, שבאמצעותו שואב חיים כץ את עיקר עוצמתו הפוליטית בליכוד. רק לפני כשנתיים הפרקליטות סגרה את התיק הפלילי נגד כץ הבן בעקבות חקירת המשטרה על חשדות לשחיתות, שיוחסו גם נגד חברים נוספים בוועד, בין השאר על ניצול עצמת הוועד והפעלת לחצים פסולים על עובדים בחברה כדי לגרום להם להתפקד לליכוד. כך, בשנים האחרונות הוועד היה גם תחת זכוכית מגדלת של מבקר המדינה שפרסם עליו דוח חריף במיוחד, שאת השורה התחתונה שלו ניתן לתמצת בכך שמדובר במקרה שבו לוועד יש חברה.
מאז שנבחר לפני כ־4 שנים, האופוזיציה לשושלת כץ בוועד העובדים של תע"א, התמוססה. מוטי פרץ שהפסיד בבחירות האחרונות מול כץ כבר פרש משורותיה, כך גם חיים אזולאי, שהיה חבר ועד ותיק ומעת לעת קרא תיגר על שלטונו הממושך והבלתי מעורער של כץ האב בוועד העובדים של החברה.
בהנהלת תע"א ובוועד העובדים מציגים יחסי עבודה תקינים, שמבוססים על אינטרסים משותפים ועל תיאום חלק מהמהלכים - בעיקר אל מול גורמים רגולטוריים כמו משרד הביטחון, הממונה על השכר במשרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות.
הקשר הזה מתאפשר, בין השאר, בזכות צירוף נסיבות נדיר: המעבר של תע"א לרווחים אחרי שנים ארוכות שבהן הדוחות הכספיים שלה סיפרו בעיקר על החמצה ועל בעיית יעילות שהעיקו על שורת הרווח שלה, גישה פרגמטית מצד כץ הבן, המזג הענייני והנעים של המנכ"ל בועז לוי והעובדה שבתפקיד יו"ר החברה מכהן מזה כשנה מי שהיה בעבר יו"ר ההסתדרות הכללית, הח"כ והשר לשעבר, עמיר פרץ.
אלא שהאידיליה המופגנת הזאת מסווה מתחים שלפחות בינתיים, נשמרים היטב מתחת לפני השטח. הנהלת תע"א והוועד דנים מזה מספר חודשים על החלת רפורמה מקיפה במודל השכר שעל פיו עובדי החברה מתוגמלים, וזאת בנוסף למו"מ מתקדם להשגת הסכמות על שיתוף העובדים ברווחי החברה.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר כץ כי מודל השכר החדש יאפשר לתגמל את עובדי החברה כמקובל בעולם העבודה העדכני ועל בסיס יעילות, תפוקות וכישורים ייחודיים וזאת תוך השתחררות ממודל השכר האנכרוניסטי והמסורבל שנהוג מזה יותר מארבעה עשורים.
גם להנהלת תעשייה אווירית יש עניין בשינוי מודל השכר, בייחוד על רקע מאמציה להתקדם בתוכנית להנפקתה במהלך 2023, תוך שיפור האטרקטיביות שלה בשוק ההון. לפי בכירים בחברה מודל השכר המיושן שנהוג בה מקשה על ניהולה כחברה תחרותית שנלחמת על טאלנטים בהייטק בזמן שהיא נתונה להגבלות שכר קשיחות בהיותה חברה ממשלתית: "אנחנו בתחילת ההידברות בנושא, אנחנו אומרים אל"ף וההנהלה אומרת בי"ת ובסופו של דבר נגיע להבנות. נגיע להבנות. אם יש וויכוח - הוא על ניואנסים ועל טרמינולוגיה", אמר כץ.
בקיץ האחרון תע"א שילמה למדינה דיבידנד היסטורי של 655 מיליון שקל על רווחיה מ־2021, שהסתכמו בכ־150 מיליון דולר. מדובר בדיבידנד הגבוה ביותר בתולדות החברה, והוא שולם מתוך יתרת דיבידנדים הראויים לחלוקה שבידי תע"א. בשבוע שעבר החברה פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של השנה, ולפיהם היא ממשיכה לשמור על מגמת הצמיחה. באותו הרבעון מכירותיה זינקו בכ־20%, הסתכמו בכ־1.24 מיליארד דולר והרווח הנקי שלה הסתכם בכ־73 מיליון דולר, גידול של 135% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
הדרישה של כץ, לשתף את העובדים בנתח מאותם רווחים, הפכו נושא למו"מ מתקדם שמתקיים בימים אלה בין הצדדים ועל פי הערכות, צפוי להסתכם בקרוב בהבנות שירצו את הוועד: "בסך הכל משעמם כאן, בכל הקשור ליחסי עבודה", אומר כץ ל"כלכליסט": "החברה מביאה רווחים יפים, יש לה התקשרויות ויש הצלחות עסקיות יפות. שלום עולמי לא עושה לנו טוב, יש בעולם מלחמות וזה מביא לנו עבודה".