סגור

בלעדי
מתניעים מחדש: ליברמן נתן אור ירוק להנפקת תע"א

שר האוצר הביע הסכמה שחלק מהתמורה בהנפקה תיכנס לקופת החברה ונתן אור ירוק להליך שהוקפא בחודשים האחרונים, בין היתר בשל נתק בין מנכ"ל משרד הביטחון למנכ"ל תע"א. חתם זר יצורף לתהליך

אחרי מספר דחיות והקפאת התוכנית, צפויה הנפקת התעשייה האווירית להתניע מחדש. ל"כלכליסט" נודע כי שר האוצר אביגדור ליברמן נתן אור ירוק למהלך, ואישר למנהלת רשות החברות הנכנסת מיכל רוזנבוים לקדם מחדש את המהלך שהוקפא שוב בחודשים האחרונים, זאת לאחר שהיא ביקשה ממנו אישור למהלך. ההנפקה התעכבה כבר בימי הממשלה הקודמת, בעיקר בשל חילוקי דעות בין שר הביטחון בני גנץ לשר דאז דודי אמסלם, וכעת, לפי גורמים בחברה, העיכוב נגרם בעקבות נתק בין מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל למנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי.
רוזנבוים נפגשה בימים האחרונים עם יו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ כדי לקדם את המהלך של הנפקת 25% ממניות החברה לפי שווי של כ־10 מיליארד שקל. תנאי השוק בימים אלה עלולים להקשות על המהלך, אולם מדובר בתהליך ארוך שאמור לקחת בין חצי שנה לשנה כך שהתנאים עשויים להשתנות.
פרץ, שלא התלהב מהמהלך, משתכנע באחרונה בכדאיותו. עם זאת, קיימים שני מכשולים מהותיים: צו החיסיון מבית המשפט שיאפשר לחברה לא לדווח על חלק מהעסקאות שלה בתחומים רגישים; והסכמות עם העובדים והוועד לגבי הבונוסים שיקבלו, סעיף שהיה מכשול מהותי יותר עד היום. ככל הידוע, פרץ מקיים מגעים שוטפים מול היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הביטחון כדי לפתור את בעיית החיסיון.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל ומנכ"ל תע"א בועז לוי
מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל ומנכ"ל תע"א בועז לוי
מימין: מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל ומנכ"ל תע"א בועז לוי. הערכות על נתק
(צילומים: התעשייה האווירית, יובל חן)
ההחלטה על ההנפקה בבורסת תל אביב התקבלה כבר בנובמבר 2020 בוועדת השרים לענייני הפרטה. על פי המתווה שאושר, המדינה תוכל למכור עד 25% ממניות החברה בבורסה, לפי שווי של כ־10 מיליארד שקל לפחות. תחת היו"ר הקודם הראל לוקר שיפרה החברה את תוצאותיה, אולם כאמור המהלך נתקע. ועדת השרים להפרטה, שהיתה אמורה להתכנס ולטפל בנושא, התעכבה חודשים ארוכים. השר אמסלם, שהיה הממונה על רשות החברות באותה תקופה, ניסה לכנס אותה, אבל לדבריו קיבל דחיות ממשרד הביטחון עד שיוסכם על מינוי בכירי התעשייה האווירית לפי רצון משרד הביטחון. לתפקיד היו"ר נבחר פרץ ולמנכ"ל נבחר לוי. רוזנבוים תזדקק להסכמת ואישור משרד הביטחון, בראשות השר בני גנץ. משרד הביטחון הוא גם הגוף שאמור לסייע בסוגיית החיסיון. בימים הקרובים צפויות שיחות בין משרד האוצר למשרד הביטחון להסיר את מכשול. במשרד האוצר מבינים שמדובר גם בהכנסה נאה לקופת המדינה בתקופה רגישה ומשברית. נראה כי האוצר יהיה מוכן גם למצב שחלק מתמורת ההנפקה תוזרם לקופת התעשייה האווירית עצמה.
החתמים שנבחרו לפני כשנה הם אלה שאמורים להוביל את המהלך גם עתה, אולם אליהם קיימת כוונה לצרף חתם זר, בנק בדמות UBS או ג'פריס, שידאג לגייס משקיעים זרים.
2 צפייה בגלריה
עמיר פרץ על רקע מטה התעשייה האווירית ב לוד
עמיר פרץ על רקע מטה התעשייה האווירית ב לוד
יו"ר תע"א עמיר פרץ. מקיים מגעים מול משרד הביטחון כדי לפתור את בעיית החיסיון
(צילום: אבי מועלם, אלכס קולומויסקי)
ועד העובדים של החברה תומך בהנפקה, אבל דורש מענק של 100 אלף שקל לכל עובד כפי שפורסם ב"כלכליסט", בעוד באוצר מכוונים ל־5%-3% מגובה ההנפקה כמענק לעובדים, סכום שמשקף מחצית מהמספר הזה. רשות החברות וועד העובדים ידונו גם בסוגיה הזו, וכאן צפוי מו"מ על התנאים. תנאים אלה כוללים גם הסכם מסגרת שכר חדש וגמיש יותר שיאפשר תחרות מול החברות הפרטיות.
במקרה שההנפקה אכן תצא לפועל, צפויה רשות החברות לנסות לקדם מהלכים של הנפקת חברות ממשלתיות נוספות, ובראשן רפאל, חברה גדולה בתעשיות הביטחוניות שמתקשה לצמוח משמעותית בשנים האחרונות.
מהתעשייה האווירית נמסר כי "ההנפקה מתקדמת על פי הקצב המתוכנן ולא קיים נתק בין משרד הביטחון לחברה בכל דרג שהוא. מערכת היחסים בין מנכ"ל משרד הביטחון למנכ"ל התעשייה האווירית הינה טובה ופרודוקטיבית ומביאה לידי ביטוי מיזמים ועסקאות חדשות".